Presisjon av grunnlovsforslaget
Grunnlovsforslaget tar utgangspunkt i FN-konvensjonen
om økonomiske, sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK) artikkel
15 nr. 3, som lyder slik:
«The States Parties to the present Covenant
undertake to respect the freedom indispensable for scientific research
and creative activity.»
I 2020 gav ØSK-komiteen sin generelle kommentar til
denne artikkelen (General Comment No. 25). Her er det gitt følgende
generelle beskrivelse av bestemmelsens innhold:
«In order to flourish and develop, science
requires the robust protection of freedom of research. The Covenant
establishes a specific duty for States to ‘respect the freedom indispensable
for scientific research’ (art. 15 (3)). This freedom includes, at
the least, the following dimensions: protection of researchers from undue
influence on their independent judgment; the possibility for researchers
to set up autonomous research institutions and to define the aims
and objectives of the research and the methods to be adopted; the
freedom of researchers to freely and openly question the ethical
value of certain projects and the right to withdraw from those projects
if their conscience so dictates; the freedom of researchers to cooperate
with other researchers, both nationally and internationally; and the
sharing of scientific data and analysis with policymakers, and with
the public wherever possible. Nevertheless, freedom of scientific
research is not absolute; some limitations are possible […].»
Begrepet akademisk frihet er nærmere omtalt
i NOU 2022:2 Akademisk ytringsfrihet – God ytringskultur må bygges
nedenfra, hver dag, og i NOU 2006:19 Akademisk frihet – Individuelle
rettigheter og institusjonelle styringsbehov. Kjernen i akademisk
frihet ligger i universiteter og høyskoler, og i vitenskapelig ansatte
ved slike institusjoner. Saklig gjelder det i hovedsak valg av forskningstema,
metode, formidling av forskning og undervisningsopplegg.
Vitenskap er på sin side et vidtfavnende begrep.
Det vil derfor være nyttig å knytte det til ØSK-komiteens generelle
kommentar nr. 25 fra 2020, som siterer UNESCOs Recommendation on
Science and Scientific Researchers (2017) for en rettslig definisjon
av vitenskap:
«the word ‘science’ signifies the enterprise
whereby humankind, acting individually or in small or large groups,
makes an organized attempt, by means of the objective study of observed
phenomena and its validation through sharing of findings and data
and through peer review, to discover and master the chain of causalities,
relations or interactions; brings together in a coordinated form
subsystems of knowledge by means of systematic reflection and conceptualization;
and thereby furnishes itself with the opportunity of using, to its
own advantage, understanding of the processes and phenomena occurring
in nature and society.»
ØSK-komiteen legger til:
«Thus, science, which encompasses natural
and social sciences, refers both to a process following a certain
methodology (‘doing science’) and to the results of this process
(knowledge and applications). Although protection and promotion
as a cultural right may be claimed for other forms of knowledge,
knowledge should be considered as science only if it is based on
critical inquiry and is open to falsifiability and testability. Knowledge
which is based solely on tradition, revelation, or authority, without
the possible contrast with reason and experience, or which is immune
to any falsifiability or intersubjective verification, cannot be
considered science.»
I alle tilfeller kan dette tjene som et utgangspunkt for
å klarlegge hva som menes med begrepet vitenskap i dette grunnlovsforslaget.
Forslaget fremsettes i tre alternativer. De
alternative formuleringene er basert på ordlyd og innhold i ØSK
artikkel 15 nr. 3. Til forskjell fra grunnlovsforslagene som ble
fremlagt for Stortinget i Innst. 187 S (2013–2014), gjelder alternativene
her kun forskning, og ikke kunst.
Bestemmelsen i ØSK artikkel 15 nr. 3 pålegger
staten å «undertake to respect the freedom indispensable for scientific
research». Dette må leses i lys av ØSK artikkel 2, som pålegger
statene å gjennomføre forpliktelsene i konvensjonen relativt til
tilgjengelige ressurser, men med siktemål om at forpliktelsene ivaretas
så godt som mulig. Dermed gir ikke bestemmelsen i særlig grad grunnlag
for å utlede konkrete rettigheter for private rettssubjekter, herunder
for forskere eller forskningsinstitusjoner. Bestemmelsen retter
seg først og fremst mot at statens myndigheter skal ivareta frihetsforutsetninger
som er nødvendig for den vitenskapelige forskningen. Staten står
i utgangspunktet fritt i valg av virkemidler for å oppnå dette.
Det er ikke hensikten med forslaget å gjøre materielle endringer
i gjeldende rett, utover å gi den aktuelle regelen grunnlovs rang.
Det vurderes ikke å være nødvendig med endringer i øvrig, relevant regelverk.