Høringssvar fra Norges Rederiforbund
Høringsuttalelse fra Norges Rederiforbund
Norges Rederiforbund viser til høring i Stortingets energi- og miljøkomité 15. og 16. oktober 2024. Under følger våre kommentarer til Støre-regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025.
Rederinæringen har gjennom mange år opplevd bred politisk støtte til de maritime rammevilkårene. Det vurderes derfor som positivt at Støre-regjeringen viderefører stabile rammevilkår for maritim næring, herunder rederiskatteordningen, samt oppjusterer tilskuddsordningen for sysselsetting av sjøfolk. Dette er sentrale maritime rammevilkår som sikrer at norske rederier og sjøfolk er konkurransedyktige sammenlignet med ordningene i Europa ellers.
Den makroøkonomiske situasjonen gjør det imidlertid viktigere enn noen gang å prioritere vekstkraften i økonomien, og ikke gjøre endringer i rammevilkårene som svekker bedrifter og eieres muligheter til å investere i jobber og verdiskaping. I årets budsjett videreføres et høyt skattenivå på norsk privat eierskap. Det mener vi er uheldig, og vi skulle gjerne sett en tydeligere satsning på blant annet bedre rammevilkår for grønn omstilling i rederinæringen. Å lykkes med det grønne skiftet er en forutsetning for at Norge skal besvare sin ledende maritime posisjon.
Sterkere klimavirkemidler for grønn omstilling av skipsfarten
Maritim næring er en spydspiss i den internasjonale skipsfartens arbeid med klima- og miljøteknologi. Det investeres i dag store summer i grønne løsninger, men til tross for positiv utvikling på rederinivå viser offentlig statistikk at omstillingen går for sakte til å nå vedtatte klimamål.
Grønn bok estimerer nedgang i maritime utslipp på kun 16% i 2030, mot et mål på 50%. For nye grønne skip viser Barometerrapporten DNV utarbeider for Klima- og miljødepartementet et 95% avvik mellom de 679 fartøyene som burde vært i ordrebøkene for å nå målet og de 31 fartøyene som faktisk er bestilt. I årene fremover vil kapitalbehovet bli enda større, og politikken er nødt til å innrettes på en måte som er utløsende for investeringer. Det er derfor avgjørende at regjeringen følger opp egne klimaambisjoner for maritim næring med konkrete tiltak, slik at næringen ikke sakker akterut i det grønne skiftet.
Norges Rederiforbund mener det er vesentlig i oppfølgingen av klimaambisjonene at norsk skipsfart fra 2024 er en del av EUs kvotehandelssystem. Når kvotehandelssystemet er fullt faset inn i 2026 anslås det at norske rederier vil betale 2-3 milliarder kroner i kvotepris. Inntektene fra kvotesalg bør brukes til å finansiere ny grønn maritim teknologi, slik som er vedtatt for kvoteinntektene i EU, gjerne gjennom et fond etter modell av NOx-fondet. Det avgjørende er at det kommer på plass treffsikre risikoavlastnings- og støtteordninger som faktisk bidrar til reduksjon av CO2-utslipp og til at skipsfarten når de vedtatte klimamålene for 2030.
Norges Rederiforbund mener at kvotekjøp fra rederinæringen under EUs kvotehandelssystem bør brukes til å finansiere ny grønn maritim teknologi. Dette kan gjøres gjennom etablering av et fond etter modell av NOx-fondet eller ved å få på plass treffsikre risikoavlastnings- og støtteordninger som faktisk bidrar til reduksjon av CO2-utslipp og til at skipsfarten når de vedtatte klimamålene for 2030.
Med hilsen
Norges Rederiforbund