Forslagsstilleren mener man ved grunnlovsrevisjonen
i 2014 ikke i tilstrekkelig grad overveide hensynet bak den opprinnelige
bestemmelsen da man skrev den tidligere bestemmelsen i § 98, prinsippet
om at staten ikke må avgiftsbelegge adgangen til rettshjelp, ut
av Grunnloven.
Hensikten med forslaget er for det første at
folk ikke skal måtte betale merverdiavgift som legges på rettsgebyrene.
Men de skal heller ikke risikere å måtte betale merverdiavgift på
advokatenes salærer når disse er betaling for tjenester advokatene
utfører i forbindelse med arbeidet med rettssaker. En person som
henvender seg til en advokat og ber om advokatens bistand for å
fremme for eksempel et erstatningskrav, må betale advokaten et honorar
som i dag medfører et tillegg på 25 pst. merverdiavgift.
Forslagsstiller mener det ikke er rimelig at
staten skal «tjene» på denne statlige virksomheten som rettspleien.
Før endringen i 2014 lød Grunnloven § 98:
«Med Sportler, som erlægges til Rettens
Betjente, bør ingen Afgifter til Statskassen være forbundne.»
Bestemmelsen hadde da stått praktisk talt uendret
i Grunnloven siden den ble vedtatt i 1814.
Bestemmelsen hadde vært foreslått opphevet en rekke
ganger, men Stortinget hadde vært tilbakeholdne med å vedta endringer.
Dette kan ses i sammenheng med den til da gjeldende norske grunnlovskonservatismen
som ga seg mange utslag, både i endringspraksis og tolkingstradisjon.
Det var også et ønske om å bevare de historiske linjene tilbake
til 1814 og bevare synlige bevis på Grunnlovens alder i Grunnloven.
Det Adler-Falsenske grunnlovsutkast hadde i
§ 152 en bestemmelse som lød slik:
«Da Retfærdigheden bør administreres
uden Betaling, saa bør der, saasnart muligt, skee Forslag til alle Rets-Sportlers
Ophævelse.» (Riksforsamlingens Forhandlinger 3die Del, Grundlovsutkast,
Kristiania 1916, s. 41)
Forbildet hadde Adler og Falsen sannsynligvis
funnet i den franske forfatningen av 1791 tredje del (Titre III),
kapittel (Chapitre) 5 «Du Pouvoir Judicaire», artikkel (Article)
2 (Frede Castberg, Norges statsforfatning II, Oslo 1964, s. 281).
Artikkelen lød:
«La justice sera rendue gratuitement
par des juges élus à temps par le peuple et institués par des lettres-patentes
du roi qui ne pourra les refuser. [...]» (Les Constitutions de la
France depuis 1789, Présentation par Jacques Godechot, Garniere-Flammarion,
Paris 1979, s. 58)
Bestemmelsens forhistorie viser at den skulle
fremme rettssikkerheten. Det var borgernes frihet og rett til en
rimelig rettspleie som lå bak bestemmelsen. Dessuten bygget den
på at staten ikke skulle profitere på rettspleien. Endringene i
uttrykksmåten som skjedde under forberedelsen, må oppfattes som
et forsøk på å uttrykke korrekt hva som skulle være meningen. Sportler
var godtgjørelse for utførelsen av rettslige tjenester. Disse tjenestene
ble utført av «rettens betjente». Etter datidens språkbruk hørte
blant andre dommerne og prokuratorene (sakførerne og advokatene)
til disse. Dette kom til uttrykk i forordningen av 1788 om sportler.
Da sportelreglementet ble opphevet ved lov av 13. september
1830 § 231, inneholdt den nye loven bestemmelser først og fremst
om sorenskrivernes rett til sportler, se lovens første avdeling
(Samling af Love, Tractater som siden 1814 ere udkomne, Anden Deel, Christiania
1838, s. 172 flg.). Sorenskriverne sto nevnt først i loven, og snart
skulle et annet inntrykk av bestemmelsen i § 98 festne seg. Bestemmelsen
fikk navnet «sorenskriverparagrafen». Begrunnelsen for bestemmelsen ble
etter hvert oppfattet som en beskyttelse av sorenskrivernes inntekter
og med det også dommernes uavhengighet. Det er mulig at dette også
var tanken bak bestemmelsen da den ble gitt, men det har neppe vært
den primære begrunnelsen for regelen. Dens bakgrunn i den franske
konstitusjon av 1790 og veien frem til dens endelige utforming i
17. mai-grunnloven viser klart at det var ønsket at staten ved sine
skatter og avgifter ikke skulle fordyre rettspleien. I pakt med
eidsvollsmennenes pragmatiske tilnærming til grunnlovgivningen fikk prinsippet
om «fri rettspleie» en konkret og praktisk utforming. Denne skulle
imidlertid snart føre til at bestemmelsen mistet sin praktiske betydning.
Da Stortinget opphevet bestemmelsen i 2014,
var begrunnelsen at den bare hadde historisk interesse. Den ble
satt i sammenheng med prinsippet om domstolenes selvstendige stilling
og ble ansett unødvendig da dette prinsippet skulle komme klarere
til uttrykk i en ny bestemmelse (Dokument 16 (2011–2012) Rapport
fra Menneskerettighetsutvalget om menneskerettigheter i Grunnloven,
s. 118–119 og Innst. 186 S (2013–2014) s. 21).
At bestemmelsens prinsipielle og idémessige
grunnlag også var at staten ikke skulle tjene på rettspleien, ble ikke
problematisert under arbeidet med den anselige mengden av endringer
som skulle skje til 2014-jubileet.
At advokattjenester i dag generelt er belagt
med merverdiavgift, er tatt opp av Advokatforeningen, men det har
ikke ført til noen endringer i avgiftslovgivningen. Sivilombudsmannen
tok spørsmålet opp av eget tiltak, se Sivilombudsmannens årsmelding
2006 s. 30. Det betyr at advokattjenester generelt er pålagt en
avgift på 25 pst. For den vanlige kvinne og mann vil et tillegg
på 25 pst. til det som betales til advokaten, være en betydelig økonomisk
belastning. For advokaten, som kan trekke fra dette beløpet i sin
virksomhet, betyr det kanskje ikke så mye. Det oppstår imidlertid
også en urimelig ulikhet mellom klienter som kan trekke fra advokatutgifter,
og dermed reduserer grunnlag for beskatning, og privatpersoner som
betaler avgiften av allerede beskattede midler for å få fremmet
sin sak på betryggende vis.
Nå som den gamle bestemmelsen om sportler er opphevet,
er det fortsatt et spørsmål om ikke en avgiftsfri tilgang til rettspleien
er en del av Grunnlovens «ånd og prinsipper», jf. Grunnloven § 121.
§ 98 hadde som nevnt sitt forbilde i den franske forfatningen av
1791, og etter denne skulle rettspleien være gratis. I dag heter
det i Grunnloven § 95:
«Enhver har rett til å få sin sak avgjort
av en uavhengig og upartisk domstol innen rimelig tid. Rettergangen skal
være rettferdig og offentlig.»
Det er etter forslagsstillerens mening ikke
«rettferdig og rimelig» at staten legger en skatt på 25 pst. på
det den alminnelige kvinne og mann skal betale til sin advokat i
en tvist som behandles av domstolene. Dette betyr at staten nå nettopp
tjener på rettspleien og dermed gjør det tyngre og vanskeligere
for den vanlige borger å få adgang til domstolene.
Forslagsstilleren vil på bakgrunn av ovenstående
resonnementer fremme følgende forslag.