Behovet
for grunnlovfesting av retten til selvbestemt abort
Av Grunnloven § 92
følger det at statens myndigheter skal respektere og sikre menneskerettighetene
som er nedfelt i Grunnloven og i de for Norge bindende traktatene
om menneskerettigheter.
Retten til selvbestemt
abort har berøringspunkter med flere helt sentrale menneskeretter,
som retten til privatliv i Grunnloven § 102, retten til beskyttelse
mot diskriminering i Grunnloven § 98 og torturforbudet i Grunnloven
§ 93, men er ikke eksplisitt nevnt i noen av disse.
Konvensjonen om avskaffelse
av alle former for diskriminering av kvinner av 18. desember 1979
(FNs kvinnekonvensjon) skal sikre menneskerettene til kvinner og
jenter. Alle land som har ratifisert konvensjonen, har forpliktet
seg til å beskytte kvinner mot diskriminering og sikre deres sivile,
sosiale, økonomiske og politiske rettigheter. Norge ratifiserte
konvensjonen 21. mai 1981. Konvensjonen er inntatt i norsk rett
gjennom lov om styrking av menneskerettighetenes stilling i norsk rett
(menneskerettsloven).
FNs kvinnekonvensjon
artikkel 16 punkt 1 bokstav e handler om retten til å bestemme hvor
mange barn en vil ha.
Artikkel 16 punkt
1 bokstav e lyder:
«1. Konvensjonspartene
skal treffe alle tiltak som er nødvendige for å avskaffe diskriminering
av kvinner i alle saker som gjelder ekteskap og familieforhold og skal,
med likestilling mellom menn og kvinner som utgangspunkt, især sikre
[…]
e. de samme rettigheter
til på fritt grunnlag å treffe en ansvarlig beslutning om antall
barn og avstand mellom barnefødsler, og å ha tilgang til opplysning,
opplæring og midler som setter dem i stand til å utøve disse rettighetene,
[…].»
Flere land som har
ratifisert konvensjonen, mener at dette innebærer at alle kvinner
skal kunne ta abort. Derfor har noen land, som Monaco, reservert
seg mot artikkelen. Likevel er det ikke entydig hva som menes, og
artikkelen tolkes forskjellig av de ulike landene som har ratifisert
konvensjonen.
Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK) ble vedtatt 4. november 1950 og trådte i kraft 3. september
1953. Norge ratifiserte EMK i 1952. Ifølge fortalen til EMK har
konvensjonen som formål å gjennomføre mange av bestemmelsene i FNs
verdenserklæring om menneskerettighetene fra 1948. Fortalen slår også
fast at opprettholdelse og videreføring av «menneskerettighetene
og de grunnleggende friheter» er et middel for å oppnå målet om
å «skape større enhet» mellom Europarådets medlemsland. Konvensjonen
er inntatt i norsk rett gjennom menneskerettsloven.
Selv om EMK beskytter
en lang rekke rettigheter, er det også mange rettigheter som ikke
er inkludert. Konvensjonsteksten er i liten grad rettet inn mot
vern og bedring av situasjonen for utsatte grupper, herunder gravide.
I storkammeravgjørelsen
A., B. og C. mot Irland av 16. desember 2010 (sak 25579/05) uttalte
Den europeiske menneskerettsdomstolen (EMD) i avsnitt 212 at begrepet
«privatliv» i EMK artikkel 8 er et vidt begrep som blant annet omfatter
retten til personlig autonomi og personlig utvikling. Begrepet omfatter
saker om kjønnsidentifikasjon, seksuell legning og seksualliv, en
persons fysiske og psykiske integritet samt beslutninger om både
å få og ikke få barn eller å bli genetiske foreldre.
I avsnitt 213 og
214 understrekte EMD at EMK artikkel 8 ikke omfatter retten til
abort. Selv om lovgivning som regulerer svangerskapsavbrudd, berører
kvinners rett til privatliv, må kvinnens rett til respekt for sitt
privatliv veies opp mot andre konkurrerende rettigheter og friheter
som påberopes, inkludert det ufødte barnets.
Fordi retten til
selvbestemt abort er av områdene hvor det har vist seg utfordrende
å «skape større enhet» mellom Europarådets medlemsland, er medlemslandene
tilkjent en vid skjønnsmargin på dette området. Dette innebærer
at medlemslandene har stor frihet til å vektlegge gravides rett
til respekt for sitt privatliv i større eller mindre grad i nasjonal
lovgivning. Det kan derfor settes spørsmålstegn ved om EMK artikkel
8 oppstiller et effektivt minimumsvern for retten til selvbestemt abort.
Da Menneskerettighetsutvalget
i Dokument 16 (2011–2012) skulle ta stilling til hvilke menneskerettigheter
som er sentrale nok til å bli nedfelt i Grunnloven, vurderte flertallet
det slik at rettighetene i Grunnloven i størst mulig grad bør gjenspeile
og søke å realisere individenes frihet, likhet og menneskeverd,
slik dette er kommet til uttrykk i fortalen til Verdenserklæringen
om menneskerettigheter av 1948 og i EMK. Ved vurderingen av hvilke
rettigheter som står sentralt, tok Menneskerettighetsutvalget utgangspunkt
i Verdenserklæringen om menneskerettigheter og de rettigheter som framkommer
av denne.
Menneskerettighetsutvalget
uttalte at det samtidig er tatt hensyn til de verdier og rettigheter
som har stått sentralt etter annen verdenskrig, selv om ikke alle
disse er grunnlovfestet i dag, fordi det er «et nærliggende behov
for å ajourføre Grunnloven i forhold til det samfunn vi lever i».
Menneskerettighetsutvalget uttalte videre at det må tas hensyn til
at «dagens Norge ikke bare er et annet samfunn enn da Grunnloven
ble skrevet i 1814, men også et annet samfunn enn den gang Verdenserklæringen
ble utformet i 1948».
Fordi retten til
selvbestemt abort har vært, og i mange land fortsatt er, et kontroversielt
spørsmål, er retten til selvbestemt abort verken nedfelt i Verdenserklæringen
eller i EMK.
Siden andre verdenskrig
har det imidlertid skjedd en betydelig rettsutvikling på kvinne-
og likestillingsområdet. Både FNs kvinnekomité og FNs komité for økonomiske,
sosiale og kulturelle rettigheter (ØSK-komiteen) har kommet med
uttalelser om retten til selvbestemt abort, og nye erklæringer har
kommet til.
På FNs kvinnekonferanse
i Beijing i 1995 ble det slått fast at kvinners rettigheter er menneskerettigheter. Beijing-erklæringen
(Beijing Declaration and Platform for Action) refereres ofte til
som gullstandarden for likestilling i verden. I erklæringen understrekes
det at tilgang til helsetjenester er en forutsetning for at en kvinne
kan nå sitt fulle potensial, og at seksuelle og reproduktive rettigheter
spiller en vital rolle i så måte.
FNs kvinnekomité
har uttalt at å nekte adgang til helsetjenester som utelukkende
er for kvinner, herunder abort, er diskriminerende og kan utgjøre
kjønnsbasert vold, tortur og/eller annen grusom, umenneskelig eller
nedverdigende behandling. Gravides rett til å ta autonome beslutninger
om egen kropp og reproduktive funksjoner utgjør kjernen i sentrale
menneskeretter, som retten til likestilling og retten til privatliv.
Retten til selvbestemt abort handler om intime deler av den gravides
fysiske og psykiske integritet, som er en forutsetning for å realisere
andre menneskeretter.
ØSK-komiteen har
uttalt at alle medlemsstater har en kjerneplikt til å sikre et minimum
av seksuelle og reproduktive rettigheter for kvinner, og at dette
inkluderer tiltak for å forebygge utrygge aborter. Komiteen har også
slått fast at retten til seksuell og reproduktiv helse innebærer
adgang til helsefasiliteter, utstyr, informasjon og tjenester, inkludert
trygg abort og oppfølging etter abort. Disse tjenestene skal være
tilgjengelige og av tilfredsstillende kvalitet.
Etter forslagsstillernes
syn illustrerer de manglende hjemlene for vern om retten til selvbestemt
abort i internasjonale menneskerettskonvensjoner, og den etterfølgende
samfunns- og rettsutviklingen som statuerer behovet for slike hjemler,
at retten til selvbestemt abort bør nedfelles i Grunnloven «for
å ajourføre Grunnloven i forhold til det samfunn vi lever i», slik
Menneskerettighetsutvalget har begrunnet den øvrige grunnlovfestingen
av menneskerettighetene.