Forslagsstillerne
viser til at forslaget handler om å grunnlovfeste prinsippet i havressurslova
§ 2 sett i sammenheng med loven § 1. At de frittlevende marine ressursene
tilhører fellesskapet, er en grunnleggende del av norsk sedvane
og kultur. Grunnlovfesting vil gi en særlig juridisk stabilitet
og et tilsvarende vern mot endringer som følge av skiftende politiske
holdninger. Forslaget vil dermed følge et spor som Stortinget har fulgt
for andre helt sentrale prinsipper.
Kystbefolkningen,
derunder den kystsamiske befolkningen, er en viktig del av det nasjonale
fellesskapet som grunnlovsforslaget sikter til. Dette vil forsterke
betydningen av bestemmelsene om disse spørsmål i havressurslova
§ 1 og andre steder.
Kystbefolkningens
høsting av fellesskapets ressurser i havet gir en viktig del av
bakgrunnen for etableringen og dagens utstrekning av Norges økonomiske
sone. Grunnlovsforslaget vil bidra til å bekrefte og forsterke tilknytningen
mellom det nasjonale fellesskapet og de tilstøtende havområdene.
Det nasjonale fellesskapet
går over generasjoner. På denne måten vil den foreslåtte bestemmelsen
også bidra til å underbygge og forsterke kravet om bærekraftig forvaltning
av fiskebestandene og andre marine ressurser. Det samme gjelder
plasseringen av den foreslåtte bestemmelsen umiddelbart etter Grunnloven
§ 112 om langsiktig disponering av naturens ressurser.
Grunnlovfesting av
fellesskapets eierskap til de viltlevende marine ressursene innebærer
at den lovgivende og utøvende makt må vektlegge bestemmelsen, og
at alle vedtak må ligge innenfor de rettslige grensene den setter.
Grunnloven vil for det første sette grenser for hva Stortinget kan
bestemme i lov, og regjeringen i forskrift. For det andre vil den
legge føringer på innholdet i forvaltningsvedtak som treffes på
grunnlag av havressurslova, deltakerloven og annen relevant lovgivning med
tilhørende forskrifter.
Innenfor de rettslige
grensene som grunnlovsforslaget vil etablere, må de viltlevende
marine ressursene til enhver tid forvaltes slik stortingsflertallet
finner best. Dette innebærer for eksempel at reguleringer av uttak av
ressurser og kvoter for utøvelse av fiskerettigheter ikke vil være
grunnlovsstridige i seg selv. Men slike ordninger må praktiseres
slik at de ikke i realiteten privatiserer retten til å høste av
havets ressurser. Grunnlovsforslaget hindrer privatisering av de
viltlevende marine ressursene og sikrer at de kommer fellesskapet
til gode.