Høringsinnspill fra IKT NORGE

Høring: Statsbudsjettet 2024 (kapitler fordelt på kommunal- og forvaltningskomiteen)
Innspillsdato:

IKT-Norges høringsinnspill, statsbudsjettet 2024

Under følger IKT-Norges høringsinnspill til aktuelle kapitler og poster knyttet til kommunal- og forvaltningskomiteens budsjettinnstilling for 2024

Medfinansieringsordningen for digitaliseringsprosjekter må styrkes og endres (kap. 540, post 25)

Medfinansieringsordningen har bidratt til økt gjennomføring av samfunnsøkonomisk lønnsomme digitaliseringstiltak og økt digitaliseringstempo. Ifølge regjeringen selv har prosjektene som har fått støtte i perioden 2016–2023 medført samlede netto gevinster i offentlig sektor på over 1,3 mrd. kroner per år.

Regjeringen har dessverre både i 2022 og 2023 valgt å redusere rammene for ordningen med samlet nesten 30 prosent, mens ordningen er foreslått økt noe igjen i forslaget til statsbudsjett 2024. I tillegg har krav til gevinstrealisering (innsparing) på minimum 50 prosent for å få tilskudd fra ordningen, gjort at en rekke gode prosjekter ikke lenger er kvalifisert. 

KDD har mottatt en evaluering av ordningen der det foreslås tre endringer: 1) dele opp store og små prosjekter i to ulike ordninger, 2) fjerne krav til gevinstrealisering og budsjettkutt og 3) tildeling bør i større grad understøtte smidig utvikling og innovasjon. I tillegg har SKATE i brev til kommunaldepartementet foreslått at ordningen også må utvides til å gjelde kommunal sektor og at Skate bør involveres i utformingen av nye retningslinjer for ordningen. IKT-Norge støtter disse endringene og ber regjeringen i tillegg øke bevilgningene slik at de minimum er nominelt på 2022-nivå, tilsvarende en økning på 15 mill. kroner.

Link til evalueringen: https://www.a-2.no/wp-content/uploads/2022/03/A-2-Evaluering-av-medfinansieringsordningen-PDF.pdf

Link til brev fra SKATE: https://www.digdir.no/media/3124/download

Konkret ber IKT-Norge Stortinget om å gjøre følgende vedtak:

“Stortinget ber regjeringen utvide medfinansieringsordningen for digitaliseringsprosjekter til også å omfatte kommuner og fylkeskommuner. Stortinget ber regjeringen videre fjerne krav til gevinstrealisering og i større grad sikre at tildeling fra ordningen understøtter smidig utvikling og innovasjon”

Finansieringen av digitale fellesløsninger må være tilstrekkelig (kap. 540, post 23)

I det samme brevet fra SKATE uttrykkes det en sterk bekymring for manglende finansiering av de digitale fellesløsningene. Digdir opplyser bl.a. at de daværende budsjettrammer ikke er tilstrekkelige for modernisering av infrastrukturen. Når Digdir og andre forvaltere av fellesløsninger ikke har tilstrekkelige budsjettrammer til å forvalte og videreutvikle fellesløsninger slik offentlig sektor har behov for, vil det redusere måloppnåelsen i både regjeringens og KS sin digitaliseringsstrategi. Samtidig vil kostnadene, risiko for nedetid i tjenester og manglende måloppnåelse øke hos hver enkelt virksomhet som bruker fellesløsningene. IKT-Norge er derfor glade for at det er foreslått en betydelig økning på posten i årets forslag til statsbudsjett, selv om mesteparten av økningen er øremerket utvikling av nye fellesløsninger, bl.a. Altinn 3. Vi ber Stortinget om å minimum videreføre regjeringens forslag til bevilgninger på posten. 



StartOff-programmet må videreføres (kap. 540, post 21 m.fl.)

Regjeringen har av rimelig uforståelige grunner valgt å avvikle Startoff-programmet for å “prioritere andre satsingar”.  StartOff-programmet er et partnerskap mellom Digitaliseringsdirektoratet (Digdir), Direktoratet for forvaltning og økonomistyring (DFØ), og Nasjonalt program for leverandørutvikling (LUP), og er et rammeverk for anskaffelser som er spesielt tilpasset startups som leverandører, og som gir oppdragsgivere i offentlig sektor, både statlige virksomheter og kommuner, hjelp til å gjennomføre en rask, innovativ og smidig prosess i samarbeid med startups, og hvor StartOff partene gjennom hele innkjøpsprosessen. IKT-Norge mener at avviklingen av StartOff-programmet rimer dårlig med intensjonene i regjeringsplattformen der regjeringen slår fast at de vil “endre regelverk og praksis for offentlige anskaffelser slik at de støtter viktige mål som bærekraft, gode lønns- og arbeidsvilkår, bruk av lærlinger, innovasjon og lokale ringvirkninger. Offentlige anskaffelser må utformes og kontraktstørrelsen må tilpasses slik at norske bedrifter kan delta i konkurransen.”

Konkret ber IKT-Norge Stortinget om å gjøre følgende vedtak:

“Stortinget ber regjeringen videreføre StartOff-programmet og om nødvendig komme tilbake med forslag til bevilgningesendringer i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2024”

Cybersikkerhet i kommunesektoren mm (Kap. 500, post 51 m.fl.)

IKT-Norge er fortsatt bekymret for Norges evne til å stå mot cybersikkerhet, bl.a. begrunnet med at cybersikkerhet ikke er prioritert høyt nok de siste årene og at det både utdannes og rekrutteres for få med spisskompetanse knyttet til cybersikkerhet. 

IKT-Norge er særlig bekymret for den digitale sikkerheten i kommunene. Bare ca. 60 prosent av norske kommuner mener at de har sikret sine egne data godt nok. Rapporten «IT i praksis» (Rambøll 2022) viser at kun 38 prosent av kommunene mener at de selv har tilstrekkelig kompetanse på informasjonssikkerhet. 

Dessuten er datainnbrudd i kommunesektoren svært dyrt. Datainnbruddet i Østre Toten kommune i januar 2021 kostet kommunen minst 32 millioner kroner, i tillegg til bot fra Datatilsynet på 4 millioner kroner. Av dette har igjen staten kompensert Østre Toten med 16 millioner kroner. 

Vi etterlyser derfor igjen resultater av de 50 millioner kroner som ble bevilget til økt sikkerhet i kommunesektoren i forbindelse med Stortingets behandling av Innst. 270 S (2021-2022) “økonomiske tiltak som følge av krigen i Ukraina” i fjor vår og viser bl.a. til Dokument nr. 15:1726 (2022-2023) hvor det fremgår at regjeringen fortsatt ikke har en plan for hvordan disse midlene skal brukes og hvor det framgår at “Regjeringa vil komme tilbake seinare i år og orientere Stortinget om bruken av pengane på eigna måte”. Vi har ikke registrert at regjeringen har gjort dette, og det er heller ikke redegjort for bruken i budsjettproposisjonen fra KDD.

Vi er videre kjent med at Simula i innspill til KDD har tatt initiativ til å starte et arbeid for å utarbeide og vedlikeholde en oversikt over Norges digitale avhengigheter mot fremmede makter. Dette er etter vårt syn både et viktig og helt nødvendig arbeid. Vi ber derfor Stortinget sette av nødvendige midler til et slikt forskningsarbeid i forbindelse med statsbudsjettet for 2024.

Forøvrig stiller vi oss noe undrende til at regjeringen framstiller opprydnings- og sikringsarbeidet etter data-angrepet på 12 departement i sommer som et “nytt digitaliseringstiltak” i forslaget til statsbudsjett i 2024.

Konkret ber IKT-Norge Stortinget om å gjøre følgende vedtak:

“Stortinget ber regjeringen snarest redegjøre for bruk av 50 mill. kroner som ble bevilget til økt sikkerhet i kommunesektoren i forbindelse med Stortingets vedtak av Innst. 270 S (2021-2022) “økonomiske tiltak som følge av krigen i Ukraina””

“Stortinget ber regjeringen innenfor de samlede bevilgningen på post 500.51 iverksette et arbeid for å utarbeide og vedlikeholde en oversikt over Norges digitale avhengigheter mot fremmede makter.”