Allmenningsprinsippet
Prinsippet om at
fisken i havet tilhører fellesskapet, og ikke kan eies av verken
konge eller privatperson, er et eldgammelt prinsipp i Norge. Frostating
hadde bestemmelser om dette, som ble videreført i Magnus Lagabøtes landslov,
som ble videreført gjennom dansketida og som vi i dag finner i havressurslova.
Havressurslova § 2
slår fast følgende prinsipp:
«Dei viltlevande
marine ressursane ligg til fellesskapet i Noreg.»
Med dette utdypes
lovens klare formål nedfelt i § 1:
«Formålet med lova
er å sikre ei berekraftig og samfunnsøkonomisk lønsam forvaltning
av dei viltlevande marine ressursane og det tilhøyrande genetiske
materialet og å medverke til å sikre sysselsetjing og busetjing
i kystsamfunna.»
I Ot.prp. nr. 20
(2007–2008) forklares valget av et eierskap i fellesskap, i stedet
for at staten eier ressursene, slik:
«Føresegna etablerer
ikkje statleg eigedomsrett til ressursane i juridisk forstand, men
uttrykkjer fellesskapet sin rett til ressursane i motsetnad
til ein privateigd ressurs.
Dette fellesskapet
vert utgjort både av det samiske folket, det norske folket og alle
andre innbyggjarar i Noreg. Fellesskapet sin rett til ressursane
er ikkje noko nytt og har lege til grunn som ein grunnleggjande
premiss for fiskeripolitikken over lengre tid.»
Man har dermed et
historisk ansvar og plikt til å verne om fellesskapets ressurser,
ikke minst på vegne av kommende generasjoner. Dette bygger på prinsipper
i norsk lov, sedvane og tradisjon.
Høsting av viltlevende
marine ressurser foregår ved at fellesskapet gir private en midlertidig
rett til å høste av ressurser som tilhører fellesskapet. Det er
ikke den enkelte fisker som eier kvoter eller rettigheter, ei heller eier
yrkesgruppen fiskere disse rettighetene. De tilhører fellesskapet,
og det er fellesskapet som setter rammer og begrenser uttaket.
Mange har påpekt
at dagens kompliserte fiskeriregelverk utfordrer prinsippet
om at de viltlevende ressursene tilhører fellesskapet. I dag er
det blant annet etablert et marked med kjøp og salg av fiskerettigheter. Fiskekvoter,
som opprinnelig ble tildelt vederlagsfritt av fellesskapet til fisker,
selges for mange millioner kroner. Fiskekvoter kan pantsettes, det
kan være egenandel i opptak av lån og så videre. For alle formål
har fiskerettigheter blitt en privat eiendom. Denne privatrettsliggjøringen
av de viltlevende marine ressursene gjør i beste fall prinsippet
om at de tilhører fellesskapet, uklart.
Volstad-dommen illustrerer
dramatikken rundt allmenningsprinsippet. Gjennom strukturkvoteforskriften,
innført av fiskeriminister Svein Ludvigsen og regjeringen Bondevik
II, ble det ikke lagt noen begrensning på hvor mange år strukturkvote
kunne tildeles. Kvotens varighet ble gjort tidsubegrenset gjennom
forskrift. Dette ble endret av den rød-grønne regjeringen, gjennom innføring
av en begrensning på 20 år for nye strukturkvoter og 25 år for de
fartøyene som fra 2005 hadde blitt tildelt strukturkvoter.
Strukturkvotenes
varighet ble sentralt, i Rederiet Volstad AS’ sak i Høyesterett,
jf. Rt. 2013 side 1345. Rederiet Volstad AS strukturerte i 2005
ved å kondemnere to fartøyer. Rederiet fikk samtidig tilsagn om
å videreføre disse fartøyenes grunnkvoter for torsk, hyse og sei
nord for 62 grader nord som strukturkvoter på et tredje fartøy,
F/T Volstad. Samlet kvotefaktor ble da 3.
Høyesterett oppsummerte
dommen på følgende vis:
«Volstad tok ut stevning
ved Oslo tingrett med påstand om at tidsbegrensningen i strukturkvoteforskriften
var ugyldig for så vidt gjaldt strukturkvoter som var tildelt første
gang før 2007. Rederiet vant fram og ble tilkjent sakskostnader.
Tingretten kom til at forskriftsendringen var i strid med Grunnloven
§ 97. Lagmannsretten kom til samme resultat– også på grunnlag av
Grunnloven § 97.
Høyesterett delte
seg i et flertall på ni dommere som tok statens anke til følge,
og et mindretall på åtte dommere som gikk inn for å forkaste anken.
Flertallet la til
grunn at tildelingen av strukturkvoter ga Volstad AS en posisjon
som kunne være vernet av Grunnloven § 97. Om bestemmelsen var overtrådt måtte
bero på en skjønnsmessig helhetsvurdering av hvilken virkning endringen
fikk for rederiet. Flertallet kom til at innføringen av tidsbegrensningen
ikke hadde en slik urimelig virkning at Grunnloven § 97 var overtrådt.
Flertallet fant heller ikke at det forelå brudd på EMK P1-1.»
Grunnloven § 97 lyder
«Inga lov må gjevast tilbakeverkande kraft». At et knappest mulig
flertall besluttet at allmenningsprinsippet skulle veie tyngst,
viser hvor stort behovet er for grunnlovfesting av dette prinsippet. Hadde
flertallet svingt motsatt vei, ville strukturkvoter, som i dag utgjør
om lag halvparten av alle fiskekvoter, blitt privatisert.
Dramatikken rundt
allmenningsprinsippet er derfor høyst reell. En grunnlovfesting
vil tydeliggjøre prinsippet og motvirke uthuling gjennom andre grunnlovsbestemmelser,
lover eller forskrifter.