Bemerkninger til forslaget
Forslagsstillerne fremmer to alternative forslag
til ny bestemmelse i Grunnloven. I begge tilfeller foreslås det
at bestemmelsen plasseres til slutt i Grunnloven kapittel E om menneskerettigheter,
dvs. som enten ny § 113 b eller § 113 a. Dersom et forslag om grunnlovfesting
av begrensninger i menneskerettighetene blir vedtatt som ny § 113
a, er det naturlig at derogasjonsbestemmelsen plasseres som § 113
b. I motsatt fall kan den vedtas som § 113 a.
Nedenfor følger bemerkninger til de to alternative forslagene:
Situasjonskravet krig eller
annen nødtilstand som utgjør en grunnleggende trussel mot riket understreker
at innslagspunktet er lavere enn beredskapsloven – naturkatastrofer,
pandemier og andre kriser kan også begrunne derogasjon. I alternativ
2 understrekes det at en slik situasjon skal være offentlig
bekjentgjort. Det ligger et slikt krav i Den europeiske menneskerettskonvensjon (EMK)
og FNs konvensjon om sivile og politiske rettigheter (SP), og dette
ble spilt inn av forskergruppen ved Institutt for offentlig rett
ved Universitetet i Oslo (UiO) i forrige høringsrunde da grunnlovfesting
av derogasjon ble behandlet.
Kravet om strengt nødvendig tydeliggjør
at derogasjonstiltak må være egnet til å avhjelpe den konkrete krisen,
og at de må opphøre når krisen er over.
Videre foreslås det at § 16 første punktum ikke
kan fravikes. I forrige høringsrunde pekte Lovavdelingen, Regjeringsadvokaten,
Dommerforeningen og forskergruppen ved Institutt for offentlig rett
ved UiO på at man må sondre mellom religionsfrihet (indre tanke)
og religionsutøvelse (ekstern utøvelse), og klargjøre hva som ikke
kan fravikes, altså religionsfrihet.
Listen over rettigheter det ikke kan derogeres
fra, er ganske lik den som framkommer i de internasjonale konvensjonene
(EMK art. 15 og SP art. 4). Når få rettigheter ikke kan fravikes,
understreker dette alvoret ved derogasjon. Hvis mange rettigheter
kan fravikes, vil dette utvanne beskyttelsen av de rettighetene
som aldri derogeres, selv i alvorlige kriser.
I tillegg til rettighetene nedfelt i menneskerettskonvensjonene,
foreslås det at retten til frie valg ikke kan fravikes, ved en henvisning
til § 49. Videre foreslås det at prinsippet om domstolenes uavhengighet
ikke fravikes, ved en henvisning til § 95 annet ledd. Dette har
en viss beskyttelse i domskravet i § 96, men bare i straffesaker, så
henvisningen til § 95 vil sikre dette også i sivile saker.
Kompetansen til å beslutte derogasjon bør ligge
hos Stortinget. Hvis Stortinget er avskåret fra å gjøre dette, må
kongen kunne derogere. Uavhengig av den varighet kongen har fastsatt,
bortfaller beslutningen ved utløpet av den dag Stortinget selv kan
treffe beslutning. Uansett hvilken instans som beslutter derogasjon,
bør en derogasjonsbeslutning ikke vare lenger enn 30 dager. Etter det
tidspunktet bør det treffes ny beslutning om derogasjon.
I alternativ 2 poengteres det at beslutningen
om å fravike rettighetene ikke bare bør kunngjøres, men også begrunnes. Dette ble adressert av forskergruppen
ved Institutt for offentlig rett ved UiO i forrige høringsrunde. En
viss begrunnelse kan være viktig for allmennhetens kontrollfunksjon
for å kunne forstå hvilke rettigheter som fravikes og hvorfor rettigheter
fravikes.
Videre inkluderer alternativ 2 også en egen
bestemmelse om at et mindretall på minst 20
stortingsrepresentanter kan innhente Høyesteretts betenkning om
derogasjon. Slik situasjonen er i dag må et flertall av representantene
be Høyesterett om en betenkning (etter § 83).