4. Inntekter
- 4.1 Kap. 3101 Utenriksstasjonene
- 4.2 Kap. 3157 Tilbakeføringer samarbeid med næringslivet (jf. kap. 157)
- 4.3 Kap. 3571 Tilbakeføring av forskudd
- 4.4 Kap. 3975 Statens varekrigsforsikring
- 4.5 Kap. 4162 Drevsjø Trelast A/S
- 4.6 Kap. 4710 Fellesinstitusjoner og statsforetak under Forsvarsdepartementet (jf. kap. 1710)
- 4.7 Kap. 4860 Statsforetak under Olje- og energidepartementet
- 4.8 Kap. 5310 Statens lånekasse for utdanning (jf. kap. 2420)
- 4.9 Kap. 5311 Statens Landbruksbank (jf. kap. 2411)
- 4.10 Kap. 5312 Den Norske Stats Husbank (jf. kap. 2412)
- 4.11 Kap. 5320 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond
- 4.12 Kap. 5326 SIVA
- 4.13 Kap. 5330 Kommunalbanken
- 4.14 Kap. 5341 Avdrag på utestående fordringer
- 4.15 Kap. 5999 Statslånemidler
Det er i proposisjonen foreslått bevilget 318 000 kroner under kap. 3101 post 90 for 1999.
Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 318 000 kroner under kap. 3101 post 90 for 1999.
Avdragene i forbindelse med lån gitt under låneordningen under kap. 0157 post 90 budsjetteres på denne posten.
For 1999 foreslås det i proposisjonen ført opp 13 mill. kroner under post 91.
Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 13 mill. kroner under post 91 for 1999.
Departementet fikk ved Stortingets behandling av St.prp. nr. 1 (1997-98) for Kommunal- og regionaldepartementet fullmakt til å gi inntil 100 mill. kroner i forskudd på rammetilskudd til kommuner og fylkeskommuner for 1999. Departementet har hittil i 1998 gitt forskudd på rammetilskudd for 1999 på til sammen 19 mill. kroner. Beløpet vil bli tilbakeført til statskassen i løpet av 1999.
Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 19 mill. kroner under post 90 for 1999.
Det er i proposisjonen redegjort for Statens varekrigsforsikring.
Dagens kapitalbase i statens varekrigsforsikring er meget stor i forhold til tapsrisikoen i porteføljen. Det er imidlertid grunn til å anta at både risikoen i porteføljen og størrelsen på porteføljen vil kunne øke vesentlig hvis krise- eller krigsrisikoen i verden tiltar.
Regjeringen foreslår at 1,5 mrd. kroner av kapitalen i Statens varekrigsforsikring innbetales til statskassen og inntektsføres i statsbudsjettet for 1999, og at selskapet videreføres med en egenkapital på om lag 900 mill. kroner. Etter Regjeringens vurdering vil Statens varekrigsforsikring med en kapitalbase på ca. 900 mill. kroner være godt rustet for å møte utfordringer i fredstid eller ved mindre kriser/regionale konflikter.
Nærings- og handelsdepartementet vil vurdere behovet for å foreta moderniseringer av hjemmelsgrunnlaget.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 1,5 mrd. kroner under kap. 3975 post 90 for 1999.
Drevsjø Trelast AS var fram til utgangen av 1997 heleid av staten. Den 1. januar 1998 solgte staten 66 pst. av aksjene i selskapet, jf. St.prp. nr. 65 (1997-98). Salgssummen for aksjene, kr 688 000 forfaller til betaling fordelt over 10 år. Første avdrag på kr 688 000 skal betales i 1999. Med bakgrunn i dette foreslår Landbruksdepartementet at det bevilges kr 68 000 under kap. 4162 ny post 91 Salg av aksjer i 1999.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 68 000 kroner under post 91 for 1999.
Posten gjelder tilbakebetaling av avdrag i forbindelse med Forsvarets låneordning og tilbakebetaling av forskudd til boligformål. Forskuddsordningen er godkjent på bakgrunn av Stortingets behandling av Innst. S. nr. 182 (1990-91), jf. St.prp. nr. 53 (1990-91).
I proposisjonen foreslås det bevilget 8 062 000 kroner for 1999.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 8 062 000 kroner under kap. 4710 post 90 for 1999.
Staten ved daværende Nærings- og energidepartement inngikk i 1993 avtale med Statnett SF om et serie-lån på 4 002 mill. kroner med endelig forfall 15. desember 2006. For 1999 budsjetteres det med 400,2 mill. kroner i avdrag på Statnett SFs serielån. Dette er i henhold til nedbetalingsplanen i låneavtalen.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 400,2 mill. kroner under post 90 for 1999.
Staten ved daværende Nærings- og energidepartement inngikk i 1993 avtale med Statnett SF om serielån på 4 250 mill. kroner med endelig forfall 15. desember 2006 og en avtale om et ansvarlig lån på 10 050 mill. kroner. Det ansvarlige lånet har en restsaldo på 3 850 mill. kroner og skal være nedbetalt senest 15. desember 2006.
For 1999 budsjetteres det med 425 mill. kroner i avdrag på Statkrafts serielån. Dette er i henhold til nedbetalingsplanen i låneavtalen.
Det budsjetteres ikke med avdrag på det ansvarlige lånet, da avdrags- og renteinnbetalingene på lånet er knyttet opp til overskudd i foretaket. Statkraft SF står etter avtalen fritt til å velge nedbetalingstidspunkter. Foretaket har incentiver til å nedbetale lånet etterhvert som overskudd oppstår på grunn av avtalens rentebegrensningsklausul (risikoremie).
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 425 mill. kroner under post 91 for 1999.
Post 90 gjelder avdrag til Statens lånekasse for utdanning. Post 91 gjelder tap og avskrivninger i Statens lånekasse for utdanning og er motpost til kap. 2410 postene 73 og 74.
For 1999 foreslås bevilget kr 3 006 000 000 og under post 91 foreslås bevilget kr 380 000 000
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen under posten 90 og 91.
Post 90 gjeld avdrag på Landbruksbanken sitt lån frå staten. Landbruksbanken innbetaler til staten dei avdraga banken mottek frå sine låntakarar. Framlegget under denne posten er basert på prognosar for ordinær og ekstraordinær innbetaling av avdrag samt tap på utlån.
For 1999 foreslås bevilget kr 284 500 000.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen.
Posten er sammensatt av Husbankens mottatte avdrag på lån, tap på utlån og rentestøtte, noe som følger av prinsippet om bruttobudsjettering. Posten budsjetteres med 4 904 mill. kroner for 1999. Ordinære innbetalinger er anslått til 1 904 mill. kroner for 1999. De ekstraordinære innbetalingene er satt til 3 000 mill. kroner.
Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 4 904 000 kroner under post 90 for 1999.
Kap. 5320 Statens nærings- og distriktsutviklingsfond (jf. kap. 2420)
(i 1 000 kr) | ||||
Post | Betegnelse | Regnskap 1997 | Vedtatt budsjett 1998 | Forslag 1999 |
90 | Avdrag på utestående fordringer, grunnfinansieringsordningen | 27 222 500 | 26 700 000 | 26 500 000 |
91 | Avdrag på utestående fordringer, risikolåneordningen | 3 481 087 | 5 750 000 | 5 355 000 |
92 | Avdrag på utestående fordringer, lavrisikolåneordningen | 400 000 | 2 180 000 |
Posten omfatter avdrag på SNDs innlån fra statskassen. Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet under kap. 2420 post 90. Posten foreslås redusert noe som følge av redusert utlånsmasse og en antakelse om at en større andel av SNDs innlån fra statskassen vil være langsiktige.
Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 26,5 mrd. kroner under post 90 for 1999.
Posten omfatter avdrag på SNDs innlån fra statskassen. Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet under kap. 2420 post 90 og 91 ovenfor. Posten er budsjettert som et nettobeløp for 1999. Det er tatt hensyn til tilbakebetaling av «negativ innlånsårgang» etter gammelt innlånssystem med i overkant av 1 mrd. kroner fra staten til SND og tilsvarende redusert innlånsvolum. Det vises til nærmere omtale av den negative innlånsårgangen i St.prp. nr. 65 (1997-98).
Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 5 355 mill. kroner under post 91 for 1999.
Posten omfatter avdrag på SNDs innlån fra statskassen. Det vises til nærmere omtale av innlånssystemet under kap. 2420 post 90 og 94 ovenfor. Det anslås at avdrag på innlån vil utgjøre om lag 2 180 mill. kroner i 1999.
Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 2 180 mill. kroner under post 92 for 1999.
Som følge av at ansvaret for budsjettering av SIVA sine innlån fra staten ble overført fra Finansdepartementet til Kommunal- og regionaldepartementet fra 1997, er bevilgningene til låneprovisjon og avdrag flyttet fra kap. 4625 post 74 og kap. 5341 post 92 fra og med 1998.
Innenfor det nye innlånssystemet skal SIVA ta opp alle sine lån i statskassen. SIVA får muligheten til å gjøre innlån fra statskassen med utgangspunktet i eksisterende statspapir. Dette gjør at SIVA kan ta opp nye lån fra staten til rente lik løpende effektiv rente på statspapir.
SIVA skal betale en årlig provisjon til staten på 0,4 prosentenheter av innlånsporteføljen regnet i parikurs.
For 1999 er det i proposisjonen ført opp 110 mill. kroner under post 90. Beløpet er overslag og kan endre seg blant annet fordi lån blir innfridd før forfall.
Komiteen slutter seg til proposisjonen om å bevilge 110 mill. kroner under post 90 for 1999.
Eit fleirtal i komiteen, alle unnateke medlemene frå Arbeidarpartiet og Sosialistisk Venstreparti, viser til at grunnfondet i Kommunalbanken på totalt 2 350 mill. kroner er bygd opp av 20 mill. kroner som er kontant innbetalt av staten og 2 330 mill. kroner som er verdien av statlege grunnfondsobligasjonar. I kapitalrekneskapa er grunnfondet i Kommunalbanken på 2 350 mill. kroner oppførd under eige og gjeldsbrev for den ikkje betalte delen av grunnfondet på 2 330 mill. kroner er oppførd under gjeld. Fleirtalet viser til at desse kontoane i kapitalrekneskapen etter framlegget nedanfor vert sletta.
Fleirtalet viser til Budsjett-innst. S. I (1998-99) der fleirtalet går inn for å omdanne Kommunalbanken til eit aksjeselskap. Som fylgje av denne omdanninga viser ein til forslag under kap. 2427 om å føre opp ei løyving på 660 mill. kroner til ny Aksjekapital og tilbakekjøp av grunnfond med 2 330 mill kroner. På denne bakgrunn vil fleirtalet gjere framlegg om under kap. 5330 post 90 å tilbakeføre grunnfond med 2 350 mill. kroner.
Fleirtalet viser elles til merknad under avsnitt 3.18, jf. kap. 2427 og avsnitt 2.2.5, jf. kap. 5330 ny post 70.
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Sosialistisk Venstreparti viser til sine merknader under avsnitt 2.2.5 kap. 5330. Disse medlemmer vil stemme mot sentrumspartienes forslag om tilbakeføring av grunnfond for Kommunalbanken.
Budsjettforslaget omfatter dekning av tap på lån og garantier under SND på om lag 10 mill. kroner (jf. kap. 2420, post 71), samt avdrag på lån til næringsvirksomhet m.v. på om lag 20 mill. kroner, tilsammen kr 30 389 000.
Komiteen slutter seg til proposisjonen.
Det ble i 1983 gitt lån til Jugoslavia på 40 mill. norske kroner, jf. St.prp. nr. 92 (1982-83) og Innst. S. nr. 262 (1982-83). Lånet var et avdragslån med endelig forfall i august 1998, men det ble ikke betalt avdrag på lånet etter 1. februar 1991 eller renter etter 1. februar 1992.
Lånet til Jugoslavia er fordelt på de enkelte republikkene med 36,52 pst. på Serbia, 28,49 pst. på Kroatia, 16,39 pst. på Slovenia, 13,20 pst. på Bosnia Hercegovina og 5,40 pst. på Makedonia. Det er inngått avtale om en betalingsplan med Kroatia og Slovenia, men foreløpig ikke med de øvrige republikkene. Kroatia har betalt tilbake sin andel av lånet, mens det er forsinkelser i betalingene fra Slovenia. I budsjettforslaget for 1999 legger en til grunn at Slovenia i år betaler sitt utestående slik at Slovenias andel av lånet gjøre opp i 1998.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 1,1 mill. kroner under post 95 for 1999.
Den nye hovedflyplassen på Gardermoen er i hovedsak finansiert med statlige lån. Lånene er gitt til utbyggings- og driftsselskapet Oslo Lufthavn AS. Det foreslås inntektsført 2 301 120 000 kroner som tilbakebetaling av lån i 1999. Beløpet tilsvarer Luftfartsverkets innskudd av ansvarlig lånekapital i Oslo Lufthavn AS, jf. bevilgningsforslag under kap. 2450 post 95.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen.
Posten foreslås overført f.o.m. 1999 fra kap. 5331 Statens grunnkjøpslån.
Pr. 31. desember 1997 utgjorde Kommunalbankens grunnkjøpslån fra staten ca. 8,7 mill. kroner. De avdragsbeløp på grunnkjøpslån som Kommunalbanken mottar fra kommunene, innbetales til staten til avdrag på lånene som banken har fått i tilknytning til grunnkjøpslån. Kommunene kan også betale ekstraordinære avdrag som skal videreføres til staten. Det er derfor knyttet stor usikkerhet til avdragsanslaget. I budsjettet for 1999 foreslås ført opp 2 mill. kroner som avdrag fra Kommunalbanken på grunnkjøpslån.
Det vises til kap. 5605 post 85 Renter fra Norges Kommunalbank av grunnkjøpslån vedrørende renteinntektene av statens grunnkjøpslån til Kommunalbanken.
Komiteen slutter seg til forslaget i proposisjonen om å bevilge 2 mill. kroner under post 99 for 1999.
Komiteen viser til at statsbudsjettet for 1998 gjøres opp i balanse etter overføring til statens petroleumsfond og at bevilgningen under kap. 5999, som er lik statsbudsjettets finansieringsbehov for 1999, kun vil være avhengig av bevilgningene på de øvrige 90-postene. I tråd med dette foreslås ført opp kr 48 514 932 000 under kap. 5999 post 90 for 1999.