Anleggsstart på tilførselstunnel
Siste del av Stortingets bygge- og rehabiliteringsprosjekt rundt Wessels plass starter opp i juli. Da begynner byggingen av den nedgravde tilførselstunnelen til det nye post- og varemottaket som er under bygging under Wessels plass.
Rehabiliteringen av Prinsensgate 26 på Wessels plass har snart pågått et år. Parallelt med disse arbeidene skal Stortinget bygge et nytt post- og varemottak under Wessels plass. De tyngre arbeidene med post- og varemottaket kommer ikke i gang før kollektivtrafikken over Wessels plass og i Nedre Vollgate stenges sent på høsten 2015, men forberedende arbeider har allerede pågått i lang tid.
Tilførselstunnelen til post- og varemottaket skal bygges i Nedre Vollgate. Arbeidet medfører at deler av gaten vil være et anleggsområde frem til 2018. Foto: Stortinget.
Nedgravd tilførselstunnel
For å forenkle varetransporten til Stortinget og bedre sikkerheten, er det besluttet å lede trafikken til post- og varemottaket via en nedgravd tilførselstunnel, også kalt en kulvert, under Nedre Vollgate, med innkjøring fra Rådhusgata. Det innebærer å grave opp en bred grøft langs hele Nedre Vollgate og støpe en fem meter bred tunnel. Til slutt opparbeides gatemiljøet til samme standard som Bymiljøetaten har satt i Øvre Vollgate.
Signert med KF entreprenør
KF entreprenør har fått i oppdrag å bygge kulverten. I henhold til kontrakten skal KF bygge en 250 meter lang og vel 1800 kvadratmeter stor tilførselstunnel som skal bidra til å sikre et smidig og sikkert mottak av alle Stortingets varer. Arbeidene starter i august 2015 og skal ferdigstilles i løpet av første halvdel av 2018.
Oppdraget
Prosjektet består i å fjerne all teknisk infrastruktur, som vann, avløp og signal- og strømkabler i grunnen mellom Wessels plass og Rådhusgata, og legge det midlertidig om. Deretter skal entreprenøren bore ned en vegg av stålrør, kalt spunting, på hver side av gaten, i all hovedsak mellom fortauskantene. Spunten skal sikre at massene ikke raser inn i gropen som graves ut. Deretter støpes den vel 250 meter lange tunnelen, før permanent teknisk infrastruktur flyttes tilbake, og det fylles igjen. Så skal gatelegemet oppgraderes til ny standard.
Faseinndeling
Arbeidene vil utføres i faser med glidende overganger mellom fasene. Faseinndelingen gjør det enklere å forutse kjøremønsteret og adkomstløsninger til de ulike eiendommene. Det ligger som en forutsetning for arbeidene at alle adkomster skal opprettholdes til enhver tid samt at utrykningskjøretøyer skal ha tilgang til alle adresser i hele anleggsperioden.
Hyppig informasjon
Stortinget vil fortløpende informere om utviklingen i prosjektet. Da vil vi kommunisere kjøremønster for påfølgende periode, hvilke gårder og innganger som vil bli berørt, samt fremdriften og arbeidsoppgavene som skal gjennomføres. Stortinget vil også informere om utfordringene naboer må belage seg på hva angår støy, støv og generell sjenanse fra prosjektet i den aktuelle perioden.
Første fase i prosjektet består i å etablere en kum for vann og avløp og flytting av høyspentkabler i krysset Tollbugata / Nedre Vollgate.
Aktiviteter i første fase
- Flytting av kum i Tollbugata og legging av ny trykkvannsledning til Nedre Vollgate.
- Krysset Nedre Vollgate / Tollbugata graves opp, kum og ledninger legges, og det fylles igjen. Det etableres midlertidig dekke.
- Flyttbare midlertidige gangbruer etableres ved behov.
- Det graves en passasje under eksisterende fjernvarmekulvert som sikres med stålbjelker.
Trafikkavvikling i første fase
- Øvre Vollgate stenges i krysset Tollbugate / Nedre Vollgate, og Øvre Vollgate blir toveiskjørt.
- Inn- og utkjøring blir via Rådhusgata.
- Hele øvre del av Rådhusgata og Øvre Vollgate blir toveiskjørt.
- Det må antas at Tollbugata blir toveiskjørt mellom Nedre Vollgate og Akersgata. Dette for å gi tilgang til nedre del av Nedre Vollgate etter at arbeidene med nytt post‐ og varemottak er startet.
- Det planlegges slik at det ikke blir konflikt mellom trikkeskinner, luftspenn og barduner og anleggsarbeidene.