Flere vedtak knyttet til korona og økonomi
Stortinget behandlet 31. mars pakken med økonomiske tiltak i møte med virusutbruddet som regjeringen la frem 27. mars (tiltakspakke 3).
Les om Stortingets vedtak knyttet til korona og økonomi per 24. mars 2020
Lovforslag
Stortinget har enstemmig vedtatt regjeringens forslag om lovendringer i verdipapirhandelloven og pakkereiseloven om forskriftshjemler. Hjemmelen i verdipapirhandelloven gir mulighet til å gi forskriftsregler om pris i pliktig tilbud (tilbudspris). Pakkereiselovens midlertidige lovhjemmel åpner for i forskrift å forlenge 14-dagersfristen for pakkereisearrangørene til å tilbakebetale de reisende, når en pakkereise avlyses på grunn av ekstraordinære forhold.
Det tas forbehold om endringer ved andre gangs behandling av lovsaken, fredag 3. april.
Bevilgningsforlag
Flertallet i Stortinget sluttet seg i hovedtrekk til bevilgningsforslagene fra regjeringen, men ble også enige om påplussinger og omlegginger i forhold til regjeringens forslag, jf. tabellen nedenfor og tilråding til vedtak A romertall I i Innst. 216 S (2019-2020).
Stortingsflertallet som framforhandlet budsjettavtalen som ligger til grunn for tilrådingen i Innst. 216 S (2019-2020) besto av Ap, H, Sp, FrP, SV, V og KrF, men også MDG og Rødt støttet de fleste av forslagene fra flertallet.
Endringene i statsbudsjettet for 2020 i forhold til regjeringens forslag i Prop. 67 S (2019-2020) har bl.a. sammenheng med følgende tiltak:
- 5 milliarder kroner økt støtte til kommunene
- 5 milliarder kroner for å utvide Husbankens låneramme
- 1 milliard kroner mer i stipend til studenter
- 1 milliard kroner til kollektivselskapene for å dekke tapte billettinntekter
- 1 milliard kroner til vedlikehold og utbedring av offentlig infrastruktur
- 500 millioner kroner til bostøtte for at flere kan søke
- Styrker miljøteknologiordningen på 750 millioner kroner
- 150 millioner kroner til bredbåndutbygging i distriktene
- 100 millioner kroner til innovasjonstilskudd
- 100 millioner kroner ekstra til frivillighet, kultur og idrett
Tabellen nedenfor viser både regjeringens forslag og stortingsflertallets vedtak om endringer i statsbudsjettet for 2020. Bevilgningsvedtak som avviker fra regjeringens forslag i Prop. 67 S er markert med fet skrift i tabellen. Endring i forhold til budsjettstatus per 26. mars 2020, dvs. før 3. krisepakke, er angitt i parentes.
Bevilgningene under kap. 553 post 74 og kap. 2421 post 50 ble korrigert av Stortinget 3. april 2020 for å rette opp en inkurie. Disse endringene er også innarbeidet i Innst. 216 S (2019-2020).
Kap. |
Post |
Formål |
Budsjettstatus før 3. krisepakke |
Regjeringens forslag i 3. krisepakke i Prop. 67 S |
Stortingsflertallets vedtak 31. mars 2020 og korrigering 3. april 2020, jf. Innst. 216 S |
Utgifter (i tusen kroner) |
|||||
160 |
|
Helse |
|
|
|
|
70 |
Helse |
3 410 686 |
3 610 686 |
3 610 686 |
258 |
|
Tiltak for livslang læring |
|
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
233 376 |
233 376 |
383 376 |
325 |
|
Allmenne kulturformål |
|
|
|
|
77 |
Kompensasjonsordninger for arrangører på kultur-, frivillighets- og idrettsfeltet |
0 |
900 000 |
1 000 000 |
440 |
|
Politidirektoratet - politi- og lensmannsetaten |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
18 642 616 |
18 874 616 |
18 874 616 |
453 |
|
Sivil klareringsmyndighet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
32 527 |
39 527 |
39 527 |
455 |
|
Redningstjenesten |
|
|
|
|
71 |
Tilskudd til frivillige organisasjoner i redningstjenesten |
56 819 |
66 819 |
66 819 |
457 |
|
Nasjonal sikkerhetsmyndighet |
|
|
|
|
1 |
Driftsutgifter |
370 306 |
375 306 |
375 306 |
480 |
|
Svalbardbudsjettet |
|
|
|
|
50 |
Tilskudd |
385 808 |
392 808 |
392 808 |
541 |
|
IT- og ekompolitikk |
|
|
|
|
60 |
Bredbåndsutbygging |
256 142 |
256 142 |
406 142 |
554 |
|
Kompetansesenter for distriktsutvikling |
|
|
|
|
73 |
Merkur |
59 409 |
89 409 |
89 409 |
571 |
|
Rammetilskudd til kommuner |
|
|
|
|
60 |
Innbyggertilskudd |
137 050 768 |
137 050 768 |
140 800 768 |
|
64 |
Skjønnstilskudd |
1 334 000 |
1 334 000 |
1 484 000 |
572 |
|
Rammetilskudd til fylkeskommuner |
|
|
|
|
60 |
Innbyggertilskudd |
37 010 708 |
37 010 708 |
38 260 708 |
581 |
|
Bolig- og bomiljøtiltak |
|
|
|
|
70 |
Bostøtte |
2 842 343 |
2 842 343 |
3 342 343 |
701 |
|
E-helse, helseregistre mv. |
|
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
486 537 |
566 537 |
566 537 |
732 |
|
Regionale helseforetak |
|
|
|
|
70 |
Særskilte tilskudd |
945 110 |
990 110 |
990 110 |
740 |
|
Helsedirektoratet |
|
|
|
|
21 |
Spesielle driftsutgifter |
27 441 |
35 441 |
35 441 |
865 |
|
Forbrukerpolitiske tiltak |
|
|
|
|
71 |
Tilskudd til Reisegarantifondet |
0 |
102 000 |
102 000 |
919 |
|
Diverse fiskeriformål |
|
|
|
|
75 |
Tilskudd til næringstiltak i fiskeriene |
17 000 |
22 000 |
22 000 |
920 |
|
Norges forskningsråd |
|
|
|
|
50 |
Tilskudd til forskning |
2 089 400 |
2 339 400 |
2 339 400 |
950 |
|
Forvaltning av statlig eierskap |
|
|
|
|
54 |
Risikokapital, Investinor AS |
50 000 |
400 000 |
400 000 |
|
91 |
Kapitalinnskudd, Investinor AS |
92 000 |
742 000 |
742 000 |
1320 |
|
Statens vegvesen |
|
|
|
|
22 |
Drift og vedlikehold av riksveier |
6 431 800 |
6 431 800 |
7 031 800 |
|
72 |
Kjøp av riksveiferjetjenester |
1 487 900 |
1 537 900 |
1 537 900 |
1352 |
|
Jernbanedirektoratet |
|
|
|
|
71 |
Kjøp av infrastrukturtjenester - drift og vedlikehold |
8 677 500 |
8 677 500 |
8 877 500 |
1360 |
|
Kystverket |
|
|
|
|
30 |
Nyanlegg og større vedlikehold |
249 300 |
249 300 |
349 300 |
1420 |
|
Miljødirektoratet |
|
|
|
|
61 |
Tilskudd til klimatiltak og klimatilpassing |
187 832 |
187 832 |
287 832 |
1645 |
|
Statlig garantiordning for lån til små og mellomstore bedrifter |
|
|
|
|
23 |
Spesielle driftsutgifter til administrasjon av statlig garantiordning for små og mellomstore bedrifter |
0 |
10 000 |
10 000 |
1820 |
|
Norges vassdrags- og energidirektorat |
|
|
|
|
22 |
Flom- og skredforebygging |
220 000 |
220 000 |
320 000 |
1830 |
|
Forskning og næringsutvikling |
|
|
|
|
50 |
Overføring til Norges forskningsråd |
760 000 |
760 000 |
890 000 |
2410 |
|
Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
|
72 |
Rentestøtte |
1 339 845 |
1 392 345 |
1 379 934 |
|
73 |
Avskrivninger |
787 385 |
787 385 |
1 787 385 |
|
90 |
Økt lån og rentegjeld |
30 728 717 |
33 812 217 |
32 812 217 |
2412 |
|
Husbanken |
|
|
|
|
90 |
Nye lån |
14 810 000 |
14 810 000 |
16 184 000 |
2421 |
|
Innovasjon Norge |
|
|
|
|
50 |
Innovasjon - prosjekter, fond |
495 000 |
4 065 000 |
4 215 000 |
|
76 |
Miljøteknologi |
565 500 |
565 500 |
750 000 |
2427 |
|
Kommunalbanken AS |
|
|
|
|
90 |
Aksjekapital |
0 |
750 000 |
750 000 |
2541 |
|
Dagpenger |
|
|
|
|
70 |
Dagpenger |
9 689 800 |
23 244 800 |
23 244 800 |
2650 |
|
Sykepenger |
|
|
|
|
70 |
Sykepenger for arbeidstakere mv. |
39 890 000 |
44 640 000 |
44 640 000 |
|
71 |
Sykepenger for selvstendige |
1 460 000 |
1 860 000 |
1 860 000 |
|
72 |
Pleie-, opplærings- og omsorgspenger mv. |
1 100 000 |
12 950 000 |
12 950 000 |
2651 |
|
Arbeidsavklaringspenger |
|
|
|
|
70 |
Arbeidsavklaringspenger |
28 489 000 |
29 029 000 |
29 029 000 |
|
|
Sum utgifter |
1 877 806 945 |
1 919 298 945 |
1 928 275 034 |
Inntekter (i tusen kroner) |
|||||
5312 |
|
Husbanken |
|
|
|
|
90 |
Avdrag |
12 710 000 |
12 710 000 |
12 719 000 |
5501 |
|
Skatter på formue og inntekt |
|
|
|
|
70 |
Trinnskatt, formuesskatt mv. fra personlige skattytere |
80 500 000 |
80 486 000 |
80 486 000 |
|
72 |
Fellesskatt mv. fra personlige skattytere |
119 000 000 |
118 944 000 |
118 944 000 |
|
74 |
Selskapsskatter mv. fra upersonlige skattytere utenom petroleum |
86 330 000 |
86 350 000 |
86 350 000 |
5521 |
|
Merverdiavgift |
|
|
|
|
70 |
Merverdiavgift |
324 010 000 |
323 770 000 |
323 470 000 |
5615 |
|
Husbanken |
|
|
|
|
80 |
Renter |
3 386 000 |
3 386 000 |
3 400 000 |
5617 |
|
Renter fra Statens lånekasse for utdanning |
|
|
|
|
80 |
Renter |
5 120 420 |
5 172 920 |
5 160 509 |
5700 |
|
Folketrygdens inntekter |
|
|
|
|
71 |
Trygdeavgift |
156 500 000 |
156 470 000 |
156 470 000 |
|
|
Sum inntekter |
1 805 295 945 |
1 805 028 445 |
1 804 739 034 |
Bevilgningsendringene under kap. 5521 Merverdiavgift post 70 merverdiavgift har sammenheng med at flertallet reduserte den lave satsen for merverdiavgift med ytterligere 1 prosentpoeng i forhold til regjeringens forslag. Dette innebærer at den lave merverdiavgiftssatsen blir på 6 prosent fra 1. april 2020 til og med 31. oktober 2020, jf. Innst. 216 S (2019-2020) tilråding til vedtak A romertall V og VI.
Anmodningsvedtak
Stortingsflertallet vedtok også følgende anmodningsvedtak som regjeringen skal følge opp og/eller komme tilbake til i senere budsjettforslag til Stortinget for 2020 og 2021, jf. tilråding til vedtak B i Innst. 216 S (2019-2020):
- Stortinget ber regjeringen innføre en midlertidig ordning med startavskrivning for saldogruppe d (bl.a. for industri) fra 20 til 30 pst., og ber regjeringen komme tilbake med dette i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020.
- Stortinget ber regjeringen etablere en egen midlertidig skattemessig saldogruppe for skip (utenfor tonnasjeskatteordningen) i nærskipsfart, med en avskrivningssats på 20 pst., og ber regjeringen komme tilbake med dette i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020.
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake senest innen utgangen av april med forslag om å gjeninnføre det tidligere fritaket for CO2-avgift for ikke-kvotepliktig sektor for elektrolyse og metallurgiske prosesser for industrien, og inngå en avtale der industrien går med på en gradvis opptrapping over en fireårsperiode.
- Stortinget ber regjeringen utsette innbetaling av særavgifter for drivstoffbransjen til juni 2020.
- Stortinget ber regjeringen utsette innbetaling av særavgifter for bryggerinæringen til juni 2020.
- Stortinget ber regjeringen vurdere behovet for utsettelse av innbetalinger for andre særavgifter.
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake med et forslag om en ny modell for opsjonsbeskatning for oppstartselskaper, senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020.
- Stortinget ber regjeringen om å komme tilbake med en vurdering av ytterligere forbedringer i inntektssikringsordningene senest i revidert nasjonalbudsjett 2020.
- Stortinget ber regjeringen øke Husbankens låneramme midlertidig med 5 mrd. kroner og sikre flere tilgang til blant annet startlån, samt vurdere ytterligere utvidelse ved behov og ber regjeringen komme tilbake til de budsjettmessige konsekvensene i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020.
- Stortinget ber regjeringen fremme forslag om en midlertidig økning av inntektsgrensen i bostøtteordningen til 31. oktober 2020, innenfor et samlet proveny på 500 mill. kroner.
- Stortinget ber regjeringen sikre at forskyvning av inntekt, og dermed midlertidig inntektsøkning, som følge av de midlertidige korona-tiltakene ikke går til fradrag i bostøtten, og fremme eventuelle forslag som er nødvendig for å sikre dette. Bostøtte som er utbetalt i påvente av senere ytelse, må også avregnes mot senere utbetalinger.
- Stortinget ber regjeringen foreslå en ordning som innebærer 1 mrd. kroner til konvertering av ekstralån til stipend for studenter som kan dokumentere inntektsbortfall.
- Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene i arbeidslivet, vurdere en midlertidig endring av dagpengeregelverket. Endringene skal gi adgang til å ta utdanning og opplæring under permittering og ved arbeidsledighet i større grad enn i dag. Endringene forutsetter at fleksibiliteten i arbeidsmarkedet opprettholdes. Mottakere av dagpenger ved oppsigelse har plikt til å prioritere pliktene etter reglene i folketrygdloven § 4-5, for fortsatt rett til dagpenger.
- Stortinget ber regjeringen gå i dialog med høyere utdanningssektoren, inkludert høyere yrkesfaglig utdanning, for å kartlegge hvor raskt sektoren kan ha ledig kapasitet for nye studenter, og kortere moduler i den perioden arbeidstakere er permittert.
- Stortinget ber regjeringen se på muligheten av raskt å foreslå nødvendige lovendringer slik at fagskolene kan tilby kurs av kortere varighet.
- Stortinget ber regjeringen legge frem forslag som sikrer flyt i opplæringsløpet for lærlinger og at nye lærekontrakter blir tegnet, senest innen revidert nasjonalbudsjett for 2020.
- Stortinget ber regjeringen i samarbeid med arbeidslivets parter komme raskt tilbake med et konkret forslag til kompetansehevingstiltak med en ramme på 150 mill. kroner.
- Stortinget ber regjeringen i samråd med KS komme tilbake til Stortinget med en endelig modell for hvordan tiltakspakken for aktivitetsfremmende tiltak fordeles.
- Stortinget ber regjeringen sørge for at offentlige anbud innen vei, jernbane og farled utformes slik at norske aktører har en reell mulighet til å konkurrere om prosjektene, forutsatt at dette ikke medfører økte kostnader ved prosjektene, blant annet når det gjelder størrelse på kontraktene, og det må stilles krav til kunnskap om norske forhold, klima og topografi der dette er relevant for oppdraget, samt krav til norske lønns- og arbeidsvilkår og bruk av lærlinger og egne ansatte på byggeplassen.
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en oversikt over mulig forsert vedlikehold på vei og jernbane.
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en oversikt over samferdselsprosjekter innen vei, jernbane og farled som ev. kan forseres.
- Stortinget ber regjeringen vurdere forsert utbygging av studentboliger.
- Stortinget ber regjeringen vurdere å oppfordre kommunene til å igangsette planlagte vedlikeholdsprosjekt på offentlige bygg.
- Stortinget ber regjeringen vurdere å foreslå bevilgninger knyttet til forskning og utvikling, samt satsinger som kan underbygge det grønne skiftet.
- Stortinget ber regjeringen som en oppfølging av strategien for grønn skipsfart doble rammen for oppfølging av handlingsplanen for grønn skipsfart med 100 mill. kroner, og legge til et finansieringsprogram for nærskipsflåten senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020.
- Stortinget ber regjeringen i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020 komme tilbake med forslag til hvordan det offentlige kan sette i gang utviklingskontrakter for nullutslipps hurtigbåter.
- Stortinget ber regjeringen fremskynde en investeringsbeslutning for karbonfangst og -lagring og presentere denne senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020 i forbindelse med statsbudsjettet 2021, samt sette i gang utredning av karbonfangst for forbrenningsanleggene i Bergen, Trondheim og Stavanger.
- Stortinget ber om at regjeringen kommer tilbake med forslag til en krisepakke til vedlikehold og investeringsprosjekter for å bidra til aktivitet i bl.a. bygge- og anleggsbransjen.
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake, senest i statsbudsjettet for 2021, med en utredning og mulige finansieringsmodeller som kan sikre utbygging og realisering av prosjekter innenfor flytende havvind.
- Stortinget ber regjeringen vurdere ulike virkemidler og fremme forslag som kan stimulere til investeringer i olje- og gassindustrien og i norsk leverandørindustri senest i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett 2020.
- Stortinget ber regjeringen legge frem forslag til flere klimatiltak på norsk sokkel, senest innen revidert nasjonalbudsjett 2020, som også har potensiale til å utløse flere muligheter for norsk leverandørindustri.
- Stortinget ber regjeringen i samarbeid med næringen vurdere å gjennomføre tiltak som stimulerer til økt norsk plantebasert matproduksjon og selvforsyning i inneværende år. Staten må herunder vurdere å stille med garantier slik at næringen ikke blir økonomisk skadelidende ved eventuell overproduksjon av enkelte planteprodukter.
- Stortinget ber regjeringen, sammen med partene i arbeidslivet, sikre nok arbeidskraft til jordbruket slik at matforsyningen og beredskapen for befolkningen sikres. Det forutsettes at man sikrer ordnede lønns- og arbeidsforhold innen landbruket.
- Stortinget ber regjeringen redusere til 1/3 på forskuddsbetaling av autopass på ferger og bom.
- Stortinget ber regjeringen legge til rette for at det i særlige tilfeller under lånegarantiordningen bør gis lån som overstiger 50 mill. kroner.
- Stortinget ber regjeringen komme tilbake med en bredere vurdering av innretningen av lånegarantiordningen.
- Stortinget ber regjeringen vurdere om konkursrettslige tiltak kan redusere risikoen for unødige konkurser i levedyktige virksomheter med akutte likviditetsproblemer som følge av utbruddet av korona-viruset.