Bakgrunn
På bakgrunn av Menneskerettighetsutvalgets rapport
i Dokument 16 (2011–2012) har det flere ganger blitt fremsatt forslag
om en grunnlovsbestemmelse som gir grunnlag og angir vilkårene for
inngrep i Grunnlovens menneskerettighetsbestemmelser, en såkalt «begrensningshjemmel».
Et slikt forslag ble senest behandlet av Stortinget i 2024, jf.
Innst. 304 S (2023–2024). Forslaget ble ikke vedtatt.
I tidligere forslag har det blitt foreslått
å grunnlovfeste generelle vilkår for inngrep i enkelte av Grunnlovens menneskerettighetsbestemmelser,
herunder unntak for i hvilke tilfeller det ikke skal være adgang
til inngrep. Når det gjelder menneskerettighetsbestemmelsene som
ble vedtatt i 2014, er vilkårene for inngrep til dels ulike, og enkelte
rettigheter er absolutte. Vilkårene for å gripe inn i rettigheter
som eksisterte før menneskerettighetsreformen i 2014, oppstiller
videre helt andre terskler og vilkår for inngrep eller begrensninger,
f.eks. Grunnloven §§ 97, 100, 105 og 102 første ledd andre punktum.
Menneskerettighetsbestemmelsene som ble innført
ved menneskerettighetsreformen i 2014, er basert på forbilder i
internasjonale menneskerettighetskonvensjoner som Norge er bundet
av. Uten en generell begrensningshjemmel i Grunnloven har Høyesterett
innfortolket en adgang til å gripe inn i disse rettighetene i samme
utstrekning og på samme vilkår som følger av de internasjonale forbildene.
Hvorvidt et inngrep i en rettighet er lovlig, beror dermed på i
hvilken utstrekning og på hvilke vilkår den enkelte rettigheten
i Grunnloven tillater inngrepet.
En grunnlovsbestemmelse som angir generelle
vilkår for inngrep i flere rettigheter, vil nødvendigvis bli upresis
og vil kunne gi opphav til tolkningstvil med utgangspunkt i den
gjeldende rettstilstanden. Samtidig mener forslagsstillerne at Grunnloven
bør gi uttrykk for at Grunnlovens rettighetsbestemmelser ikke nødvendigvis
er absolutte.
Forslaget synliggjør at Grunnlovens rettighetsbestemmelser
ikke er absolutte, samtidig som det klargjør at hvorvidt et inngrep
i en grunnlovsbeskyttet rettighet er lovlig, nødvendigvis beror
på den enkelte rettighetsbestemmelse med det innhold bestemmelsen
har etter gjeldende rett.
Med «den enkeltes rettigheter etter Grunnloven» siktes
det til samtlige rettigheter som tilkommer den enkelte etter Grunnloven,
og ikke bare rettighetene i Grunnloven kapittel E. Avgrensningen
er uansett ikke avgjørende, ettersom det må bero på den enkelte
grunnlovsbestemmelse hvorvidt den gir rettigheter, og hva som i
så fall skal til for å gripe inn i eller begrense disse.
Termen «inngrep» er ment å favne vidt og omfatter også
det som vil være naturlig å omtale som begrensninger eller innskrenkninger.
Formuleringen «i den utstrekning og på de vilkår» knytter
seg til at det er den enkelte rettighetsbestemmelse som avgjør hvilke
inngrep som er lovlige, og vilkårene for dette. Enkelte rettighetsbestemmelser
oppstiller absolutte rettigheter, og da vil det tilsvarende ikke være
adgang til å gjøre inngrep i noen utstrekning eller på noen vilkår.