Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Under forberedelse: Industrial Decarbonisation Accelerator Act

Kommisjonen ber om innspill til en rettsakt (under forberedelse) som omhandler raskere industriell avkarbonisering. Etter planen skal rettsakten legges frem i 4. kvartal 2025. Høringsfristen er 9. juli. Rettsakten er annonsert som et flaggskipsinitiativ under Clean Industrial Deal (Ren industriplan) fra februar. I arbeidet med å utforme rettsakten vil Kommisjonen vurdere tiltak knyttet til tre mål: (i) Å fremskynde tillatelsesprosedyrer for industriell tilgang til energi og industriell avkarbonisering, (ii) å identifisere og fremme prioriterte prosjekter og klynger og (iii) å skape og beskytte europeiske ledende markeder for lavkarbonprodukter produsert i det indre markedet.

Kommisjonen annonserte i Ren industriplan («Clean Industrial Deal») at man vil legge frem en «Industrial Decarbonisation Accelerator Act» (forordning om raskere industriell avkarbonisering) i løpet av 4. kvartal 2025. Kommisjonen ber nå om innspill til initiativet. Høringsfristen er 9. juli. Det overordnede formålet er å fremme bærekraftig industriproduksjon i energikrevende industrisektorer i EU ved å støtte avkarbonisering.

Avkarbonisering av energikrevende industri er nødvendig for å oppnå klimanøytralitet. Samtidig som industrien avkarboniseres må imidlertid konkurranseevnen ivaretas. Energikrevende industri (EII) er av strategisk betydning for Europas motstandskraft, sikkerhet og økonomiske velstand, fremhever Kommisjonen: «For these reasons, EIIs require urgent support to decarbonise, electrify as well as tackle high energy costs, unfair global competition and complex regulations that jeopardise their business case, harm their competitiveness and weaken European resilience

Ifølge Kommisjonen vil tiltak på EU-nivå gi merverdi i form av forenklet administrasjon og skape et koordinert rammeverk for avkarboniseringsinvesteringer. Dette vil også øke investeringseffektiviteten og støtte utvikling av et europeisk ledende marked for lavkarbonprodukter, samtidig som fragmentering av EUs indre marked forhindres.

I Ren industriplan omtales «Industrial Decarbonisation Accelerator Act» nærmere. Vi omtalte planen i informasjonspakken til Europautvalget 6. mars. Planen fokuserer hovedsakelig på to sektorer: (i) energikrevende industri (som stål, aluminium og sement) og (ii) ren teknologi (omtalt som «the new kids on the block» av kommissær Hoekstra). Rettsakten som nå er under forberedelse omtales som et av Ren industriplans flaggskipsinitiativ. Kommisjonen skriver i sitt høringsdokument at rettsakten vil søke å adressere følgende flaskehalser og utfordringer: For det første er lange tillatelsesprosedyrer for avkarboniseringsprosjekter en utfordring for industri som ønsker å avkarbonisere. For det andre er teknologien for å avkarbonisere energikrevende industri ofte ikke konkurransedyktige på grunn av høye kapital- og driftskostnader, lang tilbakebetalingstid og mangel på storskala. For det tredje er det mangel på etterspørsel etter slike rene industriprodukter til gjeldende priser, sammenlignet med konvensjonelle alternativ.Kommisjonen vil i sin konsekvensutredning vurdere tiltak i samsvar med de angitte målene:

  • Fremskynde tillatelsesprosedyrer for industriell tilgang til energi og industriell avkarbonisering: Ulike tiltak vil vurderes, herunder tiltak for å bedre energitilgangen og tilgang til CCS- og CCU-infrastruktur. Tiltakene vil bygge på erfaringer fra eksempelvis REDIII, NZIA og CRMA.
  • Identifisere og fremme prioriterte prosjekter og klynger: Risikoene knyttet til investeringer i avkarboniseringsprosjekter er høye, derfor er offentlig medvirkning ofte avgjørende. Utredningen vil derfor vurdere relevante kriterier for å identifisere prioriterte avkarboniseringsprosjekter eller klynger og vurdere tiltak for å støtte dem, blant annet ved å lette tilgang til finansiering.
  • Skape og beskytte europeiske ledende markeder for europeiske lavkarbonprodukter: Utredningen vil blant annet vurdere følgende tiltak: (i) å introdusere kriterier for bærekraft og minimumskrav til EU-innhold i offentlige anskaffelser i strategiske sektorer og (ii) tiltak knyttet til markedsføring av industriprodukter med lav karbonintensitet (a voluntary label).

«In terms of economic impact, the impact assessment will assess options in terms of their ability to accelerate industrial decarbonisation, including by supporting investments, while ensuring that Europe maintains its strategic industries and their competitiveness», skriver Kommisjonen.

Kommisjonens konsekvensvurdering vil vurdere ulike alternativ for å nå målene. Konsekvensutredningen vil sammen med innspill fra høringsrunden og påfølgende konsultasjoner med EUs medlemsstater, arbeidslivets parter, interessenter og eksperter bidra i arbeidet med å utarbeide kommisjonsforslaget.

Den annonserte rettsakten er også nærmere omtalt i Ren industriplan, se evt. omtale av følgende tema her:

  • speed-up permitting for industrial access to energy and industrial decarbonization (s. 6)
  • introduce resilience and sustainability criteria to foster clean European supply for energy-intensive sectors. (s. 7)
  • develop a voluntary label on the carbon intensity of industrial products (9)
  • apply sustainability, resilience and minimum EU content requirement in public and private procurement in strategic sectors to ensure lead markets for low-carbon products (s. 9)

Kilder

Industrial Decarbonisation Accelerator Act - speeding up decarbonisation |Europalov   
The Clean Industrial Deal: A joint roadmap for competitiveness and decarbonisation

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 06.05.2025 09:39
: