14. Ymse utgifter/inntekter (rammeområde 21)
- 14.1 Ymse utgifter (kap. 2309)
- 14.2 Ymse inntekter (kap. 5309)
- 14.3 Oversikt over forslaga
- 14.4 Forslag frå mindretal
Samandrag - regjeringa Jagland
Reserveavsetningen under kap. 2309 Tilfeldige utgifter post 01 Driftsutgifter foreslås bevilget med 4.780 mrd. kroner. Denne bevilgningen skal benyttes til å dekke utgifter til trygdeoppgjør, lønnsoppgjør for statstjenestemenn og til å dekke andre tilleggsbevilgninger i løpet av det kommende budsjettåret. Ved regnskapsavslutningen vil således bare en liten del av det bevilgede beløp på denne posten bli regnskapsført som driftsutgifter.
Samandrag - regjeringa Bondevik
Det er fremmet to tilleggsproposisjoner etter Gul bok 1998 som foreslås dekket gjennom nedsettelse av reserven for tilleggsbevilgninger under kap. 2309 Tilfeldige utgifter. St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (1997-1998) behandler godtgjørelse til Telenor for merkostnadene med å utføre samfunnspålagte tjenester. Forhandlingene med Telenor var ikke avsluttet når Gul bok 1998 ble lagt fram. Det er derfor foreslått i en egen tilleggsproposisjon å bevilge til sammen 107,4 mill. kroner til dette formålet. I tillegg legges det fram en proposisjon for å dekke kostnadene ved fiskeriavtalen som samlet sett gir 115 mill. kroner i økte utgifter. Disse to proposisjonene medfører dermed isolert sett at reserven for tilleggsbevilgninger reduseres med 222,4 mill. kroner.
Regjeringen Bondevik vil som nevnt i tilknytning til inntektsoppgjøret for pensjonister våren 1998 foreslå en vesentlig økning i minstepensjonen. I tillegg vil det bli foreslått å innføre kontantstøtte til småbarnsforeldre. Disse forslagene er nærmere omtalt i avsnittene om Sosial- og helsedepartementet og Barne- og familiedepartementet i St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 (1997-1998). Det settes nå av 2.860 mill. kroner på kap. 2309 Tilfeldige utgifter for å dekke kostnadene ved disse to forslagene. I tillegg foreslås det avsatt 5 mill. kroner på kap. 2309 for å dekke kostnadene i forbindelse med en ny maktutredning.
Samlet sett foreslås derfor kap. 2309 Tilfeldige utgifter økt med 2.642,9 mill. kroner i denne proposisjonen.
Merknader frå komiteen
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til regjeringen Jaglands forslag til utgifter på ymseposten. Disse utgiftene skal primært gå til å dekke utgifter i forbindelse med lønns- og trygdeoppgjørene.
Disse medlemmer viser til sine alternative løsninger for småbarnsforeldre og minstepensjonister og støtter ikke forslagene om økt minstepensjon og kontantstøtte som ligger bak den kraftige økningen på tilfeldige utgifter i regjeringen Bondeviks budsjettforslag.
Disse medlemmer viser til budsjettavtalen mellom de borgerlige partier, der det finnes rom for et kutt på 100 mill. kroner. I tråd med vanlig praksis innrømmer disse medlemmer regjeringen retten til ikke å redegjøre for dette kuttet av hensyn til handlefrihet bl.a. i senere avtaleforhandlinger. Disse medlemmer foreslår å disponere deler av de frigjorte midler til kap. 592 post 72 med kr 7.856.000 Skjermede tiltak drift - (rammeområde) 6.
Disse medlemmer vil dekke inn den justerte partistøtten, europatilskuddet økte utgifter til Sivilombudsmannen og økning til spesielle tiltak for yrkeshemmede innenfor en samlet ramme på 100 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 1 (1997-1998) om endringer som følge av opphevelse av eksisterende eneretter i telesektoren. Denne saken var også varslet i nasjonalbudsjettet. utgiftene skal dekkes over forskjellige departementet. Disse medlemmer viser til fraksjonsmerknader under rammeområdene 5, 8 og 19. Disse medlemmer går inn for å redusere Ymseposten tilsvarende summen av økningene på rammeområdene 5, 8 og 19, dvs 107,361 mill. kroner.
Disse medlemmer viser til at den samlede reduksjon i ramme 21 Ymse i Arbeiderpartiets forslag er 207,361 mill. kroner i forhold til regjeringen Jaglands forslag.
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre viser til regjeringen Bondeviks forslag om å øke minstepensjonen med 1.000 kroner pr. måned fra 1. april, samt å innføre et omsorgstilskudd i barnetrygden for småbarnsforeldre, med budsjettvirkning fra 1. august. Disse medlemmer har videre merket seg at Regjeringen vil legge fram en egen sak for Stortinget om denne ordningen i vårsesjonen. Disse medlemmer er enige i Regjeringens forslag, og vil derfor støtte at det tas høyde for de budsjettmessige konsekvensene ved å øke den samla rammen for « Ymse utgifter og inntekter » som Regjeringen har foreslått. Det vises for øvrig til disse medlemmers merknader til kap. 3.3.2 og 3.3.17 i B.innst.S.nr.I (1997-1998). Disse medlemmer vil dekke inn den justerte partistøtten, europatilskuddet og økte utgifter til Sivilombudsmannen innenfor en samlet ramme på 21.453 000 kroner.
Komiteens medlemmer fra Fremskrittspartiet viser til at Fremskrittspartiet i sitt primære budsjett har et mye lavere anslag for « Ymse utgifter » enn regjeringen Bondevik. Dette er hovedsakelig fordi Fremskrittspartiet har valgt å plassere økningen av minstepensjonen innenfor Folketrygden. Disse medlemmer mener i tillegg at « Ymse utgifter » var budsjettert for høyt i utgangspunktet.
Komiteens medlemmer fra Høyre understreker behovet for at trygdede med lave inntekter får en bedre økonomisk utvikling i årene som kommer enn gjennomsnittet for lønnstakere. Disse medlemmer tar til etterretning at regjeringen Bondevik foreslår å øke ytelsene til minstepensjonister generelt med 1000 kroner pr. måned fra 1. mai. Disse medlemmer mener forslaget burde vært utformet med større grad av treffsikkerhet for å nå de som utelukkende har minstepensjonen å leve av. Forslaget burde også vært vurdert m.h.t. virkninger for øvrige ytelser fra Folketrygden, der utbetalingene skal stå i et visst forhold til den enkeltes innbetaling. Disse medlemmer tar til etterretning at utformingen og fordelingen av pensjonsøkningen heller ikke har vært drøftet med berørte organisasjoner, men mener dette bør gjøres før ordningen iverksettes.
Disse medlemmer tar til etterretning at disse innvendingene mot forslagets bevilgning og utforming ikke har nådd frem under Stortingets behandling og vil derfor som en subsidiær løsning stemme for forslaget fra regjeringen Bondevik.
Komiteens medlem fra Sosialistisk Venstreparti har merket seg at regjeringen Bondevik i budsjettforliket med Fremskrittspartiet og Høyre salderer reduserte inntekter/økte utgifter bl.a. med kutt i ymseposten. Dette medlem vil stille et spørsmålstegn ved hvor reell inndekning en slik budsjettpraksis representerer. Dette medlem viser for øvrig til at Sosialistisk Venstrepartis forslag om 1.000 kroner mer i måneden for minstepensjonistene er foreslått på kapittel og post.
Samandrag
Under post 29 foreslås det bevilget 50 mill. kroner som er 120 mill. kroner lavere enn i vedtatt budsjett 1997. Bakgrunnen for nedgangen er at det på denne posten tidligere ble bevilget inntekter i forbindelse med tilbakeføring av tapsfond og rentestøtte under SND. Disse inntektene blir fra 1998 bevilget på nytt kap. 5327 SND-fond og fond for regional utvikling. Som følge av salg av statens gjenværende aksjer i Norsk Vekst ASA inntektsføres i alt 250 mill. kroner i Statsbudsjettet for 1998. Bevilgningen er fordelt med 248,4 mill. kroner på post 80 og 1,5 mill. kroner på post 90. Det vises også til omtale i St.prp. nr. 1 (1997-1998) Nærings- og handelsdepartementet.
Post 90 behandles i B.innst.S.nr.6 i samsvar med budsjettreformen.
Merknader frå komiteen
Komiteens medlemmer fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Venstre støtter de fremlagte forslag.
Nedenfor er det gitt oversikt over de ulike fraksjoners forslag til beløp under ramme 21. Komiteen viser til at forslaget fra Kristelig Folkeparti, Senterpartiet og Venstre, med subsidiær støtte fra medlemmene fra Fremskrittspartiet og Høyre har tilslutning fra et flertall i komiteen. Dette forslaget er derfor ført opp under komiteens tilråding i avsnitt 14.5.
De øvrige fraksjonenes forslag er ført opp under forslag fra mindretall i kap. 14.4.
Komiteen viser til at i samsvar med forretningsordenens § 19 femte ledd, jf. Innst.S.nr.243 (1996-1997), skal bare de forslag som summerer seg til den rammen for rammeområde 25 som er vedtatt ved behandlingen av B.innst.S.nr.I tas opp til votering ved behandlingen av denne innstilling.
(* Tabellen er omredigert *)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 | St.prp. nr. 1 | Ulike komité-fraksjoner |
---|
2309 | Tilfeldige utgifter | ||||
1 | Driftsutgifter | 7.423.166 | 4.780.255 | ||
Ap | 4.572.894 | ||||
KrF, Sp og V | 7.301.731 | ||||
FrP | 3.280.255 | ||||
H | 4.775.255 | ||||
SV | 5.080.255 | ||||
Sum utgifter | 7.423.166 | 4.780.255 | |||
Ap | 4.572.894 | ||||
KrF, Sp og V | 7.301.731 | ||||
FrP | 3.280.255 | ||||
H | 4.775.255 | ||||
SV | 5.080.255 |
(* Tabellen er omredigert *)
Kap. | Post | Formål | St.prp. nr. 1 Tillegg nr. 3 | St.prp. nr. 1 | Ulike komité-fraksjoner |
---|
5309 | Tilfeldige inntekter | ||||
29 | Ymse | 49.774 | 49.673 | ||
Ap | 49.673 | ||||
KrF, Sp og V | 49.774 | ||||
FrP | 49.673 | ||||
H | 49.673 | ||||
SV | 49.673 | ||||
80 | Gevinst ved salg av aksjer i Norsk Vekst ASA | 248.400 | 248.400 | ||
Ap | 248.400 | ||||
KrF, Sp og V | 248.400 | ||||
FrP | 248.400 | ||||
H | 248.400 | ||||
SV | 248.400 | ||||
Sum utgifter | 7.423.166 | 4.780.255 | |||
Ap | 4.572.894 | ||||
KrF, Sp og V | 7.301.731 | ||||
FrP | 3.280.255 | ||||
H | 4.775.255 | ||||
SV | 5.080.255 | ||||
Sum inntekter | 298.174 | 298.073 | |||
Ap | 298.073 | ||||
KrF, Sp og V | 298.174 | ||||
FrP | 298.073 | ||||
H | 298.073 | ||||
SV | 298.073 | ||||
Sum netto | 7.124.992 | 4.482.182 | |||
Ap | 4.274.821 | ||||
KrF, Sp og V | 7.003.557 | ||||
FrP | 2.982.182 | ||||
H | 4.477.182 | ||||
SV | 4.782.182 |
Forslag fra Arbeiderpartiet:
Forslag 25
På statsbudsjettet for 1998 bevilges under:
Kap. | Post | Kroner | Kroner |
---|
2309 | Tilfeldige utgifter | |||
1 | Driftsutgifter | 4.572.894.000 | ||
Totale utgifter | 4.572.894.000 |
Kap. | Post | Kroner |
---|
5309 | Tilfeldige inntekter | |||
29 | Ymse | 49.673.000 | ||
80 | Gevinst ved salg av aksjer | |||
i Norsk Vekst ASA | 248.400.000 | |||
Totale inntekter | 298.073.000 |
Forslag fra Fremskrittspartiet:
Forslag 26
På statsbudsjettet for 1998 bevilges under:
Kap. | Post | Kroner | Kroner |
---|
2309 | Tilfeldige utgifter | |||
1 | Driftsutgifter | 3.280.255.000 | ||
Totale utgifter | 3.280.255.000 |
Kap. | Post | Kroner |
---|
Skatter og avgifter | ||||
5309 | Tilfeldige inntekter | |||
29 | Ymse | 49.673.000 | ||
80 | Gevinst ved salg av aksjer | |||
i Norsk Vekst ASA | 248.400.000 | |||
Totale inntekter | 298.073.000 |
Forslag fra Høyre:
Forslag 27
På statsbudsjettet for 1998 bevilges under:
Kap. | Post | Kroner | Kroner |
---|
2309 | Tilfeldige utgifter | |||
1 | Driftsutgifter | 4.775.255.000 | ||
Totale utgifter | 4.775.255.000 |
Kap. | Post | Kroner |
---|
5309 | Tilfeldige inntekter | |||
29 | Ymse | 49.673.000 | ||
80 | Gevinst ved salg av aksjer | |||
i Norsk Vekst ASA | 248.400.000 | |||
Totale inntekter | 298.073.000 |
Forslag fra Sosialistisk Venstreparti:
Forslag 28
På statsbudsjettet for 1998 bevilges under:
Kap. | Post | Kroner | Kroner |
---|
2309 | Tilfeldige utgifter | |||
1 | Driftsutgifter | 5.080.255.000 | ||
Totale utgifter | 5.080.255.000 |
Kap. | Post | Kroner |
---|
5309 | Tilfeldige inntekter | |||
29 | Ymse | 49.673.000 | ||
80 | Gevinst ved salg av aksjer | |||
i Norsk Vekst ASA | 248.400.000 | |||
Totale inntekter | 298.073.000 |
14.5 Tilråding frå komiteen
Komiteen viser til St.prp. nr. 1 (1997-1998) og det som står foran og rår Stortinget til å gjøre slikt
Rammeområde 21.
I.
På statsbudsjettet for 1998 bevilges under
Kap. | Post | Kroner | Kroner |
---|
2309 | Tilfeldige utgifter | |||
1 | Driftsutgifter | 7.301.731.000 | ||
Totale utgifter | 7.301.731.000 |
Kap. | Post | Kroner |
---|
5309 | Tilfeldige inntekter | |||
29 | Ymse | 49.774.000 | ||
80 | Gevinst ved salg av aksjer | |||
i Norsk Vekst ASA | 248.400.000 | |||
Totale inntekter | 298.174.000 |
II.
Stortinget samtykker i at Kongen gis fullmakt til å disponere inntil 5 mill. kroner fra kap. 2309 Tilfeldige utgifter, post 01 Driftsutgifter, i forbindelse med en utredning om makt og demokrati.
Oslo, i finanskomiteen, den 21. november 1997. |
Lars Gunnar Lie, leder og ordf. for kap. 2309 og 5309. |
||
Steinar Bastesen, ordf. for kap. 5555 og 5557. |
Børge Brende, ordf. for kap. 5316, 5616, 5618, 5620, 5622, 5623, 5630, 5631, 5632, 5640, 5651, 5652, 5655, 5656, 5680, 5691 og 5692. |
Erik Dalheim, ordf. for kap. 5506, 5542, 5544 og 5581. |
Øystein Djupedal, ordf. for kap. 5511. |
Jørgen Holte, ordf.for kap. 5521. |
Terje Johansen, ordf. for kap. 5565. |
Randi Karlstrøm, ordf. for kap. 5526 og 5531. |
Per Erik Monsen, ordf. for kap. 571, 572 og 3571. |
Kjellaug Nakkim, ordf. for kap. 5537, 5541, 5545, 5556 og 5558 |
Tore Nordtun, ordf. for kap. 5501, 5507 og 5700. |
Kenneth Svendsen, ordf. for kap. 5508, 5536 og 5580. |
Siv Jensen, sekretær. |