Høringsinnspill fra Sex og samfunn

Høring: Statsbudsjettet 2025 (kapitler fordelt til utdannings- og forskningskomiteen)
Innspillsdato:

Sex og samfunns innspill til Prop. 1 S (2024-2025) (utdannings- og forskningskomiteen)

Sex og samfunn takker for mulighet til å gi innspill til Statsbudsjettet 2025, kapitler fordelt til utdannings- og forskningskomiteen.  

 
Om Sex og samfunn 
Sex og samfunn er Norges største fagsenter for seksuell og reproduktiv helse og rettigheter. Vi har i over 50 år jobbet for økt kunnskap, kompetanse og tilgjengelige tjenester på feltet. Vi driver klinisk og pedagogisk virksomhet, samt faglig utvikling og politisk påvirkningsarbeid. Den kliniske delen av arbeidet vårt inkluderer blant annet Norges største klinikk for seksuell helse.  

I 2023 var vi i kontakt med om lag 36 000 unge gjennom vår poliklinikk, vår chat-tjeneste og seksualitetsundervisningen vi holder for 9. trinn i Oslo. I tillegg holder vi kurs og undervisning for helsepersonell og studenter innen helsefag over hele landet. 

 
Vårt innspill 
Sex og samfunn ønsker å gi innspill til Kap. 225 Tiltak i grunnopplæringa og Kap. 226 Kvalitetsutvikling i grunnopplæringa, hvor vi etterlyser tiltak for å sikre bedre seksualitetsundervisning. 

Det pekes ofte på viktigheten av god seksualitetsundervisning, blant annet i: 

  • Snakk om det! Strategi for seksuell helse (2017–2022)  
  • Regjeringens handlingsplan for kjønns- og seksualitetsmangfold (2023-2026):  
  • NOU 2024: 4 - Voldtekt – et uløst samfunnsproblem 
  • Regjeringens kvinnehelsestrategi – betydningen av kjønn for helse 

 

Voldtektsutvalget trakk frem seksualitetsundervisning som helt avgjørende i forebyggende arbeid, og ønsker et nasjonalt løft for seksualitetsundervisningen. De skriver:  

Seksualitetsundervisningen i skolen må nedfelles i tydelige og forpliktende retningslinjer som bør utarbeides i samråd med relevante forskningsmiljøer, barn og unge selv samt organisasjoner med erfaring fra seksualitetsundervisning. Retningslinjene for seksualitetsundervisningen må reflektere relevante samfunnsutviklingstrekk, herunder økt bruk av sosiale medier, pornografi og høye voldtektstall blant barn og unge.  

Undervisningen må være representativ for alle barn og unge, uavhengig av faktorer som kjønn, seksualitet, funksjon og annen minoritetstilhørighet. Det må sikres at alle får delta i seksualitetsundervisningen. 

 

Sex og samfunn holder, på oppdrag av Utdanningsetaten i Oslo kommune, seksualitetsundervisning for alle 9. klassinger. I fjor underviste vi totalt 235 klasser. Mandag-torsdag hele skoleåret drar 2-3 undervisere ut til ungdomsskoler og holder undervisning for spente, nysgjerrige og litt flaue ungdommer. Vår undervisning har en positiv tilnærming til seksualitet og legger vekt på selvbestemmelse og helsefremmende atferd. 

Tilbudet er obligatorisk, og vi er veldig glade for at Oslo kommune er en foregangskommune og sørger for at alle elever på 9. trinn får seksualitetsundervisning. Når vi er ute og holder undervisning opplever vi store variasjoner. Både mellom bydeler, skoler, klasser og elever. Det er grunn til å tro at det også er slik på landsbasis. 

I 2025 er det 5 år siden Kunnskapsløftet 2020 hvor vi fikk nye kompetansemål. Nå mener vi det er på tide med en evaluering og vi er enige med Voldtektsutvalget om at “seksualitetsundervisningen må inngå tydelig i den planlagte evalueringen av de nye læreplanene, for å innhente kunnskap om potensielle forbedringspunkter”.  

Hvordan står det til med seksualitetsundervisningen i skolen? Gir de nye kompetansemålene et grunnlag for at elevene får god undervisning? En evaluering vil gi nyttig innsikt i hva elevene faktisk lærer, og kanskje viktigere: hva de ikke lærer. 

 

Vi ser frem til å utdype våre synspunkter i muntlig høring.