NHOs høringsinnspill til ny opplæringslov
NHO takker for muligheten til å gi innspill til forslag til ny Opplæringslov. NHO støtter at ny opplæringslov foreslår nye regler som skal bidra til at flere kan fullføre videregående opplæring og kvalifisere seg til arbeidslivet. Vi er svært bekymret for at en stadig større andel uten videregående opplæring står utenfor arbeidslivet. Ungdomskullene er synkende. Våre bedrifter er avhengig av kvalifiserte arbeidstakere, særlig fagarbeidere. Flere må derfor fullføre og bestå videregående opplæring. Mange av våre bedrifter mangler i dag lærlinger. Det er avgjørende at vi sikrer kvalifisert arbeidskraft til et stadig mer kompetansekrevende arbeidsliv. Økt sysselsetting forutsetter at bedriftenes behov for kompetanse møtes.
Ny opplæringslov inneholder flere momenter innen videregående opplæring i bedrift som NHO stiller seg positiv til. Det omfatter blant annet utvidede rettigheter til videregående opplæring, flere muligheter til omvalg, innføring av tiltak for å få til en bedre overgang mellom ungdomsskole og videregående og å lovfeste at skolene skal følge opp elever med fravær. Videre foreslås det å innføre rett til yrkesfaglig rekvalifisering, og rådgivning for de som har læretid i bedrift. Det er helt nødvendig med tanke på å få flere i jobb.
Vi mener også det er hensiktsmessig at fylkeskommunene ansvarliggjøres i større grad, ved at de plikter til å ha et opplæringstilbud i overgangen til VGO for elever som mangler faglige eller språklige forutsetninger for å kunne bestå vidaregåande opplæring, samt at det innføres en plikt for fylkeskommunen til å sørge for at elevane får en god overgang fra grunnskolen til VGO. Det samme gjelder plikten til å sørge for at de som har læretid i bedrift skal ha tilgang til rådgiving om utdannings- og yrkesvalg.
NHO mener også det er viktig at voksnes rett til påbygging og annen opplæring fram til generell studiekompetanse og i yrkesfagleg rekvalifisering styrkes og at arbeidet med opplæring i norsk for voksne i vidaregående opplæring forsterkes.
NHO støtter forslaget om å lovfeste at fylkeskommunen skal legge stor vekt på samfunnets behov for kompetanse i dimensjonering av utdanningsstilbudet. Det er viktig at forskriften tydeliggjør at det skal være samsvar mellom dimensjoneringen av plasse i vg1 og vg2 på yrkesfaglige utdanningsprogram med det regionale tilbudet av læreplasser. Dette må fylkeskommunen kartlegge kontinuerlig for å sikre riktig dimensjonering.
NHO er fornøyd med at departementet har i ny lov foreslår å videreføre regelen om krav til utstyr, inventar og læremiddel i skolen, slik NHO og mange andre høringsinstanser hadde påpekt nødvendigheten av. Vi har ved flere anledninger pekt på behovet for å oppgradere skoleverkstedene i grunnskolen og i den videregående opplæringen. For at elevene skal kunne få opplæring av høy kvalitet som svarer til den virkelighet som møter dem senere i arbeidslivet, og for at de skal kunne ta del i den teknologiske utviklingen, er det avgjørende at utstyrssituasjonen er tilfredsstillende.
NHO støtter også at det skal være tillatt å gjennomføre deler av opplæringen som fjernundervisning, dersom kommunene og fylkeskommunene kan godtgjøre at det er gode grunner for det, og at opplæringen vil være trygg og pedagogisk forsvarlig.
NHO mener det må være en plikt for fylkeskommunene å tilby karriereveiledning av høy kvalitet og at karriereveiledning må være for alle elever og lærlinger fra og med grunnskolen. Videre mener vi at det må være kompetansekrav i form av godkjent utdanning som karriereveiledere og krav til arbeidslivserfaring.
Opplæringskontorenes rolle
NHO mener fortsatt at vårt forslag om hybridløsning, der opplæringskontorer skal kunne tegne lærekontrakt etter avtale med lærebedriften og dermed være part i lærekontrakten, er vesentlig og at loven må legge til rette for det. Vi opplever at dette ikke er ivaretatt i rgjeringens forslag til lov.
Som kontraktspart vil opplæringskontoret ha et formelt ansvar overfor lærlingen, ikke kun overfor medlemsbedriften. Opplæringskontoret vil sammen med medlemsbedriften som har hovedansvar følge lærlingens opplæringsløp og gjennomføring av utdanningen. Dette vil være en trygghet for lærlingen i opplæringen. Opplæringskontoret vil da være med å støtte bedriften i opplæringen og bidra til kvalitet i opplæringen for lærlingen. Dette er det viktig at loven åpner opp for at kan forankres i forskrift.
8 av 10 lærlinger og mer enn 20 000 lærebedrifter er tilknyttet et opplæringskontor. Opplæringskontorene er spesielt viktige for at små lærebedrifter velger å ta inn lærlinger. NHO frykter at lovforslaget slik det foreligger vil ramme små bedrifter og lærlinger som har utfordringer med å finne lærebedrift, og at dette på sin side kan bidra til en reduksjon i antall lærlinger. Noe som vil forsterke fagarbeidermangelen og yrkesfagkrisen vi allerede befinner oss i.