forslag:
I
Lovens tittel skal lyde:
Norges rikes grunnlov
–
Noregs rikes grunnlov
§ 1 skal lyde:
Norge er en fri,
selvstendig, udelelig og uavhendelig republikk.
–
Noreg er ein fri,
sjølvstendig, udeleleg og uavhendeleg republikk.
Overskriften til kapittel
B skal lyde:
B. Om den utøvende
makt
–
B. Om den utøvande
makta
§ 3 skal lyde:
Den utøvende makt
er hos regjeringen og presidenten. Nærmere bestemmelser om presidenten
fastsettes ved lov.
–
Den utøvande makta
er hos regjeringa og presidenten. Nærare føresegner om presidenten
blir fastsette i lov.
§§ 4, 5, 6, 7, 8, 9 og 11
oppheves.
§ 12 skal lyde:
Regjeringen skal
bestå av en statsminister og minst syv andre medlemmer. Alle regjeringens
medlemmer skal være stemmeberettigede norske borgere.
Regjeringen fordeler
gjøremålene blant sine medlemmer slik den finner det tjenlig. Til
å delta i regjeringsmøter ved siden av de faste medlemmer kan regjeringen
i særlige tilfeller tilkalle andre norske borgere, men ikke presidenten
eller medlemmer av Stortinget.
Ektefeller, foreldre
og barn eller to søsken må ikke på samme tid være medlemmer av regjeringen.
–
I regjeringa skal
det vere ein statsminister og minst sju andre medlemmer. Alle medlemmene
av regjeringa skal vere røysteføre norske borgarar.
Regjeringa fordeler
gjeremåla mellom medlemmene slik ho meiner det er tenleg. Til å
vere med på regjeringsmøte ved sida av dei faste medlemmene kan
regjeringa i særlege høve kalle inn andre norske borgarar, men ikkje
presidenten eller medlemmer av Stortinget.
Ektefolk, foreldre
og born eller to sysken må ikkje samstundes vere medlemmer av regjeringa.
§ 13 skal lyde:
Regjeringens saker
avgjøres ved stemmegivning. Ved stemmelikhet har statsministeren
eller, i dennes fravær, den første av de tilstedeværende statsråder
to stemmer.
–
Sakene til regjeringa
blir avgjorde med røysting. Står røystene likt, har statsministeren
eller, om han er borte, den fyrste av statsrådane som er til stades,
to røyster.
§ 14 skal lyde:
Regjeringen kan utnevne
statssekretærer til å bistå regjeringens medlemmer i utførelsen
av deres gjøremål utenfor regjeringsmøtene. Den enkelte statssekretær handler
på vegne av det medlem av regjeringen som hun eller han er knyttet
til, i den utstrekning dette medlem bestemmer.
–
Regjeringa kan utnemne
statssekretærar til å hjelpe medlemmene av regjeringa med gjeremåla
deira utanfor regjeringsmøta. Kvar statssekretær handlar på vegner
av den medlemmen av regjeringa som ho eller han er knytt til, så
langt denne medlemmen fastset.
§ 15 skal lyde:
Ethvert medlem av
regjeringen har plikt til å fratre sitt embete etter at Stortinget
har fattet vedtak om mistillit til vedkommende alene eller til den
samlede regjering.
Når Stortinget har
fattet vedtak om mistillit, kan det bare utføres gjøremål som er
nødvendige for en forsvarlig embetsførsel.
–
Kvar medlem av regjeringa
har plikt til å gå av etter at Stortinget har gjort vedtak om mistillit
til vedkommande åleine eller til heile regjeringa.
Når Stortinget har
gjort vedtak om mistillit, kan det berre utførast slike gjeremål
som trengst for forsvarleg embetsførsle.
I §§ 17, 18, 19 og 22 annet
ledd gjøres følgende endringer:
«kongen» erstattes
med «regjeringen» på bokmål og med «regjeringa» på nynorsk.
§ 20 første ledd skal lyde:
Regjeringen har
i regjeringsmøte rett til å benåde forbrytere etter at dom er falt.
Forbryteren kan velge å motta regjeringens nåde eller underkaste
seg den idømte straff.
–
Regjeringa har i
regjeringsmøte rett til å gje forbrytarar nåde etter at dom er fallen.
Forbrytaren kan velje å ta imot nåden frå regjeringa eller ta den
idømde straffa.
§ 21 skal lyde:
Regjeringen velger
og utnevner alle sivile og militære embetsmenn. Disse har lydighets-
og troskapsplikt til konstitusjonen.
–
Regjeringa vel og
utnemner alle sivile og militære embetsmenn. Dei har plikt til å
vere lydige og tru mot konstitusjonen.
§ 22 første ledd første
og annet punktum skal lyde:
Statsministeren,
de øvrige medlemmer av regjeringen og statssekretærene kan uten
dom avskjediges av regjeringen. Det samme gjelder for de embetsmenn
som er ansatt ved regjeringens kontorer eller i utenrikstjenesten,
sivile overøvrighetspersoner, sjefer for regimenter og andre militære
korps, kommandanter på festninger og høystbefalende på krigsskip.
–
Statsministeren,
dei andre medlemmene av regjeringa og statssekretærane kan utan
dom avsetjast av regjeringa. Det same gjeld for dei embetsmennene
som er tilsette ved regjeringskontora eller i utanrikstenesta, sivile
overøvrigheitspersonar, sjefar for regiment og andre militære korps,
kommandantar på festningar og høgstbefalande på krigsskip.
§ 23 første ledd skal lyde:
Regjeringen kan
dele ut ordener til hvem den vil, til belønning for utmerkede fortjenester,
som må kunngjøres offentlig. Regjeringen kan ikke tildele annen
rang eller tittel enn den et embete medfører. Ordenen fritar ingen
for statsborgernes felles plikter og byrder, og gir heller ikke
fortrinnsrett til statlige embeter. Embetsmenn som avskjediges i
nåde, beholder den tittel og rang de hadde i embetet. Dette gjelder
ikke regjeringens medlemmer eller statssekretærene.
–
Regjeringa kan gje
ordenar til kven ho vil, til påskjøning for framifrå gagnsverk,
som må kunngjerast offentleg. Regjeringa kan ikkje tildele annan
rang og tittel enn den eit embete fører med seg. Ordenen fritek
ingen for dei plikter og bører som er sams for statsborgarane, og gjev
heller ikkje førerett til statlege embete. Embetsmenn som får avskil
i nåde, får ha den tittelen og rangen dei hadde i embetet. Dette
gjeld ikkje medlemmene av regjeringa eller statssekretærane.
§ 25 første ledd første
punktum skal lyde:
Regjeringen har
høyeste befaling over rikets forsvarsmakt.
–
Regjeringa har høgste
befalinga over forsvarsmakta til riket.
§ 26 første ledd skal lyde:
Regjeringen har
rett til å sammenkalle tropper, begynne krig til forsvar av landet
og slutte fred, inngå og oppheve folkerettslige avtaler og sende
og motta sendemenn.
–
Regjeringa har rett
til å kalle saman troppar, byrje krig til forsvar av landet og slutte
fred, inngå og seie opp folkerettslege avtaler og sende og ta imot
sendemenn.
§ 27 skal lyde:
Alle regjeringens
medlemmer skal møte i regjeringsmøter når de ikke har lovlig forfall.
Ingen beslutning må tas der når ikke over halvparten av medlemmene
er til stede.
–
Alle medlemmene
av regjeringa skal møte i regjeringsmøte når dei ikkje har lovleg
forfall. Inga avgjerd må takast der når ikkje over helvta av medlemmene
er til stades.
§ 28 skal lyde:
Tilrådinger om embetsutnevnelser
og andre viktige saker skal foredras i regjeringsmøte av det medlem
av regjeringen hvis fagområde de tilhører. Hun eller han skal ekspedere
sakene i overensstemmelse med regjeringens beslutning.
–
Tilrådingar om embetsutnemningar
og andre viktige saker skal målberast i regjeringsmøte av den medlemmen
av regjeringa som har det fagområdet dei høyrer til. Ho eller han
skal ekspedere sakene i samsvar med avgjerda til regjeringa.
§ 29 skal lyde:
Hindrer lovlig forfall
et medlem av regjeringen fra å møte og foredra de saker som tilhører
hennes eller hans fagområde, skal disse saker foredras av et annet
medlem, som regjeringen konstituerer til det.
Hindrer lovlig forfall
så mange fra å møte at ikke flere enn halvparten av det bestemte
antall medlemmer er til stede, skal så mange andre personer som
nødvendig konstitueres til å delta i regjeringsmøtet.
–
Hindrar lovleg forfall
ein medlem frå å møte og målbere saker som høyrer til hennar eller
hans fagområde, skal sakene målberast av ein annan medlem, som regjeringa
konstituerer til det.
Hindrar lovleg forfall
så mange frå å møte at ikkje fleire enn helvta av det fastsette
talet på medlemmer er til stades, skal så mange andre personar som
naudsynt konstituerast til å vere med på regjeringsmøtet.
§ 30 skal lyde:
I regjeringsmøtet
føres det protokoll over alle de saker som behandles der. De diplomatiske
saker som regjeringen beslutter å hemmeligholde, føres inn i en
egen protokoll. Det samme gjelder de militære kommandosaker som
regjeringen beslutter å hemmeligholde.
Enhver som deltar
i regjeringsmøte, har plikt til å si sin mening med frimodighet.
Mener noe medlem av regjeringen at regjeringens beslutning strider
mot statsformen eller landets lover, har hun eller han plikt til
å gjøre kraftige motforestillinger og tilføye sin mening i protokollen.
Den som ikke har protestert på denne måte, anses for å ha vært enig
i regjeringens beslutning og er ansvarlig for det, slik som det
siden blir bestemt, og kan av Stortinget settes under tiltale for
Riksretten.
–
I regjeringsmøtet
blir det ført protokoll over alle saker som blir behandla der. Dei
diplomatiske sakene som regjeringa vedtek å halde løynde, blir førte
inn i ein særskild protokoll. Det same gjeld dei militære kommandosakene
som regjeringa vedtek å halde løynde.
Kvar den som er
med på regjeringsmøte, har plikt til å seie si meining med frimod.
Meiner nokon medlem av regjeringa at avgjerda til regjeringa strir
mot statsforma eller lovene i landet, har ho eller han plikt til
å ta kraftig til motmæle og skrive si meining i protokollen. Den
som ikkje har protestert såleis, blir rekna for å ha vore samd i
avgjerda til regjeringa og er ansvarleg for det, slik som det sidan
blir fastsett, og Stortinget kan setje vedkommande under tiltale
for Riksretten.
§ 31 skal lyde:
Alle regjeringens
beslutninger utferdiges i dens navn og undertegnes av statsministeren
eller, om statsministeren ikke har vært til stede, av det første
av regjeringsmøtets tilstedeværende medlemmer.
–
Alle avgjerdene
til regjeringa blir utferda i namnet til regjeringa og blir underskrivne
av statsministeren eller, om statsministeren ikkje var til stades
i regjeringsmøtet, av den fyrste av dei medlemmene som var det.
§§ 32, 34, 35, 36, 37,
39, 40, 41, 43, 44, 45, 46, 47 og 48 oppheves.
§ 62 skal lyde:
De tjenestemenn
som er ansatt ved regjeringens kontorer, bortsett fra statssekretærer
og de politiske rådgivere, kan ikke velges til representanter. Det
samme gjelder Høyesteretts medlemmer og tjenestemenn som er ansatt
i utenrikstjenesten, og tjenestemenn ansatt ved presidentens kontor.
Regjeringens medlemmer
kan ikke møte på Stortinget som representanter så lenge de er medlemmer
av regjeringen. Det samme gjelder presidenten, så lenge hun eller
han er president. Heller ikke statssekretærene kan møte som representanter
så lenge de er i embetet, og de politiske rådgivere ved regjeringens
og presidentens kontorer kan ikke møte på Stortinget så lenge de
innehar sine stillinger.
–
Tenestemenn som
er tilsette ved regjeringskontora, bortsett frå statssekretærar
og politiske rådgjevarar, kan ikkje veljast til representantar.
Det same gjeld medlemmene av Høgsterett, tenestemenn som er tilsette
i utanrikstenesta, og tenestemenn som er tilsette ved kontoret til
presidenten.
Medlemmer av regjeringa
kan ikkje møte på Stortinget som representantar så lenge dei er
medlemmer av regjeringa. Det same gjeld presidenten så lenge ho
eller han er president. Heller ikkje statssekretærane kan møte som
representantar så lenge dei er i embetet, og dei politiske rådgjevarane
ved regjeringskontora kan ikkje møte på Stortinget så lenge dei
har stillingane sine.
I § 67 strykes «Kongeriket».
§ 68 første punktum skal
lyde:
Stortinget trer
i alminnelighet sammen i rikets hovedstad den første hverdag i oktober
måned hvert år, med mindre regjeringen eller presidenten på grunn
av usedvanlige omstendigheter, så som fiendtlig angrep eller smittsom
sykdom, velger en annen by i riket.
–
Stortinget kjem
i regelen saman i hovudstaden den fyrste kvardagen i oktober kvart
år, om ikkje regjeringa eller presidenten på grunn av usedvanlege
omstende, så som fiendsleg åtak eller smittsam sjukdom, vel ein
annan by i riket.
§ 69 skal lyde:
Når Stortinget ikke
er samlet, kan det sammenkalles av regjeringen dersom den mener
det er nødvendig.
–
Når Stortinget ikkje
er samla, kan regjeringa kalle det saman dersom ho meiner det trengst.
§ 74 første ledd skal lyde:
Så snart Stortinget
har konstituert seg, åpner statsministeren eller den statsministeren
utpeker til det, forhandlingene med en tale om rikets tilstand og
de forhold som hun eller han især ønsker å lede Stortingets oppmerksomhet
mot.
–
Så snart Stortinget
har konstituert seg, opnar statsministeren eller den statsministeren
set til det, forhandlingane med ei tale om tilstanden i riket og
dei emna ho eller han særleg vil gjere Stortinget merksam på.
§ 74 annet ledd skal lyde:
Når Stortingets
forhandlinger er åpnet, har statsministeren og regjeringens øvrige
medlemmer rett til å møte i Stortinget og på lik linje med Stortingets
medlemmer delta i forhandlingene når de holdes for åpne dører, men
uten å avgi stemme. I de saker som behandles for lukkede dører,
gjelder dette bare når Stortinget tillater det.
–
Når forhandlingane
i Stortinget er opna, har statsministeren og dei andre medlemmene
av regjeringa rett til å møte i Stortinget og til liks med medlemmene
der ta del i forhandlingane når dei blir haldne for opne dører, men
utan å røyste. I saker som blir behandla for stengde dører, gjeld
dette berre når Stortinget gjev løyve til det.
§ 75 bokstav f blir bokstav
e og skal lyde:
–
I § 75 bokstav g, som blir
bokstav f, gjøres følgende endring:
«kongen» erstattes
med «regjeringen» på bokmål og med «regjeringa» på nynorsk.
§ 75 bokstav h blir bokstav
g og skal lyde:
–
§ 75 nåværende bokstav
i til m blir § 75 bokstav h til l.
§ 76 første ledd skal lyde:
Alternativ 1:
Enhver lov skal
først foreslås på Stortinget, enten av en stortingsrepresentant
eller av regjeringen ved et av dens medlemmer.
–
Alle lovframlegg
skal fyrst gjerast på Stortinget, anten av ein stortingsrepresentant
eller av regjeringa ved ein av medlemmene.
Alternativ 2:
Enhver lov skal
først foreslås på Stortinget, enten av en stortingsrepresentant,
av presidenten eller av regjeringen ved et av dens medlemmer.
–
Alle lovframlegg
skal fyrst gjerast på Stortinget, anten av ein stortingsrepresentant,
av presidenten eller av regjeringa ved ein av medlemmene.
§ 77 skal lyde:
Når Stortinget har
fattet det samme lovvedtak to ganger etter hverandre, sendes det
til regjeringen med anmodning om dens sanksjon.
–
Når Stortinget har
gjort same lovvedtaket to gonger på rad, går vedtaket til regjeringa
med oppmoding om sanksjon.
§ 78 skal lyde:
Godtar regjeringen
lovvedtaket, forsyner statsministeren det med sin underskrift, og
dermed blir det til lov. Godtar regjeringen det ikke, sendes det
tilbake til Stortinget med den erklæring at regjeringen for tiden ikke
finner det tjenlig å sanksjonere det. I så tilfelle kan ikke det
storting som da er samlet, legge dette vedtak frem for regjeringen
igjen.
–
Godtek regjeringa
lovvedtaket, skriv statsministeren under, og dermed blir det til
lov. Godtek regjeringa det ikkje, blir det sendt attende til Stortinget
med dei orda at regjeringa for tida ikkje meiner det er tenleg å
sanksjonere det. I så fall kan ikkje det stortinget som då er samla,
leggje dette vedtaket fram for regjeringa att.
§ 79 skal lyde:
Når to storting
med ett valg og minst to storting imellom har fattet det samme lovvedtak
uforandret uten at Stortinget i mellomtiden har fattet noe avvikende
endelig lovvedtak, og det da forelegges regjeringen, så blir det
til lov selv om regjeringen ikke gir sin sanksjon før Stortinget
adskilles.
–
Når to storting
med eitt val og minst to storting imellom har gjort same lovvedtaket
uendra utan at Stortinget i mellomtida har gjort avvikande endeleg
lovvedtak, og det då blir lagt fram for regjeringa, så blir det
til lov endå om regjeringa ikkje gjev sanksjon før Stortinget skilst.
§ 80 tredje ledd skal lyde:
Innen denne tid
meddeler statsministeren regjeringens beslutning om de lovvedtak
som ikke allerede er avgjort (jf. §§ 77–79), ved enten å stadfeste
dem eller å forkaste dem. Alle de som ikke uttrykkelig er blitt
godkjent, anses for å være forkastet.
–
Innan den tid kunngjer
statsministeren for Stortinget avgjerda til regjeringa om dei lovvedtaka
som ikkje alt er avgjorde (jf. §§ 77–79), med anten å stadfeste
eller å forkaste dei. Alle dei som ikkje uttrykkeleg blir godkjende,
blir rekna som forkasta.
§ 81 skal lyde:
Alle lover (unntatt
dem i § 79) utferdiges i regjeringens navn, under Norges rikes segl
og med følgende ord: «Den norske regjering kunngjør at vi er blitt
forelagt Stortingets vedtak av dato sålydende: (her følger vedtaket).
Vi godkjenner og stadfester dette vedtaket som lov, under vår hånd
og rikets segl.»
–
Alle lover (så nær
som dei etter § 79) blir utferda i namnet til regjeringa, under
Noregs rikssegl og med desse orda: «Den norske regjeringa kunngjer
at Stortinget har lagt føre oss eit vedtak dagsett dato som lyder slik:
(her kjem vedtaket). Vi godkjenner og stadfester dette vedtaket
som lov, under vår hand og riksseglet.»
§ 82 annet punktum skal
lyde:
Alternativ 1:
Intet medlem av
regjeringen må legge frem uriktige eller villedende opplysninger
for Stortinget eller dets organer.
–
Ingen medlemmer
av regjeringa må leggje fram urette eller villeiande opplysningar
for Stortinget eller eit stortingsorgan.
Alternativ 2:
Presidenten og regjeringsmedlemmene
må ikke legge frem uriktige eller villedende opplysninger for Stortinget
eller dets organer.
–
Presidenten og regjeringsmedlemmene
må ikkje leggje fram urette eller villeiande opplysningar for Stortinget
eller eit stortingsorgan.
§ 86 første ledd skal lyde:
Riksretten dømmer
i første og siste instans i de saker som Stortinget anlegger mot
medlemmer av regjeringen, Høyesterett eller Stortinget, eller presidenten,
for straffbart eller annet rettsstridig forhold når de har brutt sine
konstitusjonelle plikter.
–
Riksretten dømmer
i fyrste og siste instans i dei sakene som Stortinget reiser mot
medlemmer av regjeringa, Høgsterett eller Stortinget, eller presidenten,
for eit strafflagt eller anna rettsstridig tilhøve når dei har brote sine
konstitusjonelle plikter.
§ 86 tredje ledd tredje
punktum skal lyde:
Presidenten, medlemmer
av regjeringen og medlemmer av Stortinget kan ikke velges til medlem
av Riksretten.
–
Presidenten, medlemmer
av regjeringa og medlemmer av Stortinget kan ikkje veljast til medlem
av Riksretten.
§ 121 skal lyde:
Viser erfaring at
noen del av denne Norges rikes grunnlov bør endres, skal endringsforslag
fremsettes på første, annet eller tredje storting etter et nytt
valg og kunngjøres. Men det tilkommer først det første, annet eller
tredje storting etter neste valg å bestemme om den foreslåtte endring
skal finne sted eller ei. En slik endring må likevel aldri motsi
denne grunnlovs prinsipper, men bare angå modifikasjoner i enkelte
bestemmelser som ikke endrer denne konstitusjons ånd, og to tredjedeler av
Stortinget må være enige i en slik endring.
En grunnlovsbestemmelse
som er vedtatt på denne måte, skal underskrives av Stortingets president
og sekretær og sendes regjeringen til kunngjøring som gjeldende
bestemmelse i Norges rikes grunnlov.
–
Viser røynsla at
nokon del av denne Noregs rikes grunnlov bør endrast, skal framlegget
om endring leggjast fram på det fyrste, andre eller tredje stortinget
etter eit nytt val og kunngjerast. Men det er fyrst det fyrste, andre
eller tredje stortinget etter neste val som avgjer om endringa skal
gjerast eller ikkje. Ei slik endring må likevel aldri stri mot prinsippa
i denne grunnlova, men berre gjelde modifikasjonar i einskilde føresegner
som ikkje endrar ånda i denne konstitusjonen, og to tredjedelar
av Stortinget må vere samde i ei slik endring.
Ei grunnlovsføresegn
som er vedteken på denne måten, skal underskrivast av Stortingets
president og sekretær og sendast til regjeringa til kunngjering
som gjeldande føresegn i Noregs rikes grunnlov.
II
Vedtak I trer i
kraft 1. januar året etter at innføring av republikk som styreform
i Norge har fått flertall ved en folkeavstemning. Slik folkeavstemning
må avholdes innen 31. september 2025.
III
De som på tidspunktet
nevnt under II første punktum er regjeringsmedlemmer, får fra da
av myndighet, rettigheter og plikter som medlem av regjeringen etter den
forandrete grunnloven, og myndighet, rettigheter og plikter som
i eller i medhold av lov er tillagt regjeringsmedlemmer eller statsråder.
Myndighet, rettigheter eller plikter som i eller i medhold av lov
er tillagt kongen, skal fra da av tillegges regjeringen. Myndighet, rettigheter
eller plikter som i eller i medhold av lov er tillagt Kongen i statsråd,
skal fra da av tillegges regjeringen i regjeringsmøte.