Høringsinnspill fra Utdanningsforbundet

Høring: Representantforslag om profittfrie barnehager
Innspillsdato: 06.01.2022

Utdanningsforbundets innspill til representantforslag om profittfrie barnehager

Utdanningsforbundet takker for muligheten til å komme med innspill til representantforslag om profittfrie barnehager.

Utdanningsforbundet mener at private barnehager må ha gode økonomiske rammevilkår som sikrer mulighetene til å ha et tilbud av høy kvalitet. Samtidig må regelverket sikre at offentlige tilskudd og foreldrebetaling faktisk kommer barna til gode.

Strenge nasjonale normer

Utdanningsforbundet vil peke på at et grunnleggende virkemiddel som bidrar til høy kvalitet i alle barnehager, er fullfinansierte strenge nasjonale normer for bemanning, kompetanse og styrerressurser. Slike normer reduserer risikoen for at midler forsvinner ut av barnehagene og bidrar til et godt tilbud til barna uavhengig av eier og hvor barnehagen ligger.  

Gode rammevilkår for alle barnehager

For å kunne levere et godt barnehagetilbud er private barnehager avhengige av gode og forutsigbare rammevilkår. Utdanningsforbundet mener at de private barnehagene må sikres forutsigbarhet når kommunens styringsansvar øker.

Utdanningsforbundet vil understreke at eventuelle endringer som gir kommunene økt ansvar må følges av strengere krav til kommunene for hvordan de forvalter det økte ansvaret på en god måte. Endringer i reguleringen av private barnehager må følges av økte krav til kompetanse og saksbehandling i kommunene.

Budsjettavtalen

Regjeringspartiene og SV ble i budsjettavtalen enige om at det skal nedsettes et utvalg som skal legge fram nullprofittmodeller for ulike velferdssektorer. Videre skal det gjennomføres utredninger av en rekke andre tiltak. Utdanningsforbundet mener at mange av tiltakene allerede er godt utredet for barnehagene. Utdanningsforbundet er derfor opptatt av at budsjettavtalen ikke medfører at en rekke helt nødvendige endringer i barnehagesektoren blir utsatt.

Utdanningsforbundet mener at en av de viktigste oppgavene til «nullprofitt»-utvalget bør være å avklare handlingsrommet folkevalgte organer har til å regulere kommersielle velferdsaktører og deres fortjeneste.

Ideelle barnehager

Utdanningsforbundet støtter at det blir mulig for kommuner å øke innslaget av ideelle. Dette må også omfatte muligheten til å vektlegge om barnehagen er ideell ved godkjenning av nye barnehager.

Et økt innslag av ideelle barnehager reduserer risikoen for at offentlige tilskudd og foreldrebetaling ikke kommer barna til gode. Utdanningsforbundet mener at det bør være innenfor rammene av lokaldemokratiet at kommunene får økt styring over hvilke typer nye barnehager de ønsker  tilskudd til.

Vilkår

Utdanningsforbundet støtter at kommunene, som folkevalgte organ, får større mulighet til å styre hele barnehagesektoren. Likeverdighet mellom private og kommunale barnehager må gjelde både rettigheter og krav. Ettersom de private barnehagene finansieres ut fra kostnadsnivået i kommunale barnehager, er det rimelig at kommunen må kunne stille krav på disse områdene.

En slik ordning vil kunne være positiv for både private og kommunale barnehager ved at den øker sannsynligheten for at kommunen gjennomfører satsinger utover de nasjonale minimumskravene.

For Utdanningsforbundet er det avgjørende at muligheten for å stille vilkår utformes på en slik måte at de private barnehagene har en reel mulighet til å delta i satsingene. Satsingene må være fullfinansierte og finansieringen må komme samtidig for de private barnehagene. De private barnehagene og de ansattes representanter må bli involvert i utformingen av satsingene. Kommunens mulighet til å stille vilkår må utformes på en slik måte at man unngår kommunal overstyring av det pedagogiske innholdet i barnehagene.

Opptak og tilpassing av kapasitet

Kommune har få muligheter til å styre kapasiteten i sektoren når antall barn med rett til plass synker. Utdanningsforbundet mener at kommunene, som lokaldemokratiske organ, bør ha virkemidler for å styre den totale kapasiteten i barnehagesektoren i sin kommune.

Utdanningsforbundet mener reguleringen av kapasitet må lovfestes nasjonalt og reguleres strengt. Her må det tydelig framgå hvilke hensyn en kommune må og kan vektlegge. For Utdanningsforbundet er det viktig at hensynet til arbeidsplassene til de ansatte i barnehagene blir tillagt stor vekt, og de at ansattes representanter må sikres reell medbestemmelse.

I dag kan ikke kommunene selv velge om de skal gi tilskudd til barn uten rett til barnehageplass i private barnehager. Samtidig trenger ikke private barnehager å prioritere barn med rett til barnehageplass. Dette medfører at kommuner blir tvunget til å gi tilskudd til barnehageplasser til barn uten rett, samtidig som de ikke kan pålegge de private barnehagene å prioritere barn med rett til plass. Utdanningsforbundet mener kommunene må få myndighet til å regulere dette.  

Selvstendig rettssubjekt

Et krav om selvstendig rettssubjekt har allerede vært på høring og i etterkant av høringen har Kunnskapsdepartementet innhentet flere rapporter. Høringene og rapportene viser tydelig at dagens løsning ikke er tilstrekkelig. Utdanningsforbundet erkjenner at et krav om selvstendig rettssubjekt vil påføre kjedene noe økte kostnader, men mener disse kostnadene blir oppveid av de samfunnsmessige gevinstene økt innsyn vil gi. Utdanningsforbundet vil her minne om at også Utdanningsdirektoratet, som har ansvaret for det økonomiske tilsynet av private barnehager, mener at kun et krav om selvstendig rettssubjekt vil være tilstrekkelig for å sikre et godt tilsyn.

Salg av barnehager og barnehageeiendom

Utdanningsforbundet støtter at det uredes hvordan kommunene kan gis forkjøpsrett når private barnehager skal selges eller avvikles. Utdanningsforbundet mener at en slik ordning vil gjøre det mulig for kommunene å sikre full barnehagedekning, gi økt mangfold og bidra til å sikre de ansattes arbeidsplasser.

Private barnehager har tidligere fått tilgang til rimelige lån i Husbanken og får kapitaltilskudd som skal dekke kostnadene til bygg. Til tross for dette er det ingen regulering av fortjenestene private eiere kan få ved å selge eiendommene. Store deler av barnehageeiendommene er allerede solgt til eksterne aktører eller skilt ut i egne selskaper internt i konsernene. Analyser fra Telemarksforsking viser at barnehager som leier lokaler har høyere kostnader enn barnehager som eier sine egne lokaler. Utdanningsforbundet mener derfor reguleringen av leiekostnader bør gjennomgås på nytt slik at urimelige høye husleier ikke medfører at midler forsvinner fra barnehagene.

Pensjon

Utdanningsforbundet mener at det er uheldig at pensjonstilskuddet til de private barnehagene blir redusert til mellom 12 og 10 prosent i 2022. Det er spesielt uheldig at dette gjøres samtidig med at det er betydelig usikkerhet knyttet til søknadsordningen for barnehager som har høye pensjonskostnader.

Utdanningsforbundet støtter derfor forslaget om at de private barnehagene får dekket de faktiske pensjonskostnadene. En slik ordning vil både sikre at pensjonstilskuddet blir anvendt til formålet og at barnehagene får dekket de reelle kostnadene de har til pensjon. I tiden fram til en slik ordning eventuelt blir innført, bør søknadsordningen for barnehager med høyere pensjonskostnader gjennomgås, slik at den sikrer at alle barnehager får dekket sine faktiske pensjonskostnader.

Terje Skyvulstad

Nestleder