Demokrati som styreform
kjennetegnes ved at folket direkte eller indirekte har innflytelse
på hva slags beslutninger som fattes. I tidligere tider var det
gjerne snakk om direkte demokrati hvor de som hadde stemmerett,
deltok på tingmøter. I dag har vi et indirekte representativt demokrati
hvor representanter blir valgt hvert fjerde år.
Moderne demokratier
har i tillegg et varierende innslag av direkte demokrati i form
av folkeavstemninger, der folket blir bedt om å ta stilling i avgrensede
saker, og der innbyggerne påvirker sine valgte representanter før,
under og etter utformingen av et politisk vedtak.
Norge har hatt seks
nasjonale folkeavstemninger: avstemningen om norsk selvstendighet
i 1905 og om monarki samme år, innføring og oppheving av brennevinsforbudet
i henholdsvis 1919 og 1926 og medlemskap i EF i 1972 og EU i 1994.
Det er Stortinget
som kan bestemme om det skal avholdes en folkeavstemning eller ikke.
Det står ingenting om folkeavstemninger i Grunnloven. Det er derfor
opp til flertallet på Stortinget om det skal avholdes en folkeavstemning.
Dessuten er folkeavstemninger ikke bindende. Det betyr at politikerne
ikke er nødt til å ta hensyn til avstemningsresultatet.
Folkeavstemninger
kan ses på som en sikkerhetsventil for at folkets vilje skal bli
hørt. Særlig gjelder dette i saker som kommer opp i perioden mellom
valg.
Spørsmålet om regulering
av folkeavstemninger ble berørt av Valglovutvalget, som leverte
sin NOU tidligere i 2020, se NOU 2020:6 Frie og hemmelige valg kapittel
8. Om gjeldende rett uttaler utvalget (pkt. 8.1):
«Folkeavstemninger
kan være juridisk bindende, eller de kan være rådgivende, og de
kan holdes nasjonalt eller lokalt. I Norge har vi ikke bindende
folkeavstemninger, hverken nasjonale eller lokale. I praksis blir
rådgivende folkeavstemninger likevel ofte politisk bindende fordi
politikerne i forkant av avstemningen gir sterke signaler om at
de vil lytte til flertallet.»
Valglovutvalget vurderte
om det er behov for en egen bestemmelse om hvordan rådgivende nasjonale folkeavstemninger
skal gjennomføres, men behandlet ikke spørsmålet om innbyggerinitiativ.
Utvalget viste likevel til to slike forslag som ble fremmet i 2016.
Forslagene handlet henholdsvis om at en tredjedel av Stortingets
representanter skulle kunne kreve at visse vedtak i Stortinget ble
avgjort ved en folkeavstemning, og at minst 100 000 statsborgere
kunne kreve at lov- og traktatvedtak ble avgjort gjennom folkeavstemning.
Forslagene ble behandlet i Stortinget i januar 2020 og ble ikke vedtatt,
se nærmere beskrivelse i NOU 2020:6 Frie og hemmelige valg, pkt.
8.3.1.
Grunnlovsforslaget
her innebærer en ordning hvor innbyggerne kan kreve et spørsmål
behandlet av de folkevalgte organer. Direkte innbyggerinitiativ
innebærer at et visst antall velgere kan kreve at det gjennomføres en
folkeavstemning, rådgivende eller bindende, om en sak, istedenfor
eller i tillegg til at den behandles etter vanlige lovgivningsprosedyrer
i landet. En rekke europeiske land åpner for innbyggerinitierte
folkeavstemninger på visse vilkår.