NHOs innspill til statsbudsjettet for 2022
NHO mener budsjettforslaget har gode tiltak for å skape jobber og kutte klimagassutslipp, men det må mer til for å sette fart på omstillingen.
De nasjonale smitteverntiltakene er fjernet, og aktiviteten i norsk økonomi er høy. Derfor er det riktig å fjerne de fleste økonomiske tiltakene i løpet av 2021, og oljepengebruken må ikke økes ut over nivået som ligger i forslaget. Fra perspektivmeldingen vet vi at aldring og fallende oljeinntekter peker mot et stort og økende inndekningsbehov i offentlige finanser fremover. Jo tidligere dette adresseres, jo mindre brå blir politikkomleggingen.
Det vil fortsatt være næringer som preges av ettervirkninger av krisen, samtidig som vi står overfor store omstillinger for å løse klimautfordringene. Derfor må man satse på klimaløsninger, kompetanse og flere i jobb, et smartere samfunn med en skatte- og avgiftspolitikk som stimulerer til investeringer i arbeidsplasser og infrastruktur som stimulerer til næringsutvikling i hele landet. Slik kan vi legge til rette for at flere kan forsørge seg ved eget arbeid, at klimamålene realiseres og økt verdiskaping som gjør det mulig å opprettholde velferden.
Klimatiltak som virker raskt og styrker konkurransekraften
NHO støtter prising av CO2 som virkemiddel for reduksjon av klimagassutslipp, men vil understreke at avgiftsøkninger må følges opp med målrettede omstillingstiltak for næringslivet. NHO foreslår følgende tiltak:
- Igangsette forhandlinger med berørte næringsorganisasjoner om en miljøavtale for utslippsreduksjoner i næringstransporten med tilhørende fondsløsning, tilsvarende NOx-fondet. Tilbakeføring av CO2-avgift gjennom målrettede klimasatsinger, kompensasjon eller avgiftslettelser er også etterspurt av andre deler av næringslivet.
- Avsette midler til lade- og fylleinfrastruktur for utslippsfrie energibærere som el, hydrogen og biogass tilpasset tunge kjøretøy, anlegg- og landbruksmaskiner, og maritim næring.
- Styrke klimapartnerskapet Grønt Landtransportprogram med ytterligere 2 mill. kroner slik at programmet kan øke aktiviteten.
- Gjennomgå biodrivstoffpolitikken for å gi forutsigbarhet for investering i bærekraftig norsk produksjon, samtidig som næringstransporten gis tilgang til høyinnblandet biodrivstoff til en konkurransedyktig pris. Reduksjonsplikt bør vurderes som erstatning for dagens omsetningskrav for biodrivstoff i veitrafikken.
Det er positivt at NVE får styrket kapasiteten på konsesjonsbehandling, men etter vårt syn bør beløpet økes for å sikre fremdrift. Også OEDs kapasitet til klagebehandling bør økes.
NHO er positive til at Grønn Plattform prioriteres videre i 2022, men behovet for innsats er større. Det gjelder bl.a. midler til energieffektiviseringstiltak, samt at bevilgningen til testfasiliteter for nye grønne industrier bør dobles til 250 mill. kroner Det kan bl.a. gjelde batterier, maritime verdikjeder og biobaserte næringer.
Vi ber også om at det utredes hvordan differansekontrakter og ev. andre midlertidige risikoavlastningsordninger kan benyttes for å ta ut potensialet Norge har for å bygge nye grønne verdikjeder som flytende havvind og storskala hydrogenproduksjon. En plan bør kunne være klar til Revidert budsjett 2022.
Kompetanse og flere i jobb
Budsjettforslaget følger opp Langtidsplanen for forskning og utvikling med 1 mrd. kroner. Men når 437,5 mill. av disse midlene er gjenbruk av tidligere tildelinger til Forskningsrådet, vil det kunne forsinke den satsingen på forskning og innovasjon næringslivet trenger. Vi ber om 1 mrd. kroner i økte bevilgninger i budsjettet for 2022, herunder 250 mill. kroner til Innovasjonsprosjekter i næringslivet (IPN).
NHO mener det bør settes av flere midler til kompetanse og utdanning:
- 100 mill. kroner over en femårsperiode for å sikre VGS tilfredsstillende utstyr for yrkesfaglig opplæring.
- Totalt 160 mill. kroner til bransjeprogrammer.
- 37 mill. kroner til 1000 nye fagskoleplasser.
- Forsterket satsing på 1000 nye IKT-studieplasser. Budsjettforslaget legger opp til et betydelig mindre tall.
- Økt kompetanse til fagarbeidere er viktig for omstillingen av norsk næringsliv i lys av det grønne skiftet, blant annet innenfor batterier og havvind.
Det er viktig at NAV utnytter handlingsrommet som økt etterspørsel etter arbeidskraft gir, og prioriterer formidling og kvalifisering av ledige til virksomheter som har behov for arbeidskraft. Virksomhetene må sikres god rekrutteringsbistand og risikoreduserende tiltak ved inkludering. Utsatte grupper må følges opp slik at vi unngår økt varig utenforskap i etterkant av krisen.
Det er positivt at man styrker innsatsen mot arbeidslivskriminalitet. NHO er opptatt av at a-krimsentrene har reell kapasitet til å bekjempe konkurransevridende ulovlig virksomhet over hele landet.
Smartere samfunn
Det er positivt at formuesskatten på arbeidende kapital reduseres i budsjettforslaget. NHO støtter også forslagene om økt verdsettelse av boliger og fritidseiendom.
Forslaget om at fiskeri- og oppdrettstillatelser ervervet før 1998 skal formuessbeskattes, vil treffe enkelte lokaleide familiebedrifter hardt. Vi ber Stortinget vurdere en trinnvis innføring.
Flypassasjeravgiften bør ikke gjeninnføres. En fiskal avgift på flyreiser fra norske lufthavner er uheldig, og vil særlig være krevende for flynæringen og reiselivet i gjenoppbyggingen etter krisen.
NHO støtter forslaget til ny opsjonsbeskatning.
Bredbåndsstøtten foreslås redusert med ca. 60 mill. kroner til 204,6 mill. kroner. NHO mener, sammen med 17 andre organisasjoner, at bredbåndsstøtteordningen må økes til 1 mrd. kroner årlig fra 2022 til og med 2025.
Arbeidet med å harmonisere avgiftsnivået med Sverige på grensehandelsutsatte varer må fortsette, for å beholde arbeidsplasser i verdikjeden for mat- og drikke.
Bygge fremtidens infrastruktur
- Det er positivt at samferdselsbudsjettet for 2022 legges på et nivå som gjør det realistisk å gjennomføre NTP-ambisjonene for neste periode.
- I budsjettet vises det til de positive erfaringer Nye Veier AS har bidratt med. Selskapets rammebetingelser og arbeidsform har vært viktig for arbeidet med å få mer igjen for ressursinnsatsen i transportsektoren. Slike rammebetingelser må bli videreført, og tilføres også andre deler av sektoren.
- Det er bra at forslaget innebærer en videre reduksjon i vedlikeholdsetterslepet på vei. Samtidig registrerer vi med uro at vedlikeholdsetterslepet på bane øker med 1,1 mrd. kroner, til tross for relativt høy ressursinnsats. Det er uheldig at det legges opp til et økende vedlikeholdsetterslep de neste årene, noe som vil svekke konkurransekraften til jernbanen. Det er positivt at tilskuddsordningen for overføring av gods fra vei til bane videreføres.
- Fylkeskommunene og staten må følge nøye med på hvordan reisevaner utvikler seg, og jobbe for at kollektivandelen skal være høy, av hensyn til fremkommelighet og klima.
- Det er også et vedlikeholdsetterslep på fylkesveier. NHO anbefaler at man avsetter ytterligere 200 mill. kroner som fylkene kan søke på til delfinansiering av fremskyndet fornying av viktige veier for næringslivet.
- Effektiv planlegging har stor betydning for hvor raskt et prosjekt beveger seg fra idé til realisering. Budsjettet burde hatt flere konkrete tiltak for å redusere planleggingstiden.
Prioritering og inndekning
- Satsinger på utgiftssiden må ikke dekkes gjennom økt skattenivå. Offentlig sektor må effektiviseres. Velferdsordningene må gjennomgås. De må være tilpasset statsfinansene og bygge opp under arbeidslinjen. Det fordrer en gjennomgang både av hvilke tjenester og ytelser som fellesskapet skal ta ansvar for, og nivå på disse. Det må skje i god trepartsdialog. For eksempel bør kontantstøtten avvikles, og redusert samordning av pensjon for gifte og samboende reverseres.
- Forslaget om jobbfradrag er et lite målrettet og kostbart tiltak for å få utsatte grupper i arbeid, og bør ikke vedtas.
- Den foreslåtte økningen i verdsettelse i formuesskatten av primær- og fritidsboliger er en skatteveksling i riktig retning, men man bør gå lenger i å redusere underbeskatningen av slike boliger.