Høringsinnspill fra FRI - Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold

Høring: Statsbudsjettet 2022 (kapitler fordelt til utdannings- og forskningskomiteen)
Innspillsdato: 18.10.2021

Notat til Utdannings- og forskningskomitéen vedr. statsbudsjett 2022

FRI ber komitéen om å: 

  • Fremheve Rosa kompetanse skole og Rosa kompetanse barnehage i merknad, for å bidra til å sikre trygge og inkluderende skole- og barnehagemiljø for mangfoldet av barn og unge over hele landet.
  • Etablere en post under kap. 231 Barnehager som er tilsvarende post 74/75 under kap. 225, slik at det blir mulig for organisasjoner å søke støtte til kompetansehevende tiltak rettet mot barnehagene.
  • Opprette et grunntilskudd til Rosa kompetanse barnehage på 2 000 000 kr.
  • Øke grunntilskuddet til Rosa kompetanse skole under kap. 225, post 75 til 3 000 000 kr.

Rosa kompetanse skole og Rosa kompetanse barnehage 

Rosa kompetanse skole og barnehage jobber med mål om å bidra til et helsefremmende og trygt psykososialt miljø i skolen og barnehagen, der barn og elever som bryter med normer for kjønn og seksualitet kan uttrykke seg fritt, være den de er og samtidig være trygge og bli inkludert. Innholdet i Rosa kompetanse skole og barnehage sine kurs er kunnskapsbasert og søker å gi ansatte i skole- og barnehagesektoren en kompetanse som gjør det mulig å møte kravene i rammeplanen for barnehagen, opplæringslovens og barnehagelovens bestemmelser knyttet til skolemiljø og psykososialt miljø i barnehagen, samt læreplanens krav. Begge tiltak fokuserer på at god psykisk helse henger sammen med trygge og inkluderende omgivelser, og er forebyggende med tanke på identitetsbasert mobbing og utenforskap. Kursene evalueres svært godt av deltakerne våre, der over 97% svarer at de opplever kursene som nyttige og relevante for eget arbeid.

Gjennom tiltakenes styringsgrupper har vi etablerte samarbeid med de ledende profesjonsorganisasjonene på utdanningsfeltet, skole- og barnehagefaglige aktører samt fagpersoner med spisskompetanse på kjønns- og seksualitetsmangfold. Slik sikrer vi det faglige innholdet i kursene vi tilbyr. Tiltakene ledes av pedagoger slik at undervisningen skal være mest mulig relevant for de ansattes arbeidshverdag. 

Finansiering 

Vi ber om at komitéen understreker viktigheten av tiltakene i sin behandling av statsbudsjettet for 2022, og at dette fremkommer både under kapittel 225 «Tiltak i grunnopplæringen» og under kapittel 231 «Barnehager». Vi er svært glade for at Rosa kompetanse skole nå mottar sin finansiering over kapittel 225 «Tiltak i grunnopplæringen», post 75 «Grunntilskudd», i likhet med Skeiv Ungdoms skoleprosjekt Restart. For å kunne imøtekomme den stadig økende etterspørselen fra sektoren vil vi likevel be om en økning i tilskuddet til kr 3 000 000, for å kunne sikre tre stillinger på tiltaket - og et likeverdig nasjonalt tilbud. Rosa kompetanse barnehage mottar i dag tilskudd fra Helsedirektoratet under kapittel 762, post 73 - “Seksuell helse”. Vi har gjentatte ganger blitt oppfordret av Helsedirektoratet om å søke alternativ finansiering for å sikre framtidig drift av tiltaket. Tiltaket vil derfor være avhengig av at utdanningskomitéen tydeliggjør at ansvaret for et trygt og godt barnehagemiljø ligger innunder utdanningssektoren. Rosa kompetanse barnehage opplever i dag en etterspørsel i sektoren som krever to fulle stillinger på tiltaket, og dette medfører et behov for et tilskudd på 2 000 000 kr. Et slikt tilskudd kan for eksempel organiseres ved å opprette en tilskuddsordning for kompetansehevende tiltak i barnehagen under kapittel 231 tilsvarende post 74 og 75 under kapittel 225 for skole. 

Rosa kompetanse skole og barnehage har i en årrekke blitt trukket frem som viktige tiltak av en samlet UF-komité, og dette har hatt stor betydning for tiltakenes videreføring. Avslutningsvis vil vi sitere komitéens innspill til statsbudsjettet for 2020, som inspirasjon til årets arbeid:

«Komitéen er kjent med at FRI – Foreningen for kjønns- og seksualitetsmangfold gjennom kompetansemiljøet Rosa kompetanse i en årrekke har utført omfattende skolering i temaet, både på lærerutdanninger over hele landet og for de ansatte på enkeltskoler og i barnehager. Dette prosjektet får svært positive tilbakemeldinger. Komitéen er kjent med at Rosa kompetanse har stor pågang fra skoler og barnehager som etterspør kunnskap og inviterer organisasjonen til å holde kurs for de ansatte. Dette viser at behovet for denne kompetansen er stort, både i skolen og barnehagen» (Innst. 12 S (2019–2020))

Med vennlig hilsen,

Inge Alexander Gjestvang, leder FRI
Marthe Holmedal Øvrum, avdelingsleder Rosa kompetanse
Omar Orhan Akhtar, leder Rosa kompetanse skole
Sunniva Jarmann, leder Rosa kompetanse barnehage