Krav om Stortingets samtykke for bruk av norske
styrker i utlandet
Grunnloven § 25 andre ledd lyder:
«Landvernet og de øvrige tropper som
ikke kan henregnes til linjetroppene, må aldri uten Stortingets samtykke
brukes utenfor rikets grenser.»
Bestemmelsen har alltid vært forstått slik at
den innebærer at Kongen ikke trenger Stortingets samtykke for å
anvende tropper som er å anse som «linjetropper», utenfor landets
grenser. Begrepene «landvern» og «linjetropper» er i dag foreldet,
men det er bred enighet om at hensikten med formuleringen i Grunnloven
har vært at militære styrker ikke skulle kunne trekkes ut av landet
i en slik grad at Norge ble liggende uten forsvar.
Flertallet i utvalget til å utrede endringer
i §§ 25 og 26 mener at nåværende § 25 andre ledd bør endres til
et krav om at Stortingets samtykke som hovedregel er nødvendig for
å sende styrker eller forsvarsmakten til militære operasjoner i
utlandet. Dette vil være i tråd med den praksis som ligger til grunn
i enkelte andre Nato-land, som Sverige og Danmark.
Å gå til krig er det mest alvorlige en stat
kan foreta seg. I Norge er det etablert praksis at regjeringen vedtar om
Norge skal delta i krigføring på fremmed territorium eller slutte
seg til internasjonale militære operasjoner, uten plikt til å involvere
Stortinget i åpen debatt eller åpne vedtak. Konsultasjoner gjøres
i hemmelige, lukkede møter med et utvalg av nasjonalforsamlingen.
Beslutningsgrunnlaget er derfor ikke nødvendigvis kjent for allmennheten.
Svekkede debattvilkår medfører en legitimitetsutfordring gjennom
at befolkningen og folkevalgte har liten kunnskap om bakgrunnen
og begrunnelsene for særlig viktige vedtak. Mangel på åpen og bred
kunnskapsinnhenting før beslutningen skal tas, medfører at viktige
innsigelser og risikomomenter først blir åpenbare i etterkant av
krigsdeltakelsen.
Erfaringene fra de siste tjue årene, hvor norske
tropper har blitt sendt til en rekke utenlandskriger og internasjonale
operasjoner uten et aktivt vedtak i nasjonalforsamlingen bak seg,
tilsier at det er behov for en endret praksis og en sterkere demokratisk
kontroll med beslutningen om å gå til krig. Et krav om behandling
i Stortinget i plenum vil sikre to viktige hensyn: en klarere etablering
av et parlamentarisk flertall bak beslutningen enn gjennom en konsultasjonsprosess
alene og mer åpenhet. Det siste er viktig både for å sikre demokratisk debatt
og tillit i befolkningen og for å sikre at eventuell uenighet på
Stortinget får komme fram.
Forslaget innebærer at beslutninger om å sende norske
bidrag til internasjonale operasjoner som klar hovedregel legges
fram som en sak til votering for Stortinget i plenum. Samtidig vil
Grunnloven ikke være til hinder for regjeringens mulighet til å
handle raskt – også utenfor landets grenser – om dette skulle være
nødvendig i den eksplisitte hensikt å sikre forsvaret av Norge,
slik det blant annet er lagt til rette for i den danske grunnloven.
Stortingets samtykke er derfor etter forslaget ikke påkrevet dersom
beslutninger uten Stortingets samtykke er tvingende nødvendig for
å forsvare landet.
Forslagsstillerne viser for øvrig til utvalgsflertallets redegjørelse
og vurderinger i Dokument 20 (2023–2024) kapittel 11.5.2, og merknaden
i kapittel 15.1.6, og slutter seg til dette.