Handlingsplan for bilindustrien lagt frem
En handlingsplan for å fremme konkurranseevnen til europeisk bilindustri ble lagt frem 5. mars. Planen skal fremme innovasjon, grønn omstilling og skape arbeidsplasser. Tiltak som presenteres skal blant annet bidra til at EU øker sin industrielle kapasitet for batterier, batterikomponenter og programvare. Tilgjengeliggjøring av midler via programmet Horisont Europa, som også Norge deltar i, er blant tiltakene. En liste over strategiske prosjekter skal annonseres under rammeverket for forsyning av kritiske råvarer (CRMA) og dekke produksjon av råmaterialer for batterier i alle ledd i verdikjeden. Rettsakten ligger som kjent til vurdering for innlemmelse i EØS-avtalen.
Bilindustrien bidrar med 7 % av EUs BNP og sysselsetter rundt 13,8 millioner mennesker både direkte og indirekte. Forsyningsrisiko, energikostnader, personalmangel, proteksjonisme og importavhengighet legger press på næringen. På bakgrunn av blant annet strategiske dialoger med europeisk bilindustri (første og andre møte) la Kommisjonen frem to meddelelser om henholdsvis «Industrial Action Plan for the European automotive sector» (jf. fakta-ark og Q and A) og «Decarbonise Corporate Fleets» (jf. fakta-ark). Initiativet hører til Clean Industrial Deal som ble lagt frem 26. februr 2025 (se omtale i informasjonspakken til Europautvalget 6. mars 2025). Meddelelsene tar for seg fem hovedprioriteringer: (i) innovasjon og digitalisering, (ii) skifte til ren mobilitet, (iii) å sikre konkurranseevne og forsyningssikkerhet, (iv) forbedre ferdigheter, (v) og fremme like konkurransevilkår for europeisk bilindustri.
Handlingsplanen for bilsektoren sikter mot å gjøre Europas bilprodusenter, leverandører og relaterte tjenestesektorer innovative, konkurransedyktige og forankret i Europa. Planen adresserer tre utfordringer: (i) å redusere avhengigheten av fossilt brensel, (ii) å redusere produksjonskostnader ved å etablere like vilkår som internasjonale konkurrenter og (iii) behov for innovasjon. Se fakta-arket s. 2 for oversikt over tiltak. Blant tiltakene i planen er å utvikle neste generasjons batteriteknologi gjennom BATT4EU-partnerskapet med et dedikert budsjett (via Horisont Europa): «The Programme will make €1 billion available for the automotive sector for the period 2025-2027, including relevant activities financed via the European Innovation Council.» Norge deltar som kjent i rammeprogrammet Horisont Europa. Andre tiltak omhandler batterireparerbarhet og utrulling av ladeinfrastruktur (570 millioner EUR under the Alternative Fuels Infrastructure Facility, med fokus på lastebiler). AFI-forordningen om infrastruktur for alternative drivstoff (2023) fremheves særskilt. Rettsakten ligger til vurdering for innlemmelse i EØS.
Europas batteriindustri skal styrkes med en investeringspakke for å støtte EU-lagde batterier, i tillegg til 1,8 milliarder fra Innovasjonsfondet. «Battery Booster»-pakken har som mål å støtte produksjonen av battericeller og komponenter gjennom direkte finansiering og ikke-priskriterier for komponenter. Lovgivning som skal innføres senere i år, vil konkretisere krav til lokalt innhold for hele batterier eller komponenter. Kommisjonen vil også revidere bilmerkingsdirektivet etter en evaluering som skal publiseres i første halvår 2025, for å gi forbrukerne mer nøyaktig informasjon om produktets miljøpåvirkning. Kommisjonen vil legge frem en liste over strategiske prosjekter under CRMA i mars, «covering the production of battery raw materials at all stages of the value chain.»
Handlingsplanen for å øke antallet utslippsfrie næringsbiler (corporate fleet) gjelder biler og busser som ikke er eid av privatpersoner (firmabiler, leasing- og leiebiler, drosjer, busser og varebiler), jf. fakta-arket. Å fremme nullutslippskjøretøyer i denne sektoren er avgjørende for Europas overgang til nullutslipp i transportsektoren. Blant tiltakene for å fremme etterspørsel er å gjøre nullutslippsbiler mer attraktive gjennom skatteinsentiv. Kommisjonen vil også foreslå en endring av forordningen om CO2-utslippskrav til person- og varebiler: «Instead of annual compliance, companies will get three years – this is the principle of banking and borrowing; the targets stay the same; they have to fulfil the targets», sa von der Leyen. Energi og Klima påpeker at Kommisjonen imidlertid ikke foreslår å endre kravet om at alle nye biler som selges i EU etter 2035, skal være utslippsfrie.
En egen handlingsplan for stål og metall skal legges frem senere i vår, jf. pressemelding og concept note. Samlet skal alle initiativene bidra til å nå målene i EU Clean Industrial Deal.
Kilder
Commission boosts European automotive industry's global competitiveness | Remarks by Commissioner Tzitzikostas | Q and A
Communication: Industrial Action Plan for the European automotive sector
Communication: Decarbonise Corporate Fleets
Factsheet - Action Plan on the future of the automotive sector
Factsheet - Decarbonise Corporate Fleets
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg