Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Ny EU-strategi for å møte kompetansemangel

Europakommisjonen presenterte 5. mars meddelelsen «The Union of Skills», som skal bidra til å redusere EUs kompetansemangel og styrke Europas konkurransekraft. I strategien varsles blant annet initiativ for å heve det grunnleggende kompetansenivået innen nøkkeldisipliner som matematikk og teknologi, og gjøre det lettere å få nasjonale kvalifikasjoner og utdannelser godkjent i hele EU. Andre fokusområder er videreutdanning og omskolering for voksne arbeidstakere, samt å tiltrekke og beholde talenter fra tredjeland.

«The Union of Skills is our strategy to help people stay ahead in a rapidly changing world and keep Europe competitive and fair. We, in Europe, put people first because the success of every person in learning, at work and in life is essential for competitiveness and for a stable and resilient Union», uttaler visepresident Roxana Mînzatu i Kommisjonens pressemelding.

Ifølge Kommisjonen står Europa overfor en kompetansekrise som truer konkurranseevnen, innovasjonen og evnen til å tilpasse seg globale utfordringer. For å bøte på dette varsles det i meddelelsen flere initiativ, som skal bidra til å:

  • Sikre et høyere nivå for grunnleggende ferdigheter. En handlingsplan for grunnleggende ferdigheter ble lagt frem samtidig med meddelelsen, og pilotprosjektet «Basic Skills Support Scheme» skal støtte medlemslandene i arbeidet med barn og unge som sliter med å tilegne seg grunnleggende ferdigheter. Kommisjonen har satt et 2030-mål om at andelen personer som mangler tilstrekkelige ferdigheter innen lesing/skriving, naturvitenskap og matematikk skal være under 15 prosent innen 2030, mens andelen med toppresultater innen de samme disiplinene bør være minst 15 prosent. Det varsles også et initiativ om KI innen utdanning og opplæring, og et 2030-veikart for digital utdanning og kompetanse («Roadmap on the future of digital education and skills»).
  • Gi voksne livslange muligheter til videreutdanning og omskolering. Kommisjonen vil utvikle et pilotprosjekt for en kompetansegaranti («Skills Guarantee pilot»), som skal gi arbeidstakere i omstillingsprosesser, eller som risikerer å bli arbeidsløse, mulighet for å videreutvikle karrieren i en annen virksomhet/sektor. EUs utdannelsesinstitusjoner skal også styrkes, for å kunne levere den kompetansen som etterspørres knyttet til grønn omstilling og ren industri-initiativet («Clean Industrial Deal»).
  • Lette virksomheters rekruttering gjennom fri bevegelse av kompetanse. Kommisjonen vil blant annet utvikle et initiativ for kompetanseportabilitet, som skal gjøre det lettere å anerkjenne ferdigheter og kvalifikasjoner i hele EU, uansett hvor kompetansen er tilegnet.
  • Tiltrekke seg og beholde kompetanse og talenter som EU-økonomien behøver. Kommisjonen vil lansere pilotprosjektet «Choose Europe», som skal gjøre EU attraktivt for de største internasjonale talentene, og opprette «EU Talent Pool». Kommisjonen varsler også at en ny visumstrategi vil bli lagt frem i år, for ytterligere å støtte tilveksten av toppstudenter, utdannede arbeidstakere og forskere.
  • Ha et sterkt styringsgrunnlag. Det vil bli lansert et europeisk observatorium for kompetansekunnskap («European Skills Intelligence Observatory»), som skal levere data og prognoser, og sørge for tidlig varsling av mangel på kompetanse i kritiske eller strategiske sektorer. Det skal også etableres et nytt høynivåråd for kompetanse («European Skills High-Level Board»), som skal samle utdanningstilbydere, næringslivsledere og arbeidsmarkedets parter for å gi innsikt til EUs beslutningstakere.

Sammen med meddelelsen ble det også lagt frem en ny utdanningsstrategi (STEM Education Strategic Plan) som skal forbedre ferdighetene innen naturvitenskap, teknologi, ingeniørfag og matematikk (STEM), med nye STEM-mål på EU-nivå for 2030.

Kommisjonens kompetansestrategi har blitt godt mottatt, skriver Agence Europe. Leder i Europaparlamentets arbeids- og sosialkomite (EMPL), Li Andersson (Finland, GUE/NGL), uttaler i en pressemelding at hun ønsker initiativet velkommen, men beklager mangelen på lovgivning om det sosiale aspektet: «As AI and algorithms play an increasing role at the workplace, we must ensure our workforce is prepared and has the necessary skills. The EU needs clear rules on the use of AI at work, not only to remain competitive, but also to prepare and protect our workers». Business Europe er også positive til fremleggelsen: «We are pleased to see a focus on strengthening skills attainment at all levels of education, from basic skills to science, mathematics, technology and engineering (STEMs)», uttaler generaldirektør Markus J. Beyrer i en pressemelding.

 

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 11.03.2025 14:04
: