Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

7. Komiteens tilråding

Komiteen har for øvrig ingen merknader, viser til proposisjonen og rår Stortinget til å gjøre slikt

vedtak:

A. Rammeområde 5

I.

På statsbudsjettet for 1999 bevilges under:

Utgifter

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

61

Høyesterett (jf. kap. 3061)

1

Driftsutgifter

42 818 000

400

Justisdepartementet (jf. kap. 3400)

1

Driftsutgifter

230 321 000

70

Tilskudd

1 411 000

71

Tilskudd til internasjonale organisasjoner

8 741 000

405

Lagmannsrettene (jf. kap. 3405)

1

Driftsutgifter

122 477 000

410

Herreds- og byrettene (jf. kap. 3410)

1

Driftsutgifter

740 037 000

21

Spesielle driftsutgifter

79 884 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

25 590 000

414

Domsutgifter

1

Driftsutgifter

47 744 000

430

Kriminalomsorg i anstalt (jf. kap. 3430)

1

Driftsutgifter

1 206 687 000

21

Spesielle driftsutgifter

39 346 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

35 172 000

70

Tilskudd

4 233 000

71

Tilskudd til Frelsesarmeens institusjon Elevator

3 186 000

72

Tilskudd til Foreningen for fangers pårørende

425 000

432

Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) (jf. kap. 3432)

1

Driftsutgifter

73 715 000

435

Kriminalomsorg i frihet (jf. kap. 3435)

1

Driftsutgifter

110 644 000

440

Politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 3440)

1

Driftsutgifter

5 180 565 000

21

Spesielle driftsutgifter

20 779 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

215 129 000

442

Politihøgskolen (jf. kap. 3442)

1

Driftsutgifter

139 776 000

445

Den høyere påtalemyndighet (jf. kap. 3445)

1

Driftsutgifter

58 115 000

446

Kontrollen med den militære disiplinærmyndighet (jf. kap. 3446)

1

Driftsutgifter

3 793 000

448

Grensekommissæren

1

Driftsutgifter

3 499 000

449

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 3449)

1

Driftsutgifter

103 066 000

450

Sivile vernepliktige (jf. kap. 3450)

1

Driftsutgifter

240 863 000

455

Redningstjenesten (jf. kap. 3455)

1

Driftsutgifter

28 491 000

21

Spesielle driftsutgifter

4 320 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 947 000

71

Tilskudd til frivillige organisasjoner i redningstjenesten

4 500 000

72

Tilskudd til nød- og sikkerhetstjenesten ved kystradioene

52 000 000

460

De særskilte etterforskningsorganene

1

Driftsutgifter

6 615 000

462

Registerenheten i Brønnøysund (jf. kap. 3410 og 3462)

1

Driftsutgifter

112 191 000

45

Større utstyrsanskaffelser og vedlikehold, kan overføres

6 292 000

463

Datatilsynet (jf. kap. 3463)

1

Driftsutgifter

11 297 000

465

Regjeringsadvokaten (jf. kap. 3465)

1

Driftsutgifter

23 625 000

21

Spesielle driftsutgifter

4 073 000

466

Advokatutgifter m.m.

1

Driftsutgifter

233 228 000

467

Norsk Lovtidend

1

Driftsutgifter

4 284 000

470

Fri rettshjelp (jf. kap. 3470)

1

Driftsutgifter

3 022 000

70

Fri sakførsel

140 105 000

71

Fritt rettsråd

85 368 000

72

Tilskudd til spesielle rettshjelptiltak

7 578 000

471

Statens erstatningsansvar

1

Driftsutgifter

705 000

70

Erstatning til voldsofre, overslagsbevilgning

39 803 000

71

Erstatningsansvar m.m., overslagsbevilgning

47 756 000

474

Konfliktråd

1

Driftsutgifter

2 603 000

60

Overføringer til kommunene, kan overføres

24 700 000

475

Bobehandling

1

Driftsutgifter

21 918 000

21

Spesielle driftsutgifter, kan overføres

3 938 000

476

Et historisk og moralsk oppgjør med behandlingen i Norge av den økonomiske likvidasjon av den jødiske minoritet under den 2. verdenskrigen

1

Driftsutgifter, kan overføres

1 500 000

72

Erkjentlighetsbeløp, overslagsbevilgning

60 000 000

482

Politiberedskap

1

Driftsutgifter

5 109 000

Totale utgifter

9 679 984 000

Inntekter

Kap.

Post

Formål

Kroner

Kroner

3400

Justisdepartementet (jf. kap. 400)

1

Diverse inntekter

870 000

3410

Rettsgebyr (jf. kap. 410 og 462)

1

Rettsgebyr

941 754 000

4

Lensmennenes gebyrinntekter

77 665 000

3430

Kriminalomsorg i anstalt (jf. kap. 430)

2

Arbeidsdriftens inntekter

39 194 000

3

Andre inntekter

10 718 000

3432

Kriminalomsorgens utdanningssenter (KRUS) (jf. kap. 432)

3

Andre inntekter

147 000

3435

Kriminalomsorg i frihet (jf. kap. 435)

3

Andre inntekter

2 201 000

3440

Politi- og lensmannsetaten (jf. kap. 440)

1

Gebyrer

108 960 000

3

Salgsinntekter

8 594 000

4

Gebyrer - vaktselskap

182 000

5

Personalbarnehage

2 153 000

3442

Politihøgskolen (jf. kap. 442)

2

Diverse inntekter

4 620 000

3449

Statens innkrevingssentral (jf. kap. 449)

2

Refusjoner

6 000 000

81

Bøter, inndragninger

460 000 000

82

Vegadministrasjonsgebyr

35 000 000

84

Gebyr ved for sent innsendt regnskap m.m.

38 000 000

85

Misligholdte lån i Statens lånekasse

70 000 000

3450

Sivile vernepliktige, driftsinntekter (jf. kap. 450)

1

Inntekter av arbeid

65 553 000

2

Salgs- og leieinntekter

356 000

3462

Registerenheten i Brønnøysund (jf. kap. 462)

3

Oppdrag og andre inntekter

7 411 000

3463

Datatilsynet (jf. kap. 463)

1

Årsavgift m.m. .

938 000

3465

Regjeringsadvokaten (jf. kap. 465)

1

Erstatning for utgifter i rettssaker

2 356 000

3

Oppdrag

259 000

3470

Fri rettshjelp (jf. kap. 470)

1

Egenandeler m.m. .

10 019 000

Totale inntekter

1 892 950 000

II.

Betinget tilsagn om tilskudd

Stortinget samtykker i at Justisdepartementet i 1999 kan:

  • 1. gi nye betingede tilsagn om tilskudd for videre bobehandling for kr 6 100 000 under ordningen med utgifter til bobehandling, men slik at totalrammen for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger kr 16 100 000.

  • 2. gi betinget tilsagn om tilskudd for inntil ytterligere kr 50 000 000 for å dekke utgifter i forbindelse med fortsatt bobehandling i Anders Jahres dødsbo.

  • 3. gi betinget tilsagn om tilskudd for inntil kr 2 500 000 til dekning av krav som måtte oppstå etter avvikling av Advokatenes erstatningsfond.

III.

Bestillingsfullmakt

Stortinget samtykker i at Justisdepartementet i 1999 kan bestille varer for inntil kr 70000000 utover bevilgningen som er gitt under kap 440, post 45.

IV.

Merinntektsfullmakt

Stortinget samtykker i at Justisdepartementet i 1999 kan:

  • 1. overskride bevilgningen under kap 410, post 01, tilsvarende det inntektsførte beløpet under kap 3410 post 03.

  • 2. overskride bevilgningen under kap 435, post 01, tilsvarende det inntektsførte beløpet under kap 3435 post 14.

  • 3. overskride bevilgningen under kap 440, post 01, tilsvarende det inntektsførte beløpet under kap 3440 post 02.

  • 4. overskride bevilgningen under kap 440, post 45, mot tilsvarende merinntekt under kap 3440 post 03.

  • 5. overskride bevilgningen under kap 442, post 01, mot tilsvarende merinntekt under kap 3442 post 02.

  • 6. overskride bevilgningen under kap 449, post 01, mot tilsvarende merinntekt under kap 3449 post 02.

  • 7. overskride bevilgningen under kap 462, post 01, mot tilsvarende merinntekt under kap 3462 post 03.

V.

Nettobudsjettering

Stortinget samtykker i at Justisdepartementet i 1999 kan nettoføre som utgiftsreduksjon under kap 475, post 01 inntektene ved avholdelse av kurs og konferanser i regi av konkursrådet.

B. Rammeuavhengige forslag

I.

Stortinget ber Regjeringen innen utgangen av 1999 legge frem en stortingsmelding om ordningene med fri rettshjelp.

II.

Stortinget ber Regjeringen foreta en gjennomgang av politiets situasjon når det gjelder bekjempelse av voldskriminalitet og vurdere tiltak som ytterligere kan styrke politiets arbeidssituasjon og gi et bedret strafferettslig vern for den enkelte polititjenestemann.

  • – Det vurderes i den forbindelse om polititjenestemenn under gitte forutsetninger kan avgi vitneprov for retten uten å måtte oppgi sin fulle identitet.

  • – Når det gjelder ytterligere rettslig vern vurderes å innføre høyere strafferammer, eventuelt også minstestraffer.

III.

Stortinget ber Regjeringen utrede økt bruk av varetekt overfor gjengangerforbrytere, og effektivisering av prosessen med de som blir tatt på fersk gjerning.