Forslagsstillerne
fremmer med dette forslag om ny § 110 a i Grunnloven om rett til
tilfredsstillende levestandard og helse på bakgrunn av forslagene
i Dokument 16 (2011–2012).
Stortingets presidentskap
besluttet den 18. juni 2009 å nedsette et utvalg for å utrede og
fremme forslag til en begrenset revisjon av Grunnloven med det formål å
styrke menneskerettighetenes stilling i nasjonal rett ved å gi sentrale
menneskerettigheter grunnlovs rang.
Utvalget avga 19. desember
2011 sin rapport til Stortingets presidentskap. Rapporten er trykt
som Dokument 16 (2011–2012).
Menneskerettighetsutvalget
foreslo en ny § 111 om rett til en tilfredsstillende levestandard
og helse. Utvalgets mindretall, Carl I. Hagen, sluttet seg ikke
til forslaget, jf. særmerknad gjengitt i Dokument 16 (2011–2012) punkt
11.4.2.
Utvalget viste til
at for at enkeltindivider skal kunne leve et liv i verdighet og
samtidig benytte seg av den frihet som alle mennesker er født med,
er det essensielt at de mest elementære og grunnleggende menneskelige behov
er dekket. Dette er tilgang til mat, vann, klær, bolig og helsehjelp.
Utvalget viste videre til at grunnlovfesting av disse rettighetene
ikke ville medføre andre rettslige endringer enn selve grunnlovfestingen.
I dag sikrer den ordinære lovgivningen både sosial trygghet, tilfredsstillende
levestandard og best mulig helse. Etter utvalgets syn ville en grunnlovfesting
sikre at statens myndigheter også i fremtiden prioriterer det offentliges ressurser
på en slik måte at mennesker i Norge kan leve et menneskeverdig
liv. Grunnlovfesting ville etter utvalgets syn også kunne være retningsgivende
ved utforming av regelverk samt ved iverksettelse av tiltak som kan
fremme helse og levestandard i befolkningen.
Om den nærmere begrunnelsen
for forslaget vises det til Dokument 16 (2011–2012), s. 234 flg.
Forslaget er tidligere
fremsatt som en del av Grunnlovsforslag 31 (2011–2012), jf. Dokument
12:31 (2011–2012) romertall VII og Innst. 187 S (2013–2014). Forslaget
ble behandlet i Stortinget 13. mai 2014, men fikk ikke det nødvendige
grunnlovsmessige flertall.
Forslaget ble også
fremsatt i Dokument 12:25 (2015–2016), jf. Innst. 127 S (2018–2019),
men fikk heller ikke da det nødvendige flertallet under behandlingen
i Stortinget 29. januar 2019.