Høringsinnspill fra ARENA NORD UTVIKLING AS

Høring: Forsvarsløftet - for Norges trygghet Langtidsplan for forsvarssektoren 2025-2036
Innspillsdato:

Styrk totalforsvaret med en forsvarsindustriklynge i Nord-Norge

Innspill fra Arena Nord Utvikling til Stortingets høring om LTP

I en stadig farligere verden, med et mer aggressivt og autoritært Russland som nærmeste nabo og økende stormaktskamp om Arktis, er et troverdig forsvar viktigere enn det noen gang har vært. Regjeringens forslag til ny langtidsplan setter en tydelig kurs for en nødvendig og omfattende styrking av Forsvaret. Likevel er vi bekymret over det gapet som er mellom trusselbildet, de omfattende investeringene i nytt materiell og kapasiteter, og den innsatsen det legges opp til for å styrke de sivile verdikjedene rundt som kan støtte Forsvaret – spesielt i Nord-Norge.

For eksempel trenger moderne våpensystemer, som nye stridsvogner, luftvernsystemer og tungt artilleri, kontinuerlig vedlikehold, støttefunksjoner og logistikk så nær operasjonsområdene som mulig. En betydelig utfordring er imidlertid mangelen på sivile verdikjeder som kan gi nødvendig kapasitet, kompetanse, og teknologi for å støtte Forsvaret i Nord-Norge – til tross for klare anbefalinger fra både Forsvarskommisjonen og Totalberedskapskommisjonen om å forsterke totalforsvaret. Dette gapet i vår forsvarsstruktur kan svekke Norges operative evne akkurat når det teller mest:

  • Vi kan mangle viktige deler i kritiske situasjoner, fordi vi ikke kan ha fullstendige lagre.
  • Kritisk utstyr og materiell må kanskje fraktes ut av landsdelen for nødvendig vedlikehold eller reparasjoner, noe som skaper forsinkelser og svekker beredskapen akkurat når vi må være klare til å handle.
  • Uten riktig kompetanse lokalt, kan utstyret bli reparert på en måte som ikke holder mål. Dette øker risikoen for feil når det gjelder mest.
  • Vi risikerer også å tape verdifull kompetanse i Nord-Norge, som er den landsdelen som er mest strategisk viktig for Forsvaret.

Styrk totalforsvaret med en forsvarsindustriklynge i Nord-Norge
Stortinget og Regjeringen har et stort ansvar for å sikre at Norge ikke havner i en slik situasjon. Løsningen er å styrke totalforsvaret med en forsvarsindustriklynge i Nord-Norge. Dette innebærer et tett samarbeid mellom Forsvaret, den sivile industrien og forskningsmiljøer for utvikling, testing og vedlikehold av forsvarsteknologi og materiell, tilpasset operasjoner i nord og under arktiske forhold. Ved å bygge en slik klynge, vil vi ikke bare øke vår forsvarskapasitet og forbedre øving og trening med våre allierte, men også åpne for store muligheter for sivil bruk og eksport, som innen havbruk, romfart og energi.

En forsvarsindustriell klynge bør ligge nærmest mulig Forsvarets operative avdelinger, med god infrastruktur, nærhet til akademiske institusjoner og tilgang på arbeidskraft. Ofoten er et naturlig tyngdepunkt for alt dette. Ofoten er strategisk plassert nær flere viktige militærbaser, både for Hæren, Luftforsvaret og Sjøforsvaret, og ikke minst Narvik havn – en av de fire nøkkelhavnene i Norden for å ta imot forsterkninger fra våre allierte i NATO. Ofoten er dessuten et viktig knutepunkt for transport til og fra alle de store byene i Nord-Norge.  

I Ofoten finner vi allerede Forsvarets verksted i Bjerkvik, som utfører vedlikehold av Forsvarets kjøretøy, kommunikasjonssystemer og våpen. Ved å etablere en forsvarsindustriell klynge i Nord-Norge, med Ofoten som et naturlig tyngdepunkt på grunn av sin strategiske plassering og eksisterende infrastruktur, styrker vi ikke bare Forsvarets operative kapasitet, men skaper også en direkte kobling mellom sivil og militær industri i hele landsdelen, både nordover mot Bardufoss og sørover til Evenes hvor Kongsberg Aviation Maintenance Service (KAMS) allerede utgjør et viktig fundament for forsvarsteknologisk ekspertise.

Våre konkrete forslag:
For å realisere en forsvarsindustriklynge i Nord-Norge, kreves en større tilstedeværelse fra nøkkelaktører som Forsvarets forskningsinstitutt (FFI), Forsvarets logistikkorganisasjon (FLO) og Forsvarsmateriell (FMA). Dette er det kun regjering og storting som kan vedta, og det må starte med noen viktige nøkkelgrep.

  1. Etabler en nasjonal innovasjonsarena for forsvarsteknologi i Ofoten
    Regjeringens forslag om å styrke teknologi- og forskningsinnsatsen i nord gjennom FFI, med Tromsø som et nav, er svært godt utgangspunkt og viktig for både Forsvaret og det lokale utdannings- og forskningsmiljøet. Men for å virkelig styrke totalforsvaret, er det nødvendig å utvide denne satsingen til en bredere tilnærming til sivilt-militært samarbeid, spesielt i nærheten av der Forsvarets operasjoner faktisk finner sted. Etableringen av FFI i Tromsø må derfor bygge på, og forsterke, det eksisterende forsknings- og utviklingsarbeidet i regi av Arena Nord, ved å etablere en innovasjonsarena for forsvarsteknologi i Ofoten. Dette bør skje i tett samarbeid med det arktiske teknologi- og romfartsmiljøet ved Norges arktiske universitet i Narvik, Bjerkvik tekniske verksted, FMA, FLO, og forsvarsindustrien. En slik innovasjonsarena vil spille en kritisk rolle i å sette fart på utviklingen av ny teknologi under arktiske forhold, ikke bare for militært bruk, men også for å styrke beredskapen innen søk- og redning, og miljøvern.
  2. Prioritere regionale leverandører
    Det er avgjørende å ta i bruk et nærhetsprinsipp, som favoriserer regionale leverandører for Forsvarets anskaffelser, spesielt i Nord-Norge. Dette vil ikke bare styrke forsvarsevnen ved å sikre lokal tilgang på nødvendig materiell, men også bygge nødvendig kompetanse og kapasitet i lokale og regionale bedrifter som kan støtte Forsvaret i en krisesituasjon, samtidig som de betjener det sivile markedet. Nærhetsprinsippet er allerede en klar bestilling i tildelingsbrevet til Forsvaret fra regjeringen, nå gjenstår det å levere på oppdraget.
  3. Sikre gjenkjøpsavtaler til Nord-Norge
    Når Forsvaret nå skal gjøre store investeringer, som i nye overvåkingsfly og stridsvogner, må politikerne sikre at gjenkjøpsavtalene gir verdi tilbake til nord, hvor Forsvarets aktivitet er størst. Dette vil både skape arbeidsplasser og utvikle kompetanse lokalt, og styrke totalforsvaret og sikre en bedre forsvarskapasitet der den trengs mest.

Oppsummering
Forsvarskommisjonen og Totalberedskapskommisjonen har anbefalt en styrking av totalforsvaret, og de er tydelig på at Forsvaret ikke er i stand til å operere uten sivil støtte. De arktiske utfordringene stiller spesielle krav til materiell, og Forsvarskommisjonen ser også et stort uutnyttet potensial for tettere forsvarsindustrielt samarbeid, med vekt på operasjonsnær innovasjon og eksperimentering. Kommisjonen er også tydelige på at utviklingen bør skje så nært de operative miljøene som mulig, som anbefalt av Svendsen-utvalget.

Nord-Norge og havområdene utenfor er av helt avgjørende betydning for NATO og norsk forsvars- og sikkerhetspolitikk. Stortinget må derfor ikke bare styrke forsvaret med mer kampkraft og tilstedeværelse i nord. Vi må også gjøre sivilsamfunnet rundt sterkere. En forsvarsindustriell klynge i Nord-Norge vil gjøre akkurat dette – og det vil gjøre oss alle tryggere. Det er en vinn-vinn-situasjon som går hånd i hånd med samfunnsbygging. Det er ikke bare viktig forsvarspolitikk og sikkerhetspolitikk, men også god næringspolitikk.