Internasjonale forpliktelser
Menneskerettighetsutvalgets forslag til grunnlovfesting
av blant annet retten til helse bygger særlig på ØSK art. 12, som
lyder slik:
-
The States
Parties to the present Covenant recognize the right of everyone
to the enjoyment of the highest attainable standard of physical
and mental health.
-
The steps to be taken by the States Parties
to the present Covenant to achieve the full realization of this
right shall include those necessary for:
-
the provision for
the reduction of the stillbirth-rate and of infant mortality and
for the healthy development of the child;
-
the improvement of all aspects of environmental
and industrial hygiene;
-
the prevention, treatment and control of
epidemic, endemic, occupational and other diseases;
-
the creation of conditions which would
assure to all medical service and medical attention in the event
of sickness.»
Hovedtyngden i denne bestemmelsen
er at staten skal anerkjenne retten til høyest oppnåelige helsestandard.
Den omtaler også reduksjon av dødfødsler, som etablerer visse plikter
for staten knyttet til fødetilbudet.
Videre har ØSK art. 10 (2) første
setning følgende ordlyd i norsk oversettelse (uautorisert):
«Konvensjonspartene anerkjenner
at: (…) 2. Særskilt vern bør ytes mødre i rimelig tid før og etter
fødsler.»
Dette grunnlovsforslaget spesifiserer
også en plikt for staten til å sikre trygge fødsler. I denne sammenhengen
er kvinnekonvensjonen art. 12 enda mer spesifikk enn ØSK.
Kvinnekonvensjonen art. 12 lyder slik:
-
States Parties
shall take all appropriate measures to eliminate discrimination
against women in the field of health care in order to ensure, on
a basis of equality of men and women, access to health care services,
including those related to family planning.
-
Notwithstanding the provisions of paragraph
1 of this article, States Parties shall ensure to women appropriate
services in connection with pregnancy, confinement and the post-natal
period, granting free services where necessary, as well as adequate nutrition
during pregnancy and lactation.»
Andre punkt i bestemmelsen pålegger
statene en særskilt plikt til å sikre hensiktsmessige fødselstjenester.
FNs kvinnediskrimineringskomité,
(CEDAW), som har til oppgave å overvåke statenes etterlevelse av
konvensjonen, har i sin generelle kommentar nr. 24 til art. 12 nr.
2, avgitt i 1999, lagt til grunn følgende:
-
«26. Reports
should also include what measures States parties have taken to ensure
women appropriate services in connection with pregnancy, confinement
and the post-natal period. Information on the rates at which these
measures have reduced maternal mortality and morbidity in their
countries, in general, and in vulnerable groups, regions and communities,
in particular, should also be included.
-
27. States parties should include in their
reports how they supply free services where necessary to ensure safe
pregnancies, childbirth and post-partum periods for women. Many
women are at risk of death or disability from pregnancy-related
causes because they lack the funds to obtain or access the necessary services,
which include antenatal, maternity and post-natal services. The Committee notes that it is the duty of States
parties to ensure women’s right to safe motherhood and emergency
obstetric services and they should allocate to these services the
maximum extent of available resources». (Forslagsstillers
kursivering.)
I dette ligger det en presisering
av at statene etter kvinnekonvensjonen art. 12 nr. 2 skal bruke
maksimalt av tilgjengelige ressurser for å sikre trygg barselomsorg og
akutthelsetjenester for fødsler.
Barnekonvensjonen art. 24 har følgende
ordlyd i norsk oversettelse (uautorisert):
-
Partene anerkjenner
barnets rett til å nyte godt av den høyest oppnåelige helsestandard
og til behandlingstilbud for sykdom og rehabilitering. Partene skal
bestrebe seg på å sikre at ingen barn fratas sin rett til adgang
til slike helsetjenester.
-
Partene skal arbeide for full gjennomføring
av denne rettighet og skal særlig treffe egnede tiltak for å:
-
redusere spedbarns-
og barnedødelighet,
-
sikre at det ytes nødvendig legehjelp og
helseomsorg til alle barn, med vekt på utviklingen av primærhelsetjenesten,
-
bekjempe sykdom og feilernæring, også innenfor
rammen av primærhelsetjenesten, ved bl.a. å anvende allerede tilgjengelig
teknologi og gjennom å stille tilstrekkelig næringsrike matvarer
og rent drikkevann til rådighet, idet farene og risikoen knyttet
til miljøforurensning tas i betraktning,
-
sikre egnet helseomsorg for mødre før og
etter fødselen,
-
sikre at alle grupper i samfunnet, særlig
foreldre og barn, er informert om, har tilgang til undervisning
om og støttes i bruken av grunnleggende kunnskaper om barns helse
og ernæring, fordelene ved amming, hygiene, miljøhygiene og forebygging
av ulykker,
-
utvikle forebyggende helseomsorg, foreldreveiledning,
og undervisning og tjenester innen familieplanlegging.»
Denne foreslåtte grunnlovsbestemmelsen
er ment å romme både retten til høyest oppnåelig helsestandard etter
ØSK art. 12 og de særskilte fødselsrettighetene etter kvinnekonvensjonen
art. 12 nr. 2, samt barnekonvensjonens rettigheter til egnet helseomsorg for
mødre før og etter fødselen.