Krysningspunktet mellom kunst, politikk og historie
Kunsthistoriker Eivind Torkjelsson er trolig mannen som kjenner kunsten i Stortinget best.
Program for Oslo kulturnatt på Stortinget.
Hvordan har det seg at du kan så mye om kunsten på Stortinget?
Jeg har siden 2007 hatt kunstvandringer i Stortinget hver mandag kveld. Her viser jeg høydepunkter fra samlingen. I 2014 skrev jeg om kunsten i «Stortinget – Bygningen og kunsten». I 2015 var jeg kurator for utstillingen «Maleriet Eidsvold 1814» da Stortinget fikk låne inn 19 skisser/forarbeider til maleriet fra stiftelsen Eidsvoll 1814, og fortalte historien til Norges viktigste historiemaleri.
Når du har kunstvandringer her på huset, hvilket kunstverk er folk mest opptatt av å få se?
Det er selvfølgelig maleriet «Eidsvold 1814», men når publikum blir kjent med samlingen er det ofte Anne Vistvens «Kong Harald Vs edsavleggelse» som fremheves. Det er noe med det bildet som både er underlig – det er en løvinne til stede under edsavleggelsen, og gjenkjennelig, det er ingen tvil om hvem og hva som avbildes – som treffer alle som ser det. Kunstneren selv var ikke klar over hvor godt hun «traff» med dette bildet, og da jeg besøkte henne i atelieret hennes og fortalte hvor stor pris folk – representanter, ansatte og besøkende – satte på bildet hennes, ble hun overrasket og svært glad.
Det er jo det som er så morsomt med møte mellom publikum og kunsten. Hver gang jeg viser rundt oppstår det gledelige overraskelser, store kunstopplevelser og fine samtaler og både om kunst, politikk og historie. Og av og til er jeg så heldig at jeg kan formidle videre til kunstneren hvor stor pris det blir satt på nettopp deres verk.
Hva er ditt favorittkunstverk på Stortinget?
Det er alltid vanskelig å velge ett kunstverk, spesielt når det er over 800 å velge mellom. Det som gjør Stortingets kunstsamling så spennende er krysningspunktet mellom kunst, politikk og historie. Samlingen er unik like mye fordi den er i stortingsbygningen, som for hvilke verk den inneholder. Det at et verk befinner seg i Stortingets kunstsamling gir et ekstra lag med mening. Som den gangen jeg viste frem et non-figurativt bilde og damen som så det leste inn i det at Stortinget hadde vedtatt å bygge en vei, den gikk rett frem og nå skulle huset hun så rives. Her er det ikke bare kunstverket, men også stedet – den lovgivende forsamlingen – som er avgjørende for hva man ser i et kunstverk.
Ellers er nok Fiona Tans «Vox populi» en av mine favoritter. Verket består av 267 små fotografier som er hengt opp sammen på en vegg. Kunstnerne har hentet dem i over hundre forskjellige private fotoalbum i syv norske byer. Ikke bare har hun laget et sammensatt bilde av Norge, hun viser med dette verket livene våre, fra krybbe til grav.
Les mer om Stortingets kunstvandringer.