EØS EFTA-statene har inngitt en felles kommentar til Europakommisjonens forslag til revisjon av måleinstrumentdirektivet. Kommisjonens forslag innebærer at direktivets virkeområde utvides med tekniske krav til blant annet ladestasjoner for elbiler og smarte strømmålere, men siden det anses som en rent teknisk oppdatering, er det ikke ledsaget av en konsekvensanalyse. EØS EFTA-statene mener derimot en slike analyse er nødvendig. De påpeker at det kan hindre konkurranse og innovasjon dersom de tekniske kravene i direktivet utvides til hele ladestasjonen, ikke bare måleenheten. Når det gjelder smarte strømmålere, uttrykker EØS EFTA-statene sikkerhetsbekymringer knyttet til forslaget om at datakommunikasjon til og fra slike måleenheter underlegges direktivet, og fremholder at dette kan innebære en sårbarhet for kritisk samfunnsinfrastruktur, og ber om at kontrollen forblir hos kompetente nasjonale myndigheter. I Kommisjonens forutgående høring (Call for evidence) var det stor interesse fra norske aktører, og blant annet Justervesenet og en rekke tilbydere av ladeustyr for elbiler innga innspill som advarte mot å innta egne tekniske krav til ladestasjoner i direktivet.
ESA publiserte 29. januar sin årlige resultattavle for det indre marked (Internal Market Scoreboard). Dette er en oversikt over medlemsstatenes oppfyllelse av forpliktelsene i det indre marked, både med gjennomføring av EØS-rettsakter i nasjonal rett, og generell etterlevelse. Generelt gjør de tre EØS-EFTA-landene det noe dårligere enn EU-landene. Norge har for eksempel et gjennomføringsetterslep på 1,3 % for direktiver, mot 0,8 % som snitt i EU. Både blant EØS EFTA-landene og i EU gikk snittet noe opp fra i fjor til i år, og ligger over målsetningen på 0,5 %. Når det gjelder traktatbruddsprosedyrer, økte disse også noe fra i fjor til i år, men økningen var beskjeden for Norges del. I EU har antallet traktatbruddsprosedyrer over tid vært fallende, noe som har vært kritisert av forskere.
EØS EFTA-kommentarer er et av verktøyene EØS EFTA-statene bruker for å fremme synspunkt på EUs lovforslag, politikk og programmer. I en felles EØS EFTA-kommentar fra 28. januar understreker Norge, Island og Liechtenstein viktigheten av programsamarbeidet. Kommentaren påpeker at EØS EFTA-statenes deltakerrettigheter er i henhold til EØS-avtalen og «(…) recall that the EEA Agreement foresees the participation of EEA EFTA stakeholders in EU programmes on an equal footing with EU stakeholders.» Dette innebærer full tilgang til alle deler av programmene vi velger å delta i og like rettigheter når det gjelder tilgang til prosjekter og finansiering som deltakere fra EUs medlemsland. Videre ber EØS EFTA-statene om å kunne delta i strategiske diskusjoner om fremtidige program og tilgang til styringsorgan der beslutninger om finansieringsprioriteringer fattes. For programperioden 2028–2034 bør det foretas et klarere juridisk skille når det gjelder EØS EFTA-statene programdeltakelse (som reguleres av EØS-avtalen) i forhold til land med andre typer tilknytning til programsamarbeidet. Dette anses nødvendig for å sikre forutsigbarhet og ivareta statusen til EØS EFTA-aktørene i samsvar med EØS-avtalen. EØS EFTA-statene ber også om et felles ekspertmøte med Kommisjonen for å dele erfaringer fra programsamarbeidet så langt.
«We want to see a competitive e-commerce sector that keeps consumers safe, offers convenient products, and is respectful of the environment», sa visepresident Henna Virkkunen da Kommisjonen la frem meddelelsen «A comprehensive EU toolbox for safe and sustainable e-commerce» den 5. februar. Kommisjonen foreslår her en rekke tiltak for å adressere risiko knyttet til import av varer som selges via nettforhandlere og markedsplasser som er vert for forhandlere utenfor EU. 70 % av europeere kjøper regelmessig produkter på nett, og 4,6 milliarder varer med verdi under €150 ble importert til EU i 2024. Importvolumet vekker bekymring av mange grunner. For det første er mange produkter som kjøpes via e-handel ikke i samsvar med EUs sikkerhets- og miljøregelverk. Dette medfører at EU-virksomheter som overholder EUs standarder rammes av urettferdig konkurranse fra tredjeland. Det store transportvolumet har også et negativt miljø- og klimaavtrykk. Blant tiltakene som Kommisjonen foreslår er økt kontroll via toll- og markedsovervåking, innføring av et gebyr ved direkteimport og fjerning av tollunntak for varer under €150 (forslag i EUs tollunionsreform), styrket håndheving av EUs forbrukerregelverk, bevisstgjøringskampanjer og opplæringstiltak.
Europaparlamentets arbeids- og sosialkomite (EMPL) vedtok 28. januar en resolusjon om sosial- og sysselsettingsrelaterte aspekter ved omstillingsprosesser, og behovet for å beskytte jobber og arbeidstakeres rettigheter. Europakommisjonen og medlemslandene blir blant annet oppfordret til å forsterke og fremme kollektive forhandlinger.