Borgerforslag om lovendring
§ 76 i Grunnloven fastslår at det er stortingsrepresentantene
og regjeringen som har rett til å fremme lovforslag for Stortinget.
Ordningen med borgerforslag skal ikke omfatte lovforslag eller grunnlovsforslag.
Det vil imidlertid være mulig å fremme forslag til stortingsbeslutning
om at Stortinget instruerer regjeringen om å starte utarbeidelsen
av en ny lov, lovendring eller oppheving av eksisterende lov.
På den måten opprettholder man den gjeldende lovforberedelsesprosessen
og sikrer at de som blir berørt av en lovendring, blir hørt.
Å innføre borgerforslag strider ikke mot gjeldende grunnlov.
Det vil likevel være riktig å forankre en permanent ordning for
dette i Grunnloven og slik sikre folks rett til å fremme forslag
til stortingsbeslutninger, Stortingets plikt til å motta og behandle
slike forslag og at ordningen legges i faste og ordnede rammer.
Det foreslås på denne bakgrunn et nytt tredje
ledd i Grunnloven § 50 som fastslår stemmeberettigedes rett til
å fremme borgerforslag for behandling i Stortinget. Gjeldende § 50
første og andre ledd regulerer stemmerett ved stortingsvalg, og
forslaget utvider denne retten til også å omfatte rett til å fremme
borgerforslag på vilkår bestemt av Stortinget i lov.
For å gi borgernes rett til å fremme forslag
et reelt innhold foreslår forslagsstillerne også en tilhørende plikt
for Stortinget til å behandle slike forslag. Denne plikten er foreslått
innlemmet som en ny bokstav n i Grunnloven § 75, som fastsetter
Stortingets oppgaver, i to alternativer:
Alternativ 1 etablerer at Stortinget skal behandle borgerforslag
på vilkår fastsatt i egen lov, for å tydeliggjøre at Stortinget
selv setter kravene som et borgerforslag må møte for å utløse plikten
til stortingsbehandling. Kommuneloven setter eksempelvis en grense
på at minst to prosent av kommunens eller fylkets innbyggere må
stå bak et forslag før henholdsvis kommunestyret eller fylkestinget
plikter å ta stilling til det.
Alternativ 2 er likt alternativ 1, bortsett
fra at det ikke eksplisitt refereres til at borgerforslagene skal
følge vilkår bestemt av Stortinget i lov, siden dette allerede framgår
av den foreslåtte endringen i § 50 som et krav til borgerforslagene
som kan framsettes.