Myndighetsalder
Det blir stadig hevdet
som et argument mot stemmerettsalder på 16 år at stemmerettsalderen
bør følge myndighetsalderen. Myndighetsalder, valgbarhetsalder og
stemmerettsalder er alle i dag 18 år, slik det har vært siden 1979.
I perioden 1948 til 1967 var alderen 21 år for alle tre. Den historiske
utviklingen og forholdet mellom de tre aldersgrensene ser slik ut:
År
|
Stemmerett
(stortingsvalg)
|
Valgbarhet
|
Myndighet
|
1898
|
25
år (menn)
|
30
år
|
21
år
|
1913
|
25
år (kvinner)
|
30
år
|
21
år
|
1919
|
25
år (fattige)
|
30
år
|
21
år
|
1920
|
23
år
|
30
år
|
21
år
|
1946
|
21
år
|
30
år
|
21
år
|
1948
|
21
år
|
21
år
|
21
år
|
1967
|
20
år innen valgdagen
|
20
år
|
21
år
|
1969
|
20
år innen valgdagen
|
20
år
|
20
år
|
1972
|
20
år i løpet av valgåret
|
20
år
|
20
år
|
1978
|
18
år
|
18
år
|
20
år
|
1979
|
18
år
|
18
år
|
18
år
|
Kilde: Guro Ødegaard
og Jacob Aars: Ungdom, valgdeltakelse og stemmerett – en kunnskapsoversikt
(2011), Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor,
og snl.no/myndig.
I et
norsk historisk perspektiv er det altså intet sammenfall mellom
stemmerettsalder, valgbarhetsalder og myndighetsalder. De fleste
årene har det ikke vært noe sammenfall mellom de tre. I periodene
1814–1948, samt perioden 1967–1969 og 1978–1979, til sammen nærmere
140 av de 200 siste årene, har myndighetsalder, valgbarhetsalder
og stemmerettsalder ikke vært identiske, mens i 60 av disse årene
har de vært sammenfallende – inkludert perioden fra 1979 og fram
til i dag.
Om man bare ser
på valgbarhet og stemmerett, har disse sammenfalt i Norge siden
1948. Før dette var de ulike. Fram til 1948 var valgbarhetsalderen
i Norge 30 år, mens stemmerettsalderen varierte mellom 21 og 25 år.
Forslaget har på denne bakgrunn alternativer som sikrer at man kan
stemme for at den enkelte kan velges som representant eller regjeringsmedlem
både fra 16 og 18 år. Dersom forslaget til endring av § 50 vedtas,
følger det av §§ 12 og 61 at stemmerettsalderen avgjør valgbarhet
og mulighet til å utnevnes til regjeringsmedlem. Forslagsstillerne
har derfor lagt inn forslag som gjør det mulig å senke stemmerettsalderen
til 16 år, men samtidig opprettholde alder for valgbarhet og regjeringsdeltakelse
på 18 år.
Siden det i inneværende
periode også fremmes grunnlovsforslag om å innføre republikk og
avvikle det arvelige monarkiet, fremmes forslaget om å endre § 12
i tre ulike alternativer, tilpasset ulike mulige utfall av behandlingen
av forslaget om republikk.