Retten til å søke
tilflukt i et annet land er internasjonalt anerkjent. I 1948 vedtok
FNs generalforsamling Verdenserklæringen om menneskerettigheter.
Artikkel 14 lyder:
«Enhver har rett
til i andre land å søke og ta imot asyl mot forfølgelse.
('Everyone has the
right to seek and to enjoy in other countries asylum from persecution').»
Asyl er ikke et presist
juridisk begrep, men betegnes som et fristed for personer som har
behov for beskyttelse mot forfølgelse på grunn av rase, religion,
nasjonalitet, medlemskap i en spesiell sosial gruppe eller politisk oppfatning.
Det er konvensjonen om flyktningers rettslige stilling av 28. juli
1951 (flyktningkonvensjonen) med tilleggsprotokoll fra 1967 som
er den mest sentrale internasjonale avtalen om beskyttelse mot forfølgelse og
overgrep. Konvensjonen inneholder bestemmelser om hvem som anses
som flyktning, hvilke rettigheter en flyktning har, og hvilke forpliktelser
statene har til å ta imot flyktninger. En av de mest sentrale bestemmelsene er
retten til ikke å bli returnert til områder hvor vedkommendes liv
eller sikkerhet er i fare, jf. konvensjonens artikkel 33 (non refoulement-prinsippet).
For at en asylsøker
skal ha et krav på beskyttelse etter flyktningkonvensjonen, må risikoen
for forfølgelse skyldes en av forfølgelsesgrunnene i flyktningkonvensjonens
artikkel 1A (2): rase, religion, nasjonalitet, medlemskap i en spesiell
sosial gruppe eller politisk oppfatning. Personer som ikke oppfyller
vilkårene i flyktningkonvensjonen, kan likevel ha rett til vern
mot utsendelse etter andre menneskerettskonvensjoner. De mest sentrale
bestemmelsene i denne sammenheng er Den europeiske menneskerettskonvensjon
(EMK) artikkel 3, FNs konvensjon mot tortur og annen grusom, umenneskelig
eller nedverdigende behandling eller straff artikkel 3 og FNs konvensjon
om sivile og politiske rettigheter artikkel 7.
Disse bestemmelsene
er i dag reflektert i lov om utlendingers adgang til riket og deres
opphold her (utlendingsloven).
Forslagsstillerne
viser til at Stortingets presidentskap den 18. juni 2009 besluttet
å nedsette et utvalg til å utrede og fremme forslag til en begrenset
revisjon av Grunnloven med det formål å styrke menneskerettighetenes
stilling i nasjonal rett ved å gi sentrale menneskerettigheter grunnlovs
rang.
Utvalget ble gitt
følgende mandat:
«Stortingets presidentskap
oppnevner et utvalg som skal utrede og fremme forslag til en begrenset
revisjon av Grunnloven med det mål å styrke menneskerettighetenes
stilling i nasjonal rett ved å gi sentrale menneskerettigheter Grunnlovs
rang. Utvalgets arbeid inngår som en del av Stortingets forberedelser
i anledning Grunnlovens 200-årsjubileum i 2014.Grunnloven regulerer
enkelte grunnleggende menneskerettigheter. Dagens tradisjon med
enkeltrevisjoner av bestemmelser gjør at både tema og innfallsvinkel
kan virke nokså tilfeldig. For behandling i kommende periode foreligger det
flere grunnlovsforslag blant annet om diskriminering, retten til
bolig og rett til asyl. Det er derfor nødvendig å se de ulike grunnlovsbestemmelsene
om menneskerettigheter i en sammenheng med tanke på en opprydding
i og tilpassing av Grunnloven til dagens forhold. Grunnloven § 110
c lyder. 'Det paaligger Statens myndigheder at respektere og sikre
menneskerettighederne. Nærmere bestemmelser om gjennomførelsen af
Traktater herom fastsættes ved lov. 'Norge har inkorporert en rekke
internasjonale menneskerettskonvensjoner i sin lovgivning som i
dag har forrang i forhold til annen lovgivning, hvis det er motsetning.
Det er derfor viktig at det blir foretatt en prinsipiell og samlet
vurdering av menneskerettighetenes plass i Grunnloven, hvor også forholdet
til menneskerettslovens forrangsregel og spørsmålet om rettighetene
skal kunne påberopes for domstolene, trekkes inn. Hensikten med
gjennomgangen vil være å sikre de allmenngyldige menneskerettsprinsippene
i Grunnloven, og ikke få en opplisting av enkeltrettigheter, som
naturlig hører hjemme i ordinær lovgivning. Utvalget vurderer på
dette grunnlag hvordan Grunnlovens vern av menneskerettighetene bør
utformes. Det forutsettes at den politiske avtalen som ble inngått
mellom de sju partiene på Stortinget 10. april 2008 om staten og
Den norske kirke (jf. Innst. S. nr. 287 (2007–2008)) ligger til
grunn for utvalgets arbeid. Forslag til nye bestemmelser skal ta
utgangspunkt i norsk grunnlovstradisjon, og dagens grunnlov skal
være retningsgivende med hensyn til tekstens omfang, utforming,
struktur og inndeling. Utvalget kan foreslå nødvendige redigeringsmessige
endringer som følge av de materielle endringer som foreslås. Utvalgets
rapport avgis til Stortingets presidentskap innen 1. januar 2012.»
Som medlemmer i utvalget
ble oppnevnt:
-
Inge Lønning (leder),
professor emeritus i teologi ved Universitetet i Oslo og tidligere
president i Lagtinget.
-
Carl I. Hagen, rådgiver
og tidligere visepresident i Stortinget.
-
Jan E. Helgesen,
førsteamanuensis i rettsvitenskap ved Universitetet i Oslo.
-
Hilde Indreberg,
høyesterettsdommer.
-
Kari Nordheim-Larsen,
fylkesmann i Telemark.
-
Pål W. Lorentzen,
høyesterettsadvokat, Bergen.
-
Janne Haaland Matlary,
professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo.
-
Kari Nordheim-Larsen
erstattet tidligere utvalgsmedlem Grete Faremo etter at Faremo ble
utnevnt til forsvarsminister høsten 2009.
Utvalget
avga 19. desember 2011 sin rapport til Stortingets presidentskap.
Rapporten er trykt som Dokument 16 (2011–2012).
Menneskerettighetsutvalget
drøftet i punkt 34.3 om asylinstituttet burde grunnlovfestes. Utvalget
mener det finnes gode argumenter for en grunnlovfesting, og skriver
blant annet:
«Tar man utgangspunkt
i at menneskerettighetsbestemmelsene i Grunnloven skal markere og
konkretisere de verdier det norske samfunn er bygget på, kan det argumenteres
for at retten til å søke asyl bør tas inn i Grunnloven. Asylretten
er en del av vår kristne og humanistiske arv, som det vises til
i Grunnloven § 2, ved at det gis beskyttelse til mennesker på flukt
fra forfølgelse. Slik beskyttelse kan bare gis dersom disse menneskene
også har en rett til å søke asyl.»
Utvalget mente imidlertid
at det er vanskelig å regulere retten til asyl i Grunnloven, og
viste til at en detaljert regulering av retten til asyl på grunnlovs
nivå vil samtidig gjøre asylretten lite fleksibel for de faktiske endringer
som fortløpende inntreffer på dette feltet. Utvalget mente også
at retten til å søke asyl vil ha begrenset innhold. Menneskerettighetsutvalget
konkluderte med at det ikke ville foreslå «grunnlovfesting av rett
til asyl eller rett til å søke asyl».
Forslagsstillerne
mener dette var en uheldig konklusjon, og deler ikke Menneskerettighetsutvalgets
oppfatning. Forslagsstillerne viser blant annet til at kjernen i
asylretten er tolket inn i EMK av Den europeiske menneskerettighetsdomstol.
I likhet med mange andre sentrale rettigheter som Menneskerettighetsutvalget
foreslo å grunnlovfeste, er asylretten ikke kommet til uttrykk i
vestlige lands konstitusjoner. Forslagsstillerne ser på retten til
å søke asyl, og å få asyl dersom man faktisk risikerer forfølgelse,
som en menneskerett som bør lovfestes på et høyere konstitusjonelt
nivå enn dagens utlendingslov. Forslagsstillerne mener derfor det
er gode grunner for å synliggjøre asylretten i Grunnloven, og viser
til at flere høringsinstanser har støttet en slik bestemmelse, blant
annet Advokatforeningen, Dommerforeningens menneskerettighetsutvalg,
Norsk senter for menneskerettigheter ved Universitetet i Oslo og Jussbuss.