Redd Barna ønsker med dette å gi et skriftlig innspill til høringen om Representantforslag om tiltak for økt bemanning i skoler og barnehager, fordi vi er svært bekymret over bemanningskrisen i barnehager og skoler.
Redd Barna arbeider nasjonalt og internasjonalt for oppfyllelse og overvåking av barns rettigheter som nedfelt i FNs barnekonvensjon. Norgesprogrammet arbeider for styrking av barns rettigheter i Norge, og overvåker brudd på barnerettighetene med spesielt vekt på barn og unge som lever i sårbare livssituasjoner.
Koronapandemien har vist hvor sterk og kritisk bemanningskrisen er både i barnehagen og skolen. Å imøtekomme bemanningskrisen med økt bruk av vikarer, er ikke bærekraftig og forsvarlig. Vikarer kan ikke erstatte kjente, faste og trygge barnehageansatte og lærere. Det trengs politisk vilje og øremerkede statlige midler som sikrer et løft som kan utgjøre en forskjell for barn og ungdom i barnehager og skoler. Videre er god kapasitet i barnehage og skole helt avgjørende for at de ansatte skal styrke sitt arbeid med å avdekke og følge opp bekymring for mobbing og vold og overgrep mot barn.
Styrke bemanningsnormen i barnehage
Redd Barna mener det trengs et kraftig løft for å møte det totale bemanningsbehovet i barnehager og sikre barnehagebarn en trygg barnehagehverdag. Dette fordi dagens bemanningsnorm er for svak, og at den i tillegg oppfylles i kun deler av barnehagedagen. Kun 16 prosent av barnehagene hadde full bemanning i seks timer eller mer per dag og kun én av tre barnehager hadde mindre enn tre timer daglig med full bemanning, ifølge en undersøkelse som ble utført i 2020 på vegne av Utdanningsdirektoratet.[1] Ingen av signalene fra barnehage-Norge tilsier at denne bemanningssituasjonen er forbedret i dag.
Redd Barna anbefaler at grunnbemanningen økes betraktelig, at forholdstallet i bemanningsnormen økes og at den skal gjelde på avdelingsnivå i hele barnehagens åpningstid. Plan- og møtetid må komme i tillegg. Dette er viktig for å sikre at barna har nok voksne rundt seg, at driften er forsvarlig, og for å gjøre barnehagehverdagen mindre sårbar med tanke på dagens lange åpningstider, de ansattes turnus, møtetid og sykdom.
Stort behov for å øke lærertettheten i skolen
Læreren er en viktig person i elevenes liv, og lærerens evne til å gi elevene faglig og emosjonell støtte påvirker i stor grad elevenes læring, trivsel og mestring. De elevene vi snakker med på skolebesøk sier at de ønsker at lærerne er mer tilgjengelig, bryr seg og har mer tid med elevene.
Tilstrekkelig lærertetthet gir lærerne kapasitet til å se, hjelpe, tilrettelegge for og bygge en god relasjon med den enkelte elev.
Laget rundt eleven må styrkes
Alle barn i barnehager og skoler må sikres lik tilgang til et godt og trygt barnehage- og skolemiljø med forsvarlig og god nok bemanning, uavhengig av hvor de bor i landet. Laget rundt barna må styrkes med flere profesjoner representert, særlig i skolen. Helsesykepleiere, miljøterapeuter og minoritetsrådgivere må være tilgjengelige for elever. Geografi eller kommuneøkonomi skal ikke spille inn på hvilket tilbud barn og unge får. Ellers så strider det med ikke-diskrimineringsprinsippet i barnekonvensjonens artikkel 2.
Å styrke laget rundt barna handler også om å styrke PP-tjenesten og å øke antall spesialpedagoger i barnehager og skoler. Ekstra ressurser til spesialundervisning slik at den utføres av faglærte er helt nødvendig for å få til lik rett til utdanning for alle. FNs barnekomité har også bedt Norge om å sikre at spesialundervisningen får høyere kvalitet og utføres av kvalifisert pedagogisk personale.[2]
Redd Barna støtter følgende punkter i representantforslaget:
- Punkt 1: Stortinget ber regjeringen som en del av arbeidet med en tillitsreform i samarbeid med partene utarbeide en nasjonal rekrutteringsstrategi for flere lærere og andre ansatte i skole og barnehage, inkludert pilotprosjekter med søkbare midler for å oppskalere og utvide laget rundt eleven med flere faggrupper, som følges av forskning og evaluering, og forankre dette i Stortinget innen et år.
- Punkt 4: Stortinget ber regjeringen i samarbeid med partene legge til rette for ordninger med faste ansatte for å dekke vikarbehov i skole og barnehage, både med kvalifisert personell til pedagogstillinger og annet personell til andre stillinger og komme tilbake til Stortinget med en plan for dette.
- Punkt 6: Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om å styrke kontaktlærerressursen med en ekstra kontaktlærertime på ungdomsskolen.
Redd Barna støtter punkt 5 om å styrke helsestasjonene og skolehelsetjenesten gjennom å fremme forslag til en konkret opptrappingsplan, som inkluderer å styrke helsesykepleierutdanningen og likebehandle den med tilsvarende utdanninger, men vi foreslår følgende punkt som et tillegg:
- Stortinget ber regjeringen om å sette i gang en revisjon av normtallene til helsestasjonene og skolehelsetjenesten, for å sikre tilstrekkelig bemanning og kompetanse og at ingen barn og unge møter en stengt dør når de trenger hjelp og veiledning.
Redd Barna støtter forslag nr. 9 om å styrke bemannings- og pedagognormen i barnehager, men vi foreslår følgende punkt som et tillegg:
- Stortinget ber regjeringen om å styrke forholdstallet i bemanningsnormen til én ansatt per 2,5 barn under tre år og én ansatt per fem barn over tre år. Bemanningsnormen må gjelde på avdelingsnivå i hele barnehagens åpningstid, og gjelde ansatte i direkte kontakt med barna. Plan- og møtetid må komme i tillegg.
Redd Barna foreslår også et nytt punkt om styrking av PP-tjenesten og økt antall spesialpedagoger:
- Stortinget ber regjeringen om at PP-tjenesten må styrkes og at flere lærere må få mer spesialpedagogisk kompetanse gjennom Kompetanseløftet for spesialpedagogikk og inkluderende praksis.
Redd Barna kommenterer ikke punktene 2, 3, 7 og 8 fordi det er utenfor vårt mandat som barnerettighetsorganisasjon, men vi støtter intensjonen fordi vi erfarer at hyppige utskiftninger av trygge og kvalifiserte ansatte i barnehager og skoler fører til en uforutsigbar hverdag for barn, særlig for barn i sårbare livssituasjoner. Hyppige lærerskifter fører til uro og dårligere skolemiljø, ifølge mange elever Redd Barna har snakket med.
Med vennlig hilsen
Redd Barna
Thale Skybak Anne Elin Kleva
Seksjonsleder Norgesprogrammet Skolerådgiver
Har du spørsmål om høringsinnspillet, vennligst kontakt anne.elin.kleva@reddbarna.no
[1] https://www.utdanningsnytt.no/bemanning-bemanningsnorm-pedagognorm/n-av-tre-barnehager-oppgir-a-ha-mindre-enn-tre-timer-daglig-med-full-bemanning/228692 (oppsøkt 27.4.2022)
[2] FNs barnekomité (2018). Concluding observations on the combined 5th and 6th periodic reports of Norway s. 8