Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Tilråding fra komiteen

A. Rammeområde 1

I.

       På statsbudsjettet for 1998 bevilges under:

Utgifter:

Kap. Post Formål   Kroner Kroner
1   Det kongelige hus      
  1 Apanasjer   24.650.000  
        
11   Slottet, Bygdø kongsgård og
    Oscarshall (jf. kap. 3011)      
  1 Driftsutgifter   32.319.000  
  21 Spesielle driftsutgifter   1.221.000  
  45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold,
    kan overføres   11.658.000  
        
20   Statsministerens kontor
    (jf. kap. 3020)      
  1 Driftsutgifter   40.300.000  
  21 Frigjøringsjubileet/
    Frihetsmonumentet i Narvik,
    kan overføres   1.300.000  
        
21   Statsrådet (jf. kap. 3021)      
  1 Driftsutgifter   66.650.000  
        
664   Pensjonstrygden for sjømenn      
  70 Tilskudd   193.000.000  
        
666   Avtalefestet pensjon (AFP)      
  70 Tilskudd   253.000.000  
        
1500   Arbeids- og
    administrasjonsdepartementet
    (jf. kap. 4500)      
  1 Driftsutgifter   109.408.000  
  21 Spesielle driftsutgifter   43.880.000  
        
1501   Velferdstiltak      
  70 Tilskudd til Statens kantiner   3.677.000  
        
1503   Tilskudd til
    tjenestemannsorganisasjonenes
    opplysnings- og utviklingsfond      
  70 Tilskudd   125.979.000  
        
1505   Omstilling, mobilitet og
    overtallige statsansatte
    (jf. kap. 4505)      
  1 Driftsutgifter,
    overslagsbevilgning   50.000.000  
        
1510   Fylkesmannsembetene      
  1 Driftsutgifter   311.308.000  
        
1520   Statskonsult - Direktoratet for
    forvaltningsutvikling
    (jf. kap. 4520)      
  1 Driftsutgifter   78.720.000  
        
1521   Statens informasjonstjeneste      
  1 Driftsutgifter   16.466.000  
  21 Spesielle driftsutgifter   25.681.000  
        
1522   Statens forvaltningstjeneste
    (jf. kap. 4522)      
  1 Driftsutgifter   241.927.000  
  21 Spesielle driftsutgifter   22.152.000  
  45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold,
    kan overføres   10.200.000  
        
1530   Tilskudd til de politiske
    partier      
  70 Tilskudd til de politiske
    partiers sentrale organisasjoner   113.427.000  
  71 Tilskudd til kommunepartiene,
    overslagsbevilgning   21.933.000  
  72 Tilskudd til
    kommunestyregruppene,
    overslagsbevilgning   17.279.000  
  73 Tilskudd til fylkespartiene,
    overslagsbevilgning   45.098.000  
  74 Tilskudd til fylkestingsgruppene,
    overslagsbevilgning   6.708.000  
  75 Europatilskudd   6.150.000  
        
1540   Statens Pensjonskasse
    (jf. kap. 4540)      
  1 Driftsutgifter   88.984.000  
  21 Spesielle driftsutgifter,
    kan overføres   21.470.000  
        
1541   Pensjoner av statskassen      
  1 Driftsutgifter,
    overslagsbevilgning   60.635.000  
        
1542   Tilskudd til Statens
    Pensjonskasse og
    Pensjonsordningen for
    apoteketaten      
  1 Driftsutgifter,
    overslagsbevilgning   4.705.668.000  
  70 For andre medlemmer av Statens
    Pensjonskasse,
    overslagsbevilgning   63.312.000  
  71 Tilskudd til Pensjonsordningen
    for apoteketaten   8.000.000  
  72 For lærere i grunnskolen   439.500.000  
        
1543   Arbeidsgiveravgift til
    folketrygden      
  1 Driftsutgifter,
    overslagsbevilgning   232.618.000  
  70 For andre medlemmer av Statens
    Pensjonskasse,
    overslagsbevilgning   4.605.000  
        
1545   Ventelønn m.v.
    (jf. kap. 4545)      
  1 Driftsutgifter,
    overslagsbevilgning   153.129.000  
        
1546   Yrkesskadeforsikring
    (jf. kap. 4546)      
  1 Driftsutgifter   10.366.000  
        
1550   Konkurransetilsynet
    (jf. kap. 4550)      
  1 Driftsutgifter   63.575.000  
        
1560   Pristilskudd      
  70 Til regulering av
    forbrukerprisene   125.000.000  
        
1580   Bygg utenfor husleieordningen      
  30 Igangsetting av byggeprosjekter   10.000.000  
  31 Videreføring av byggeprosjekter,
    kan overføres   2.097.250.000  
  32 Prosjektering av bygg,
    kan overføres   30.000.000  
  33 Reserve,
    kan overføres   33.000.000  
        
2445   Statsbygg (jf. kap. 5445)      
  24 Driftsresultat:      
    1 Driftsinntekter -1.977.654.000    
    2 Driftsutgifter,
    overslagsbevilgning 702.562.000    
    3 Avskrivninger 90.000.000    
    4 Renter av statens kapital 146.365.000    
    5 Til investeringsformål 970.722.000    
    6 Til reguleringsfondet 58.005.000   -10.000.000
  30 Igangsetting av byggeprosjekter,
    kan overføres   152.055.000  
  31 Videreføring av byggeprosjekter,
    kan overføres   886.740.000  
  32 Prosjektering av bygg,
    kan overføres   20.000.000  
  33 Reserve for byggeprosjekter,
    kan overføres   49.100.000  
  34 Infrastruktur i Blindern-/
    Gaustadområdet,
    kan overføres   22.700.000  
  35 Utvikling av Fornebuområdet,
    kan overføres   20.000.000  
  45 Større utstyrsanskaffelser
    og vedlikehold,
    kan overføres   213.380.000  
  49 Kjøp av eiendommer,
    kan overføres   125.000.000
    Totale utgifter     11.500.178.000


Inntekter:
Kap. Post Formål   Kroner Kroner
3011   Slottet, Bygdø kongsgård og
    Oscarshall (jf. kap. 11)      
  1 Oscarshall, billettinntekter   31.000  
        
4500   Arbeids- og
    administrasjonsdepartementet
    (jf. kap. 1500)      
  1 Salg av publikasjoner og
    tjenester   54.000  
  2 Salg av personalhåndboka   1.057.000  
        
4505   Omstilling, mobilitet og
    overtallige ansatte
    (jf. kap. 1505)      
  1 Refusjon statlig virksomhet m.v.   50.000.000  
        
4520   Statskonsult - Direktoratet for
    forvaltningsutvikling
    (jf. kap. 1520)      
  2 Andre inntekter   714.000  
  3 Inntekter fra prosjektoppdrag   1.632.000  
  5 Inntekter fra sentral opplæring   10.423.000  
  6 Inntekter fra rådgivning   4.001.000  
        
4522   Statens forvaltningstjeneste
    (jf. kap. 1522)      
  1 Inntekter fra generell rådgivning
    overfor departementene
    innen EDB-drift   430.000  
  2 Diverse inntekter   539.000  
  3 Driftsvederlag - Akademika   1.670.000  
  4 Inntekter - Norsk lysingsblad   43.562.000  
  5 Inntekter fra publikasjoner   2.676.000  
  7 Parkeringsinntekter   760.000  
        
4540   Statens Pensjonskasse
    (jf. kap. 1540)      
  1 Refusjon fra pensjonsordningen
    for apoteketaten   4.121.000  
  2 Tilfeldige inntekter   58.000  
  3 Refusjon administrasjonskostnader
    førtidspensjonering   1.584.000  
  4 Inntekter aktuarberegninger   25.420.000  
  5 Administrasjonsinntekter
    gruppelivsordning   1.033.000  
        
4545   Ventelønn m.v.
    (jf. kap. 1545)      
  1 Refusjon statlig virksomhet m.v.   27.258.000  
        
4546   Yrkesskadeforsikring
    (jf. kap. 1546)      
  1 Premie yrkesskadeforsikring   54.400.000  
  2 Administrasjonsinntekter
    yrkesskadeforsikring   2.142.000  
        
4550   Konkurransetilsynet
    (jf. kap. 1550)      
  1 Salg av publikasjoner   41.000  
        
5445   Statsbygg (jf. kap. 2445)      
  39 Avsetning til investeringsformål   970.722.000  
        
5446   Salg av eiendom, Fornebu      
  40 Salgsinntekter, Fornebu   499.000.000
    Totale inntekter     1.703.328.000


II.
Partistøtte

       Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 1998 gir tilskudd til de politiske partier etter følgende satser (jf. omtale av kap. 1530 Tilskudd til politiske partier, i tilleggsproposisjonen):

Post Betegnelse Sats (kroner)
71 Støtte pr. stemme til de politiske partiers
  kommuneorganisasjoner 10,96
72 Grunnbeløp til kommunestyregruppene 2.426,31
72 Representanttillegg til kommunestyregruppene 871,52
73 Støtte pr. stemme til de politiske partiers
  fylkesorganisasjoner der det foreligger søknad fra
  ungdomsorganisasjonene 22,82
73 Støtte pr. stemme til de politiske partiers
  fylkesorganisasjoner der det ikke foreligger søknad fra
  ungdomsorganisasjonene 16,12
74 Grunnbeløp til fylkestingsgruppene 18.840,93
74 Representanttillegg til fylkestingsgruppene 4.093,08


III.
Omstilling, mobilitet og overtallighet

       Stortinget samtykker i at Finansdepartementet får fullmakt til å fordele bevilgningen under kap. 1505 Omstilling, mobilitet og overtallige statsansatte, post 01 Driftsutgifter, på de av departementenes poster som har lønnsbevilgning.

IV.
Postering av bonus og rabatter

       Stortinget samtykker i at det enkelte departement eller den virksomhet departementet bemyndiger som ledd i ordningen med bonus og rabatter, kan nettoføre som utgiftsreduksjon på vedkommende utgiftspost tilbakebetalt bonus og rabatt, også om tilbakebetalingen refererer seg til kjøp i tidligere år.

V.
Merinntektsfullmakt Pensjonskassen

       Stortinget samtykker i at Statens Pensjonskasse kan overskride bevilgningen under kap. 1540 Statens Pensjonskasse, post 01, mot tilsvarende merinntekter på kap. 4540 Statens Pensjonskasse, postene 01, 02, 03, 04 og 05, samt merinntekter på kap. 4546 Yrkesskadeforsikring, post 02.

VI.
Fullmakter som vedrører Statsbygg direkte

       Stortinget samtykker i at Statsbygg i 1998 kan:

1. Omdisponere mellom postene 30-45 under kap. 1580 Bygg utenfor husleieordningen.
2. Omdisponere mellom postene 30-91 under kap. 2445 Statsbygg.
3. Omdisponere på Statsbyggs kap. 2445 mellom post 24 og investeringspostene 30-91.
4. Uten fremlegg for Stortinget og såfremt det kan dekkes av reguleringsfondet: a) Avvike driftsbudsjettet, b) Avvike investeringsbudsjettet, postene 30-91, med inntil 125 mill. kroner.
5. Overskride kap. 2445 Statsbygg, postene 30-91, med et beløp som tilsvarer inntekter fra salg av eiendommer.
6. Medregne ubenyttede inntekter fra salg av eiendommer ved beregning av overført beløp under kap. 2445 Statsbygg, postene 30-91.
7. Iverksette enkeltprosjekter med en godkjent kostnadsramme på inntil 25 mill. kroner pr. prosjekt samt inngå forpliktelser vedrørende enkeltprosjekter begrenset til en samlet kostnadsramme på 150 mill. kroner, utover gitt bevilgning på kap. 2445 Statsbygg, post 30 Igangsetting av byggeprosjekter.
8. Inngå forpliktelser innenfor en ramme på 1 mrd. kroner vedrørende videreføring/ferdigstilling av prosjekter som igangsettes innenfor bevilgningen på kap 2445 Statsbygg, post 30 Igangsetting av byggeprosjekter.
9. Godskrive det enkelte prosjekt med innbetalt dagmulkt, konvensjonalbot og erstatning for misligholdt entreprise, ved at innbetalingen blir postert i statsregnskapet på vedkommende investeringspost som en utgiftsreduksjon.

VII.
Andre bygge- og eiendomsfullmakter

       Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 1998 kan:

1. Godkjenne salg og bortfeste av fast eiendom som forvaltes av Statsbygg til en verdi av 100 mill. kroner i hvert enkelt tilfelle og for inntil 300 mill. kroner totalt i terminen.
2. Godkjenne salg og bortfeste av fast eiendom til en verdi på inntil 10 mill. kroner i hvert enkelt tilfelle for departementer som ikke har egen fullmakt til å avhende eiendommer, og hvis eiendommer ikke forvaltes av Statsbygg.
3. Godkjenne makeskifte med nettopostering og med beløpsgrense for eiendom(mene) i samsvar med fullmakt til salg og bortfeste av fast eiendom som forvaltes av Statsbygg, altså 100 mill. kroner.
4. Overdra til underpris eller vederlagsfritt eiendommer og bygninger som har vært disponert av statlige spesialskoler, grunnskoler og videregående skoler, til kommuner og fylkeskommuner.
5. Godkjenne kjøp av eiendommer for inntil 75 mill. kroner i hvert enkelt tilfelle og for inntil 150 mill. kroner totalt, utover bevilgningen på kap. 2445 Statsbygg, post 49 Kjøp av eiendommer.
6. Foreta de salg og makeskifter som er nødvendig ved disponering og avvikling av statens eiendommer i Pilestredet Park (det gamle Rikshospitalet), samt reinvestere inntekter fra salg/makeskifte i det samme området for inntil 30 mill. kroner.
7. Foreta bortfeste, og/eller salg/makeskifter av eiendommer som er nødvendig ved disponering av statens eiendommer på Fornebu for inntil 500 mill. kroner, samt reinvestere inntekter fra salg/makeskifte/bortfeste i samme område for inntil 25 mill. kroner.
8. Avhende eiendommen Hove leir- og friluftsområde på Tromøy. Den delen av eiendommen som utgjør friluftsområdet kan overdras vederlagsfritt til Arendal kommune.
9. Inngå forpliktelser om bygging av et privatfinansiert Statens Hus i Hamar.

B. Tilråding utenfor rammen

VIII.

       Stortinget samtykker i at Arbeids- og administrasjonsdepartementet i 1998 kan godkjenne at staten v/Statsbygg i forbindelse med etterbruksarbeidet på Fornebu inngår i selskapsdannelser med formål å påvirke en gunstig eiendomsutvikling på Fornebu, slik at den langsiktige økonomiske avkastning for staten øker.

IX.
Mandat for en utredning om makt og demokrati

       På bakgrunn av premisser om makt og demokrati i St.prp. nr. 1 (1997-1998) legges følgende mandat til grunn:

       Stortinget samtykker i at en forskergruppe gis følgende mandat for en utredning om makt og demokrati:

1. Hovedtemaet er vilkårene for det norske folkestyret og endringer i disse. Dette utgjør utredningens bærende idé og sentrale tilnærming. Utgangspunktet er den norske samfunnsmodellen bygd på det representative demokratiet, med lik rett for alle til å utpeke sine representanter gjennom frie valg. Enkeltmennesket er i tillegg selv aktør i den frie meningsdannelse og kan påvirke utformingen av beslutninger som berører en selv og ens eget liv. Viktige forutsetninger for det representative demokratiet er at individet bruker sin stemme, og at det lokalt og sentralt eksisterer funksjonsdyktige styringsorganer som er representative, har legitimitet og autoritet.
2. Utredningen bør fokusere hvordan det representative demokratiet og dets forutsetninger blir utfordret og påvirket. Følgende tre problemstillinger vil være sentrale:
a) På hvilken måte påvirkes individets muligheter for innflytelse og medvirkning i organisasjons- og samfunnslivet?
b) Hvordan påvirkes det politiske systemet og styringsorganene?
c) Hvordan påvirkes forholdet mellom a) og b)?
3. Følgende sentrale utfordringer og påvirkningsfaktorer i forhold til det representative demokratiet bør studeres nærmere:
- Økt internasjonalisering
- Utvikling og utbredelse av ny teknologi
- Den offentlige meningsdannelse
- Miljøutfordringene
- Det flerkulturelle samfunn
- Kompetanse- og kunnskapssamfunnet
- Desentralisering, deregulering, privatisering, markedsmekanismer og brukermedvirkning.
       Det bør også tas hensyn til at sosio-økonomiske og kulturelle skillelinjer, alder og kjønn kan ha betydning for hvordan enkeltmenneskets deltakelses- og innflytelsesmuligheter og interesse for deltakelse påvirkes av de nevnte utfordringene.
4. Dersom forskergruppen under arbeidet kommer til at også andre faktorer bør studeres, står den fritt til å gjøre dette. Forskergruppen kan også foreta en nærmere tolkning av mandatet for å supplere, avgrense eller utforme mer håndterbare problemstillinger. Dette kan være aktuelt for å få til en samordnet utnytting av igangværende forskning under Norges forskningsråd, og for å utnytte de muligheter som følger av at det foretas parallelle utredninger i Sverige og Danmark. Det bør i denne forbindelse knyttes en nordisk/internasjonalt sammensatt referansegruppe til arbeidet.
5. Tidsrammen for arbeidet vil være fem år. I den første fasen bør det foretas oppsummeringer av foreliggende relevant forskning (statusrapporter), herunder også en belysning av hvilke konklusjoner fra den forrige maktutredningen som fortsatt står ved lag, slik at utredningen får et felles referansepunkt, som også kan gi grunnlag for eventuelt å justere innrettingen av arbeidet underveis.

X.

       Stortinget ber Regjeringen forsere arbeidet med godkjenning av areal- og kostnadsramme for teorifagbygg ved UiTø og legger dette frem for Stortinget til behandling i St.prp. nr. 1(1998-1999).

XI.

       Stortinget ber Regjeringen vurdere å gi Statsbygg klarsignal om å starte prosjektering av utbygging av Høgskolen i Stavanger.