Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

2. Kap. 41/3041 Stortinget

Stortingets administrasjon har som hovedoppgave å bistå Stortinget i dets konstitusjonelle og administrative gjøremål slik disse er nedfelt i Grunnloven, lov, stortingsvedtak og gjennom konstitusjonell praksis, samt ellers på best mulig måte å legge forholdene til rette for stortingsrepresentantenes utøvelse av sine oppgaver.

Budsjettet omfatter den parlamentariske virksomheten i vid forstand, medregnet Stortingets deltakelse i internasjonale parlamentarikerforsamlinger, øvrige reiser og stortingsrepresentantenes godtgjørelser. Budsjettet omfatter også den administrative drift av Stortinget, herunder lønn til Stortingets ansatte, drift og vedlikehold av bygninger og Stortingets leiligheter, reise- og opplæringsutgifter m.v.

Stortingets direktør er Stortingets øverste administrative leder og direkte underlagt Stortingets presidentskap. Administrasjonen er organisert i et konstitusjonelt kontor og følgende fire avdelinger: Drifts- og serviceavdelingen, Forvaltningsavdelingen, Informasjons- og dokumentasjonsavdelingen og Internasjonal avdeling.

Stortingets informasjonshjørne som ble åpnet i 1997 gir publikum veiledning og informasjon om Stortinget og Stortingets arbeid. Stortingets sider på Internett er videreutviklet samtidig som et informasjonssystem på intranett er etablert.

Det elektroniske parlamentariske saks- og oppfølgingssystemet EPOS ble levert i 1997. All saksinformasjon tilbake til 1986 er overført til EPOS. Med dette har Stortingets administrasjon fått et moderne og fleksibelt verktøy for forberedelse, gjennomføring og etterbehandling av saker og dokumenter knyttet til Stortingets parlamentariske oppgaver.

Et edb-basert system til støtte for behandling av budsjettet - STORBUD, ble innført i 1997 og ga et vesentlig bidrag til en vellykket gjennomføring av budsjettreformen. Videre er et nytt gjesteregistreringssystem tatt i bruk, som har medført bedre service overfor Stortingets besøkende.

Stortingets administrasjon overtok pr. 1. januar 1997 forvaltningen av Stortingets tjenesteleiligheter fra Statsbygg. Det ble videre tatt i bruk nytt økonomisystem i 1997.

Post 01 omfatter lønnsutgifter og utgifter til Stortingets kjøp av varer og tjenester. Posten omfatter også utgifter til reiser for stortingsrepresentanter og ansatte, og de faste stortingsdelegasjoners deltakelse i internasjonale parlamentarikerkonferanser (Nordisk Råd, Europarådet, Den nordatlantiske forsamling, Den norske interparlamentariske gruppe, EFTAs parlamentarikerkomité, OSSE m.fl.). Utgifter til trykking av Stortingets publikasjoner, drift av Stortingets bibliotek, samt vedlikehold og drift av bygninger inngår i denne posten.

Stortinget vedtok 30. mai 1997 å oppnevne en uavhengig granskingskommisjon for å gjennomgå ulike årsaksforhold knyttet til den såkalte bankkrisen, jf. Innst. S. nr. 202 (1996-97). Arbeidet startet 1. juli 1997, og kommisjonens arbeid ble avsluttet sommeren 1998. Det er for 1999 ikke foreslått bevilgninger på Post 21 Spesielle driftsutgifter.

Når det gjelder Post 31 Utbedring og fornyelse av tekniske installasjoner budsjetteres her utbedring og fornyelse av de tekniske installasjoner i stortingsbygningene, herunder heiser, varme- og ventilasjonsanlegg, kommunikasjonsløsninger, sikkerhetsutstyr, låsesystemer og kantineutstyr.

Det er for 1999 foreslått midler til kjøp av én leilighet, jf. Post 32 Kjøp av leiligheter.

Under Post 45 Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold budsjetteres kjøp av teknisk utstyr, fornyelse og videreutbygging av Stortingets edb-anlegg, kjøp av kunst, ombyggingsarbeider og større vedlikeholdsarbeider m.v. i stortingsbygningene. Det er i 1999 satt av midler til å fullføre de bygningsmessige arbeider i Nedre Vollgt. 18. Posten omfatter også nye mediaarealer, samt midler til kartlegging av tekniske installasjoner med henblikk på overgangen til år 2000.

Post 70 Tilskudd til partigruppene budsjetteres Stortingets tilskudd til partienes gruppesekretariater. Tilskuddet avhenger av partiets representasjon på Stortinget. Det gis et fast, felles grunntilskudd til hver partigruppe som blir representert. I tillegg gis et tilskudd pr. stortingsrepresentant. Posten inneholder også 1,5 mill. kroner til EØS-relatert virksomhet og 1,5 mill. kroner til kompetanseutvikling innen bl.a. budsjettarbeid.

Under kap. 3041 budsjetteres bl.a. salgsinntekter og leieinntekter.

Komiteen har merket seg at budsjettforslaget for Stortinget er ioverensstemmelse med Presidentskapets opprinnelig forslag.

Komiteen har for øvrig ingen merknader og slutter seg til budsjettforslaget.