Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Kommisjonens signaler om kommende omnibus-regelverk skaper bekymring

Et nytt omnibus-regelverk (Omnibus package) skal presenteres 26. februar d.å. Utsagn fra Ursula von der Leyen fra november 2024 har skapt bekymring i forhold til hvordan CSDDD- og CSRD-direktivene og taksionomiforordningen berøres når forslaget om et nytt omnibus-regelverk legges frem. De tre rettsaktene regnes som svært sentrale i EUs grønne omstilling. Bekymringene knytter seg til hvorvidt det nye forslaget og påfølgende forhandlinger i EU kan føre til utvanning av målene i vedtatt EU-regelverk, uforutsigbarhet for næringslivet, lovmessig usikkerhet og tiltro til EUs lovgivningsprosess.

On 8 November 2024, European Commission President Ursula von der Leyen announced she would introduce a proposal to amend three key pillars of the European Green Deal through an Omnibus law: the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), the Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), and the Taxonomy Regulation (fra “Joint statement on omnibus”, 14. januar 2025)

I et felles brev til Europakommisjonen med tittelen Omnibus proposal will create costly confusion and lower protection for people and the planet, undertegnet av 170 representanter for sivilsamfunnet, fagforeninger og miljø- og menneskerettighetsaktivister, anmodes Kommisjonen om å bekrefte vedtatt tidslinje for innføring og gjennomføring av direktivet om bærekraftsrapportering for store bedrifter, (ii) aktsomhetsdirektivet om bedrifters aktsomhet overfor bærekraft og menneskerettigheter og (iii) EUs taksionomi-regelverk (klassifiseringsforordningen for fremme av grønne investeringer).

Bakgrunnen for henvendelsen går tilbake til november i fjor, og uttalelser fra Ursula von der Leyen på en pressekonferanse i Budapest 8. november. Hun omtalte da Kommisjonens arbeid med å redusere næringslivets rapporteringsforpliktelser, for å fremme europeisk konkurranseevne: «The questions we are asking, the data points we are collecting — thousands of them — is too much, often redundant, often overlapping. So it’s our task to reduce this bureaucratic burden without changing the correct content of the law that we all want». Et omnibusregelverk (se forklaring her) kan være egnet til å redusere «red tape», og konkret omtalte von der Leyen tre rettsakter som hører til EUs grønne omstilling: (i) direktivet om bærekraftsrapportering for store bedrifter, (ii) aktsomhetsdirektivet om bedrifters aktsomhet overfor bærekraft og menneskerettigheter og (iii) EUs taksionomi-regelverk (klassifiseringsforordningen for fremme av grønne investeringer). Regelverket krever blant annet at virksomheter gir omfattende informasjon om sitt miljøfotavtrykk. Næringslivet har kritisert reglene for å være kompliserte og at de vil svekke EUs globale konkurranseevne. Også enkelte EU-land har vært skeptiske til regelverket. Draghi-rapporten (del B, s. 318) analyserer for øvrig dette regelverket særskilt knyttet til «regulatory difficulties encountered by companies.»

I artikkelen «EU Omnibus Regulation: what do we know so far?» kan du lese mer om forvirringen som oppstod i kjølvannet av von der Leyens uttalelser. Ferske uttalelser fra Europakommisjonens visepresident for velstand og industristrategi, Stéphane Séjourné, har også skapt oppmerksomhet. Politico skriver at «“We are keeping the climate objectives in particular, but we are changing the process for companies to achieve this with the elimination of reporting,” Séjourné said in an interview on the national radio station France Inter while discussing the Commission’s planned “omnibus” simplification package.» I intervjuet sa også Séjourné at omnibusforenklingspakken ville være «massiv». Siste nytt i saken kommer fra EU-kommissæren for gjennomføring og forenkling, Dombovskis: «Asked if the omnibus proposal will actually involve reopening existing laws, Dombovskis confirmed the proposal will mean “opening the legislation to eliminate certain inconsistencies and overlaps between different pieces of legislation.» (Politico). (Jf. pressekonferansen 21. januar 2025). Det nye omnibus-regelverk (Omnibus package: Chapeau communication and omnibus proposal) skal ifølge Kommisjonens foreløpige agenda presenteres 26. februar d.å.

I henvendelsen som er undertegnet av 170 organisasjoner uttrykkes det bekymring for at en ny omnibusforordning vil føre til gjenåpning av rettsaktene man har oppnådd enighet om. «This is generating tremendous uncertainty for countries that have already started their transposition process, and it will reward companies who failed to prepare to comply with these legislations.» EU bør ikke gå tilbake i forhold til det som er oppnådd. Kommisjonen oppfordres til å:

  • Uphold EU corporate accountability legislation including the Corporate Sustainability Due Diligence Directive (CSDDD), Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD), and the Taxonomy Regulation.
  • Adhere to the current timeline for the transposition and implementation of these essential laws, and provide timely and clear guidelines for compliance.
  • As a matter of urgency, clarify the Commission’s intentions and be fully transparent about the rationale, scope, timeline, legislative process, impact assessment as well as the consultation period related to the proposed omnibus.

I et innlegg i Dagens Juridik 20. januar 2025 anfører også Måns Dunfjäll, doktorand i jus ved Københavns Universitet, en rekke innvendinger: «Förslaget kommer vid en olämplig tidpunkt, fokuserar på fel områden, skapar onödig osäkerhet för företag och innebär politiska risker som kan äventyra EU:s hållbarhetsarbete.» CSRD er fortsatt i tidlig fase av gjennomføring, og prosessen for CSDDD er i startfasen. «Att föreslå omfattande förändringar i detta skede kan förvärra förseningarna, eftersom vissa medlemsstater kan välja att invänta en färdig omnibusförordning innan de implementerar sina egna lagar», skriver Dunfjäll, som også presiserer at «företagen behöver stabila och tydliga regler för att kunna göra långsiktiga investeringar.» Forslag til en omnibusforordning innebærer også «betydande politiska risker. En sådan förordning skulle kräva en ny lagstiftningsprocess, vilket öppnar för nya förhandlingar. I dagens splittrade politiska landskap finns en betydande risk att processen används för att urvattna hållbarhetskraven. (…) Att i detta läge införa en omnibusförordning är inte en lösning utan en omväg som riskerar att försena och försvaga det akuta hållbarhetsarbete som är nödvändigt.»

Også i et brev fra De Grønne (The Greens/EFA) til Kommisjonen, datert 13. januar 2025, som Politico har fått tilgang til, uttrykkes tilsvarende bekymring: «Reopening these legal texts questions institutional stability and legal certainty, public confidence in European legislation, and risks hampering the competitiveness of the EU economy, the very objective the Omnibus legislation proclaims to pursue.» De grønne ber Kommisjonen å beskytte EUs lederrolle «on corporate sustainability by not reopening any recently adopted sustainability legislation, while taking a pragmatic, legally sound and efficient approach to alleviating some of the administrative burden of companies and SMEs in particular, and simplify as much as possible the implementation of agreed rules.»

EPP la for øvrig frem en uttalelse fra sin ledersamling i Berlin 17.-18. januar: Europe needs more growth and jobs – Enhancing competitiveness by cutting back bureaucracy and over-regulation. Her står det blant annet at «The implementation of the CSRD and the CSDDD, as well as related legislation including the taxonomy regulation and the Carbon Border Adjustment Mechanism (CBAM) should be put on hold for at least two years. In that time, an omnibus regulation should limit the scope of these laws to the largest companies with more than 1000 employees, eliminate the indirect effect to SMEs, align legislative overlaps that currently lead to double reporting and significantly reduce the reporting obligations for large companies by at least 50%.»

Kilder og ytterligere lesning

EU:s Omnibusförordning – en riskabel omväg i hållbarhetsarbetet – Dagens Juridik, 20. januar 2025
Henvendelse fra en række europæiske NGO’ere om bekymring,for Kommissionens kommende omnibusforslag – informasjon til Europaudvalget, Danmark
Brussels to slash green laws in bid to save Europe’s ailing economy – Politico, 25. november 2024
Séjourné sparks confusion with comments on reporting rules – Politico, 20. januar 2025
What Is An Omnibus? How The EU Could Reshape Sustainability Reporting –  artikkel i Forbes av advokat Jon McGowan,  oppdatert 1o. desember 2024
EU Omnibus ESG Regulation: What businesses need to know – SWEEP, 8. januar 2025

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 23.01.2025 12:14
: