Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

EP-vedtak: Rådsdirektiv om merverdiavgift

Europaparlamentet ga 12. februar sin tilslutning til rådsdirektivet om merverdiavgift fra «VAT in the digital age»-pakken fra 2022. Med nye regler om elektroniske fakturaer skal lovpakken bekjempe skattesvindel, støtte næringslivet og fremme digitalisering. Merverdiavgift skal nå betales for tjenester som leveres gjennom nettbaserte plattformer. Norge og EU har nylig oppdatert sitt samarbeid på merverdiavgiftområdet.

«The update will notably require that VAT be paid for services provided through online platforms, putting an end to an unfair distortion of competition. It will also fight VAT fraud.» (Fra Europaparlamentets pressemelding)

Merverdiavgift er en viktig inntektskilde for både EU og i nasjonale budsjett. Merverdiavgiftssvindel fører til betydelige inntektstap, og EU og medlemslandene har iverksatt ulike tiltak, inkludert bruk av digitale verktøy for å lette informasjonsutveksling og oppdage og stoppe svindeltransaksjoner. En nærmere beskrivelse av tiltak finnes i briefingen «Filling the gap: The EU's fight against VAT fraud» fra EPRS (2025).

Kommisjonen presenterte 8. desember 2022 «VAT in the digital age»-pakken. Et av forslagene var forslag til oppdatering av merverdiavgiftsdirektivet fra 2006 for å tilpasse reglene til den digitale tidsalderen. Med nye regler om elektroniske fakturaer og sanntidsdatarapportering, skal lovpakken bekjempe skattesvindel, støtte næringslivet og fremme digitalisering. Rådet ga sin tilslutning til lovpakken i november fjor. Sentralt er at (i) rapporteringsplikter for grensekryssende transaksjoner skal gjøres heldigitale innen 2030, (ii) nettplattformer må betale merverdiavgift på kortsiktige overnattings- og persontransporttjenester i de fleste tilfeller der individuelle tjenesteleverandører ikke belaster merverdiavgift og (iii) en forbedret og utvidet nettbaserte MVA «one-stop-shops» slik at virksomheter ikke trenger å gå gjennom kostbare registreringer for MVA i alle medlemsland der de driver virksomhet. Punkt (ii) vil sette en stopper for ulike handelsvilkår (distortion of the market) ettersom tilsvarende tjenester som tilbys i den tradisjonelle økonomien allerede er merverdiavgiftpliktige. Digitalisering av merverdiavgiftrapportering for grensekryssende transaksjoner vil også gjøre det lettere for myndighetene å bekjempe svindel. Medlemsstatene skal ha mulighet til å unnta SMB fra regelen, noe Europaparlamentet skal ha jobbet for.

Europaparlamentet ga sin tilslutning til rådsdirektivet den 12. februar, med 589 stemmer for, 42 imot og 10 avstående (jf. vedtaket). Rettsakten vil nå vedtas formelt av Rådet før publisering i EUR-Lex og ikrafttredelse. Kommisjonen har beregnet at medlemslandene vil kunne hente inn opptil 11 mrd. euro i tapte merverdiavgiftinntekter hvert år de neste 10 årene, og likeså betydelige innsparinger for næringslivet.

EUs merverdiavgiftsregler er ikke EØS-relevante og gjelder derfor ikke i Norge. Norge har likevel en avtale om administrativt samarbeid med EU på merverdiavgiftsområdet, blant annet for å bekjempe merverdiavgiftssvindel. Norge og EU har nylig oppdatert avtalen om administrativt samarbeid på merverdiavgiftsområdet med EU, jf. pressemelding og rådsvedtak av 5. november 2024. Dette omfatter nye verktøy for informasjonsutveksling og bekjempelse av svindel (omtalt nærmere her). Avtalen er signert fra norsk side, men regjeringen vil innhente Stortingets samtykke før den kan tre i kraft.

Kilder

Pressemelding fra Europaparlamentet
Briefing fra EPRS Filling the gap: The EU's fight against VAT fraud, 2025

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 20.02.2025 10:59
: