Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Enighet om plastpellets

Rådet og Europaparlamentet oppnådde før påske en foreløpig enighet om forordningsforslaget som skal bidra til å forebygge tap av plastpellets og redusere utslipp av mikroplast i miljøet. Det nye regelverket skal gjelde behandlingen av plastpellets i alle ledd av forsyningskjeden, både på land og til sjøs. Forhandlingsresultatet skal nå formelt vedtas av Rådet og Parlamentet.

«Each year, the equivalent of up to 7,300 truckloads of plastic pellets are lost to the environment. Today, the EU has taken a landmark step toward reducing pellet pollution by adopting measures to tackle losses and ensure correct handling, including in maritime transport», uttaler klima- og miljøminister Paulina Hennig-Kloska fra formannskapslandet Polen i Rådets pressemelding 8. april.

Forhandlingsresultatet fastsetter at økonomiske aktører vil være ansvarlige for å vedta spesifikke tiltak for pakking, lasting og lossing av plastpellets (plastgranulat). De pålegges å sørge for nødvendig utstyr og opplæring, og et spesifikt piktogram skal påføres transport og last. Tap av plastpellets skal meldes, og det fastsettes klare regler for opprydning. I forhandlingsresultatet er det også blitt innført et ikke-bindende mål om nullutslipp av plastpellets i forordningens artikkel 1, skriver Agence Europe.

Ifølge det nye regelverket må operatører som håndterer mer enn 1500 tonn plastpellets årlig tilegne seg et sertifikat utstedt av en uavhengig tredjepart. For å sørge for like konkurransevilkår mellom EU- og ikke-EU transportører, og sikre ansvarliggjøring og gjennomsiktighet, skal ikke-EU transportører utpeke en bemyndiget representant i EU. Små virksomheter som håndterer mer enn 1500 tonn årlig vil få lettere forpliktelser, gjennom en engangssertifisering som skal tilegnes innen 5 år etter ikrafttredelse. Mikrobedrifter og virksomheter som håndterer mindre enn 1 500 tonn årlig vil kun trenge å utstede en egen samsvarserklæring. Kommisjonen skriver i sin pressemelding at de under forhandlingene fikk gjennomslag for denne begrensningen av sertifiseringsforpliktelsene for små virksomheter.

Rådet vedtok sin forhandlingsposisjon 17. desember 2024, hvor de i motsetning til Kommisjonens forslag, inkluderte maritim transport i forordningens virkeområde, med en utsettelse av gjennomføringen av disse reglene med ett år sammenlignet med resten av reglene i forordningen. Parlamentet forhandlingsmandat ble vedtatt 23. april 2024, hvor de også inkluderte maritim transport, men uten en utsettelse av gjennomføringen. I forhandlingsresultatet er maritim transport inkludert, med 12 måneders utsettelse. «En utvidelse til EU-maritim transport vil innebære at flere myndigheter og transportører vil bli berørt av forslaget. Tilsynsmyndighet for dette virkeområdet vil i så fall være Sjøfartsdirektoratet», skriver regjeringen i EØS-notatet (oppdatert 24. april 2024).

Kommisjonen la høsten 2023 frem forordningsforslaget som skal hindre utilsiktet utslipp av plastpellets, et råmateriale som brukes til produksjon av plast. Ifølge Kommisjonen slippes det årlig ut mellom 52 og 184 tusen tonn plastpellets i miljøet, og tiltakene i forordningsforslaget er forespeilet å redusere dette utslippet med opptil 74 prosent.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 25.04.2025 10:31
: