Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

9. Bestillingsfullmakt, tilsegnsfullmakt og garantifullmakt

9.1 Samandrag frå St.prp. nr. 1 (1997-1998)

Bestillingsfullmakt og tilsagnsfullmakt

       I sammenheng med budsjettforslaget for 1998 er det foreslått innhentet bestillings- og tilsagnsfullmakter for i alt 26.131 mill. kroner mot 28.468 mill. kroner i 1997.

       Forslagene til bestillingsfullmakter utgjør i alt 22.149 mill. kroner mot 21.740 mill. kroner i 1997. Under Forsvarsdepartementet er det foreslått bestillingsfullmakter på 20.969 mill. kroner mot 20.224 mill. kroner i 1997.

       Det fremmes forslag om tilsagnsfullmakter på i alt 3 982 mill kroner mot 6 727 mill. kroner i 1997. Utover fullmaktene i tabell 6.1 i Gul bok eksisterer det enkelte tilsagnsfullmakter uten en beløpsramme, f.eks. en fullmakt som hjemler at Statens lånekasse for utdanning kan gi tilsagn om støtte for vårhalvåret 1999 etter de samme satser som for høsthalvåret 1998.

Statlige garantier

       I Gul bok for 1997, kap. 6.2.2 ble det orientert om arbeidet med å revurdere statens garantiordninger i lys av Stortingets behandling av Riksrevisjonens rapporter om garantiordninger, jf. Dok.nr.3:06 (1995-1996) og Innst.S.nr.218(1995-1996) og de funksjonelle krav som er utarbeidet for slike ordninger i det nye økonomiregelverket.

       Det ble bl.a. pekt på at begrepet garantier i de seinere år har blitt brukt i en for vid betydning, også for tilfelle som bedre kan betegnes som « dekning av forsikringstilfelle » og « betinget tilsagn om tilskudd. » Slike forslag er ført opp for seg i forslag til vedtak.

       Reglene i bevilgningsreglementets § 8 og kravene i statens økonomiregelverk til garantiordninger gjelder det som i Gul bok for 1997 ble betegnet « reelle » garantiordninger, nemlig forhold der staten garanterer for at juridisk person A (låntaker) oppfyller sitt kontraktsforhold overfor juridisk person B (långiver).

       Mens det i 1996 ble gitt fullmakt til å gi nye tilsagn under i alt 26 garantiordninger, har Stortinget i 1997 gitt ny fullmakt i 19 slike ordninger. For 1998 blir 16 av disse foreslått opprettholdt. Det er foreslått en ny garantifullmakt i henhold til en tidligere generell ordning og en ny garantifullmakt i forbindelse med avviklingen av Statens varekrigsforsikring.

       Under budsjettforberedelsen er det drøftet i hvilken grad det kan gjennomføres en større grad av tilpassing til de normalvilkår for garantier som er fastsatt i de funksjonelle krav til Økonomireglementet for staten og som Stortinget i juni 1996 ga sin tilslutning til. Dette gjelder:

- Ordningen skal prinsipielt være selvfinansierende ved at det betales en garantiprovisjon/-gebyr som dekker både anslåtte tap og administrasjonsutgifter.
- Dersom Stortinget uttrykkelig har godtatt at man avstår fra selvfinansiering, skal det føres opp tapsbevilgning i budsjettet.
- Det skal være en risikofordeling mellom staten og de øvrige kredittapparat på pro rata basis med en andel på 50/50.
- Garantiformen skal være simpel kausjon, dvs. at statens garanti forfaller først når långiver kan dokumentere manglende betalingsevne hos låntaker.

       For 1998 blir det i de fleste tilfelle foreslått at vilkårene opprettholdes som for 1997. For flere av garantiordningene er det anført at med et krav om selvfinansiering vil garantiordningen bli uinteressant for låntakerne. Formålet med ordningen kan da ikke oppnås. Det gjelder i sær alle de bistandspregede ordninger, hvor Stortinget allerede før 1983 godkjente at man fravek vilkåret om selvfinansiering.

       Det presise innhold og vilkår for den enkelte garantiordning som det foreslås ny fullmakt for, framgår av omtalen i fagproposisjonen for vedkommende departement.

       Det er i proposisjonen gitt oversikt over garantiordningen som det foreslås ny fullmakt for.

9.1.1 Samandrag frå St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (1997-1998)

       Det er i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998) gjort framlegg om i tilsegnsfullmakt for ekstra tilskot til studentbustader.

9.2 Merknader frå komiteen

       Komiteen viser når det gjeld bestillings- og tilsegnsfullmakter til dei aktuelle fagkomiteinnstillingane.

       Komiteen tar omtalen i proposisjonen av garantiordninga til orientering og viser elles til dei aktuelle fagkomiteinnstillingane.

       Medlemene i komiteen frå Kristeleg Folkeparti, Senterpartiet og Venstre syner til framlegga om tilsagnsfullmakter og bestillingsfullmakter i St.prp. nr. 1(1997-1998), og tilleggsframlegget frå regjeringa Bondevik om ei tilsagnsfullmakt for ekstra tilskot til studentbustader. Desse medlemene vil støtta framlegga i St.prp. nr. 1(1997-1998) med regjeringa Bondevik sin St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3(1997-1998).