Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

3. Skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen

Sammendrag - regjeringen Jagland

       For 1998 er det oppført i alt 39.600 mill. kroner under kap. 5507. Beløpet fordeler seg slik:

  Mill. kroner
Ordinær skatt 14.400
Særskatt 19.400
Produksjonsavgift 5.300
Arealavgift 500
Sum 39.600


       Anslaget for ordinær skatt er sammensatt av den delen av beregnet påløpt skatt for 1997 som ikke innbetales i inneværende år og halvparten av anslått påløpt skatt i 1998. Særskatteanslaget er beregnet på samme måte. Dette har sammenheng med reglene om terminskatt.

       Produksjonsavgiften som er anslått innbetalt i 1998, gjelder avgift knyttet til råolje som produseres i desember 1997 og i de 11 første månedene av 1998.

       Anslagene er basert på en oljeprisforutsetning for inneværende og neste år på henholdsvis 135 og 125 kroner pr. fat. Ved utarbeidelsen av anslagene har en blant annet kunnet bygge på vedtak om utskriving av terminskatt for 1997 og på produksjons- og prisutviklingen hittil i år. Anslagene for skatter og avgifter er beheftet med betydelig usikkerhet, blant annet som følge av usikkerhet knyttet til oljeprisutviklingen.

       Under kap. 5508 er det oppført 3.100 mill. kroner i avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten. Avgiftssatsen foreslås økt med 2 øre i forhold til satsen i inneværende år, dvs. til 89 øre i 1998. Beløpet som er oppført gjelder innbetaling av anslått påløpt avgift for 2. halvår 1997 og 1. halvår 1998.

       Departementet er kommet til at det ikke lenger av måletekniske grunner er nødvendig å unnta fra CO2 -avgiften petroleum som brennes eller slippes ut under formasjonstesting av brønner, jf. tidligere omtale av spørsmålet i Ot.prp. nr. 47 (1995-1996) , Innst.O.nr.35 (1996-1997) og St.prp. nr. 1 (1996-1997). Det foreslås derfor at unntaket for formasjonstesting av brønner i tidligere avgiftsvedtak § 2 ikke videreføres i forslag til CO2 -avgiftsvedtak for 1998.

       Det vises til forslag til vedtak om CO2 -avgift i petroleumsvirksomheten på kontinentalsokkelen for budsjetterminen 1998 i St.prp. nr. 1 (1997-1998) Skatte-, avgifts- og tollvedtak. Øvrige forslag er tatt inn der de etter sin art hører hjemme.

Sammendrag - regjeringen Bondevik

Fra St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (1997-1998)

       I St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (1997-1998) er anslaget for ordinær skatt oppjustert til 14.500 mill. kroner og anslaget for særskatt oppjustert til 19.500 mill. kroner.

Komiteens merknader

       Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet og Fremskrittspartiet tar til etterretning de anslagsendringer på skatter og avgifter fra petroleumsvirksomheten som omtales i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (1997-1998).

       Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Høyre, Senterpartiet og Venstre viser til forslag fra regjeringen Jagland samt anslagsjusteringer fra regjeringen Bondevik. Disse medlemmer har ingen innvendinger mot de fremlagte forslag for kap. 5507 og 5508 og de skisserte endringer i avgift på utslipp av CO2 i petroleumsvirksomheten.

       Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti går inn for å øke avskrivningstiden på installasjoner/anlegg (produksjonsanlegg og rørledninger) i oljevirksomheten med 2 år fra 6 år til 8 år. Dette er i tråd med Sosialistisk Venstrepartis helhetlige økonomiske opplegg der det søkes å vri aktivitet fra petroleumssektoren over til fastlandsøkonomien. Dette medlem mener at både økonomiske og miljøpolitiske hensyn taler for en slik omlegging.

       Dette medlem viser til dette medlems forslag til endring i petroleumsskatteloven i Innst.O.nr.5 (1997-1998), der avskrivingssatsen foreslås satt til 12,5 % pr. år.

       Dette medlem viser til at både miljøpolitiske og finanspolitiske hensyn taler for en økt CO2 -avgift. Dette medlem mener at både hensynet til en avgiftsomlegging i retning av miljøavgifter og behovet for å vri forbruket fra privat- til offentlig konsum taler for å øke CO2 -avgiften. Dette medlem vil derfor foreslå å øke CO2 -avgiften på de anvendelsesområder som i dag er avgiftsbelagt med 50 øre.