IV. Virksomhetsdata
På sidene 40-42 i proposisjonen gis en oversikt over virksomhetsdata m.v.
Med hensyn til befalsutdanning viser tallene for Hærens del en betydelig reduksjon for måltallet fra 1998 til 1999. Dette begrunnes i at Krigsskolens kvalifiseringskurs (IKS) og utskrevet befalsutdanning er redusert i 1999 for å oppnå nødvendige innsparinger på driftssiden.
For Luftforsvaret viser tallene en betydelig reduksjon på grunnleggende befalsutdanning for å oppnå nødvendige innsparinger på driftssiden.
Videre gir proposisjonen i dette kapitlet en oversikt over de rammer og retningslinjer som gjøres gjelden for verneplikten i 1999. Dette er i hovedsak en sammenfatning av tidligere vedtaksposter for ordninger som vil bli videreført uten nevneverdige endringer.
Komiteen slår fast at den endelige netto utgiftsramme etter behandlingen av finanskomiteens innstillinger for rammeområde 8 utgjør kr 23 895 078 000. Dette fremkommer gjennom en økning av regjeringens forslag gjennom Budsjett-innst. S. nr. 1. Tillegg nr. 1 (1998-99) og Budsjett-innst. S. I. Tillegg nr. 1 (1998-99) med i alt 450 mill. kroner. Komiteen legger til grunn at dette beløpet fordeles på de enkelte budsjettkapitler iht. Tabell 1. Da regjeringens opprinnelige budsjett la til grunn en full utnyttelse av adgangen til førtidsdimittering, vil komiteen understreke at det er en forutsetning at adgang til førtidsdimittering skal være mulig etter de retningslinjer som til nå har vært gjeldende. Komiteen legger til grunn at en slik adgang ikke skal være regelen, men unntak. Komiteen legger til grunn at førstegangstjenesten starter opp som normalt iht. forsvarsgrenenes utdanningssyklus.
Komiteen viser til avtalen mellom regjeringen og stortingsflertallet om at Forsvarsdepartementet vil komme tilbake til finansieringen av internasjonale operasjoner i revidert nasjonalbudsjett og i omgrupperingsproposisjonen høsten 1999 slik at intensjonene i St.meld. nr. 22 (1997-98) Langtidsmeldingen, jf. Innst. S. nr. 245 (1997-98) oppfylles.
Komiteen viser til det som er sagt under foregående pkt. vedrørende førstegangstjenesten, og til at driftssiden av forsvarsbudsjettet er blitt styrket under behandlingen i Stortinget. Komiteen understreker at dette også innebærer at befalsutdanningen gjennomføres i samsvar med Langtidsmeldingens forutsetninger og tidligere opplegg.