Kontantstøtte til bedriftene med mer
Stortinget behandlet tirsdag 7. april blant annet regjeringens forslag om tiltakspakke for bedriftene, «kontantstøtte til bedriftene». Flertallet sluttet seg til regjeringens forslag til lov.
Lovenderinger
Flertallet i Stortinget sluttet seg 7. april 2020 bl.a. til regjeringen Solbergs forslag til lov om midlertidig tilskuddsordning for foretak med stort omsetningsfall, «kontantstøtte til bedriftene», i Prop. 70 LS (2019-2020) fra 3. april, jf. Innst. 232 L (2019-2020) fra finanskomiteen.
Vedtaket etter første gangs lovbehandling i Stortinget av denne ordningen tilsvarer forslaget fra regjeringen i proposisjon 70 LS (2019-2020), med tillegg av en korrigering i brev 3. april 2020 fra finansminister Jan Tore Sanner til Stortingets presidentskap, jf. tilråding A i innstillingen.
Også regjeringens forslag til endringer i innskuddspensjonsloven, foretakspensjonsloven, tjenestepensjonsloven og forsikringsavtaleloven, samt skattebetalingsloven i samme proposisjon, fikk tilslutning fra Stortinget ved første gangs lovbehandling, jf. tilråding B, C, D, E og F i innstillingen.
Andre gangs lovbehandling i Stortinget av Innst. 232 L (2019-2029) ble foretatt tirsdag 14. april 2020.
Anmodningsvedtak
Flertallet i Stortinget vedtok i tillegg følgende anmodningsvedtak under behandlingen av Innst. 232 L (2019-2020), jf. innstillingens tilråding G:
- Stortinget ber regjeringen vurdere ulike tiltak som kan bidra til at levedyktige bedrifter fortsetter driften fremfor å stenge ned.
- Stortinget ber regjeringen i det videre arbeidet med forskriftene, sikre et mest mulig stramt og finmasket regelverk for å forhindre at kontantoverføringer til bedriftene fra den midlertidige kompensasjonsordningen flytter penger ut av landet i strid med intensjonen i ordningen.
- Stortinget ber regjeringen følge situasjonen for oppstarts- og vekstbedrifter tett, og fortløpende vurdere hvordan de ulike tiltakene treffer dem.
- Stortinget ber regjeringen vurdere om relevante kostnader i kompensasjonsordningen kan periodiseres i tråd med «sammenstillingsprinsippet» i regnskapsloven § 4-1, slik at kostnader som er påløpt for å skape en inntekt, henføres til samme periode (måned) som inntekten.
- Stortinget ber regjeringen sørge for at virksomheter som har omfattende økonomisk drift, men ikke har «erverv til formål» og dermed ikke betaler skatt blir ivaretatt med en økonomisk kompensasjon, som f.eks. bedrifter for varig tilrettelagt arbeid, stiftelser, ideelle organisasjoner og en rekke virksomheter innen blant annet kultur og museumsdrift, ivaretas.
- Stortinget ber regjeringen vurdere hvordan private og ideelle aktører som yter
velferdstjenester kan kompenseres for ekstrakostnader de har grunnet virusutbruddet. - Stortinget ber regjeringen vurdere en egen kompensasjonsordning bedre tilpasset medienes spesielle inntektsstruktur og raskt komme tilbake til Stortinget med forslag om dette.
Endringer i statsbudsjettet
Regjeringen foreslo 3. april 2020 også flere endringer i statsbudsjettet for 2020, jf. Prop. 73 S (2019-2020).
Stortinget sluttet seg 7. april 2020 til forslagene i Prop. 73 S (2019-2020), jf. Innst. 233 S (2019-2020) tilråding til vedtak A og tabellen nedenfor.
Vedtakene i forbindelse med behandlingen av Innst. 233 S (2019-2020) omfatter også tilslutning til regjeringens forslag i Prop. 70 LS om endringer i stortingsvedtak knyttet til CO2-avgift og totalisatoravgift for 2020, jf. tilråding B i innstillingen.
Kap. |
Post |
Formål |
Budsjettstatus før 7. april |
Regjeringens forslag i Prop. 73 S |
Budsjettstatus etter Stortingets vedtak 7. april, jf. Innst. 233 S |
Utgifter (i tusen kroner) |
|||||
228 |
|
Tilskudd til frittstående skoler mv. |
|
|
|
|
83 |
Kompensasjon til friskoler for refundert foreldrebetaling ifb. stenging av skole og SFO |
0 |
10 000 |
10 000 |
273 |
|
Unit - Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning |
|
|
|
|
50 |
Unit - Direktoratet for IKT og fellestjenester i høyere utdanning og forskning |
164 495 |
184 495 |
184 495 |
480 |
|
Svalbardbudsjettet |
|
|
|
|
50 |
Tilskudd |
392 808 |
393 308 |
393 308 |
571 |
|
Rammetilskudd til kommuner |
|
|
|
|
60 |
Innbyggertilskudd |
140 800 768 |
141 800 768 |
141 800 768 |
1151 |
|
Til gjennomføring av reindriftsavtalen |
|
|
|
|
51 |
Tilskudd til Utviklings- og investeringsfondet |
36 600 |
56 600 |
56 600 |
1352 |
|
Jernbanedirektoratet |
|
|
|
|
70 |
Kjøp av persontransport med tog |
4 024 200 |
4 574 200 |
4 574 200 |
1634 |
|
Kompensasjon for inntektssvikt som følge av virusutbruddet |
|
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
0 |
100 000 |
100 000 |
|
70 |
Tilskudd til støtteberettigete virksomheter |
0 |
50 000 000 |
50 000 000 |
2410 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
414 877 |
423 977 |
423 977 |
|
50 |
Avsetning til utdanningsstipend |
7 343 311 |
8 343 311 |
8 343 311 |
|
72 |
Rentestøtte |
1 379 934 |
1 392 334 |
1 392 334 |
|
73 |
Avskrivninger |
1 787 385 |
787 385 |
787 385 |
|
90 |
Økt lån og rentegjeld |
32 812 217 |
33 812 217 |
33 812 217 |
2543 |
|
Midlertidige stønadsordninger for selvstendig næringsdrivende, frilansere og lærlinger |
|
|
|
|
70 |
Stønad til selvstendig næringsdrivende og frilansere |
0 |
4 700 000 |
4 700 000 |
|
71 |
Stønad til lærlinger |
0 |
250 000 |
250 000 |
|
|
Sum utgifter |
1 928 275 034 |
1 985 947 034 |
1 985 947 034 |
Inntekter (i tusen kroner) |
|||||
5310 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
|
93 |
Omgjøring av utdanningslån til stipend |
6 211 553 |
7 211 553 |
7 211 553 |
5526 |
|
Avgift på alkohol |
|
|
|
|
70 |
Avgift på alkohol |
14 500 000 |
14 489 000 |
14 489 000 |
5538 |
|
Veibruksavgift på drivstoff |
|
|
|
|
70 |
Veibruksavgift på bensin |
4 900 000 |
4 896 000 |
4 896 000 |
|
71 |
Veibruksavgift på autodiesel |
10 100 000 |
10 093 000 |
10 093 000 |
5542 |
|
Avgift på mineralolje mv. |
|
|
|
|
70 |
Grunnavgift på mineralolje mv. |
1 900 000 |
1 899 000 |
1 899 000 |
5543 |
|
Miljøavgift på mineralske produkter mv. |
|
|
|
|
70 |
CO2-avgift |
8 700 000 |
8 654 000 |
8 654 000 |
5556 |
|
Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv. |
|
|
|
|
70 |
Avgift på alkoholfrie drikkevarer mv. |
3 200 000 |
3 198 000 |
3 198 000 |
5559 |
|
Avgift på drikkevareemballasje |
|
|
|
|
70 |
Grunnavgift på engangsemballasje |
2 100 000 |
2 099 000 |
2 099 000 |
5562 |
|
Totalisatoravgift |
|
|
|
|
70 |
Totalisatoravgift |
120 000 |
20 000 |
20 000 |
5617 |
|
Renter fra Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
|
80 |
Renter |
5 160 509 |
5 172 909 |
5 172 909 |
|
|
Sum inntekter |
1 804 739 034 |
1 805 579 434 |
1 805 579 434 |
Flere anmodningsvedtak
Stortingsflertallet vedtok under behandlingen av Innst. 233 S (2019-2020) også følgende anmodningsvedtak:
- Stortinget ber regjeringen forsterke innsatsen for å ivareta hensynet til sårbare barn under virusutbruddet, slik at de sikres deltakelse i blant annet barnehage og SFO.
- Stortinget ber regjeringen så snart som mulig, og senest innen utgangen av april, komme tilbake med et forslag til hvordan ikke-statlige lufthavner kan sikres videre drift.
- Stortinget mener det er behov for en ytterligere styrking av reisegarantifondet, og ber regjeringen komme raskt tilbake til Stortinget med et forslag til hvordan dette kan gjøres, for eksempel etter dansk modell.