EUs handlingsplan for kunstig intelligens lagt frem
KI skal gjøre Europa mer konkurransedyktig, sikkert og teknologisk overlegent. EUs nylig fremlagte handlingsplan har ambisjon om å gjøre Europa til verdens ledende KI-kontinent. Forsterket innsats innen fem nøkkelområder skal bidra til målet, herunder en storstilt utbygging av datainfrastruktur, store KI-fabrikker og europeisk utvikling og opplæring av komplekse KI-modeller. I tillegg skal lagringskapasiteten i dataskyer tredobles innen fem til syv år. Det skal skapes et enkelt marked for data for å skalere opp nye KI-løsninger. Kommisjonen legger frem to tilknyttede initiativ på høring, den ene om en kommende «Cloud and AI Development Act» og den andre høringen omhandler en strategi for anvendt KI. KI-forordningen som ble vedtatt i fjor er til vurdering for innlemmelse i EØS. Arbeidet med å utarbeide utfyllende retningslinjer til forordningen har pågått over lengre tid. Enkelte aktører som har bidratt i dette arbeidet mener imidlertid at siste utkast av disse retningslinjene ikke er tilfredsstillende.
Kommisjonen la frem meddelelsen «AI Continential Action Plan» 9. april, jf. pressemelding. Initiativet var annonsert i Kommisjonens arbeidsprogram for 2025 slik: «Along with improved access to data, supported by a Cloud and AI Development Act, we will also work to make the most of the opportunities offered by artificial intelligence. This will be the aim of an AI Continent Action Plan covering AI Factories boosting competitive AI ecosystems in Europe as well as the Apply AI strategy.»
Handlingsplan for KI
«The European Union is committed and determined to become a global leader in Artificial Intelligence, a leading AI continent.» Slik innledes meddelelsen fra Kommisjonen, hvis ambisjon er å gjøre Europa til en motor for KI-innovasjon med tilhørende økonomisk vekst. KI-teknologi spiller også en nøkkelrolle i global maktbalanse, og er avgjørende for Europas sikkerhet. For at EU skal kunne innta en ledende KI-posisjon kreves omfattende investeringer i infrastruktur (datakraft, høykvalitetsdata) og modellutvikling. Både privat og offentlig sektor spiller en viktig rolle. Bedrifter må oppskalere sine investeringer i KI, og offentlig sektors kapasitet må styrkes. KI-landskapet i Europa er dynamisk, og mer enn 6800 KI-start-ups holder til i EU. Til tross for innovativ fremgang må det gjøres mer, påpeker Kommisjonen. Meddelelsen gir oversikt over kommende initiativ (se detaljer i meddelelsen), og påpeker fem hovedområder hvor innsatsen må intensiveres:
- En storstilt utbygging av KI-data- og datainfrastruktur (se hovedtiltak på s. 6, s. 9 og s.11)
- Økt tilgang til store mengder data av høy kvalitet (se hovedtiltak s. 12)
- Utvikling av KI-algoritmer og bruk i strategiske sektorer (se hovedtiltak på s. 17)
- Styrke KI-ferdigheter og talenter i Europa (Se hovedtiltak s. 20-21)
- Regulatorisk forenkling: Hindre fragmentering og øke tilliten til teknologien (se hovedtiltak s. 23)
Fakta-arket fra Kommisjonen gir en oppsummering av de fem hovedområdene. Når det gjelder punkt 1 (datainfrastruktur) redegjør meddelelsen for målet om etablering av i alt 13 KI-fabrikker («factories») innen 2026 (oversikt over disse og nærmere beskrivelse av fremgang så langt fremgår i meddelelsens vedlegg) som skal trene og finjustere KI-modeller, samt utrulling av i alt fem KI-Gigafabrikker (som er 4 ganger så kraftige) for å trene og utvikle mer komplekse KI-modeller. 20 milliarder euro skal mobiliseres gjennom InvestAI. I tillegg annonseres en kommende «Cloud and AI development Act» som skal tredoble EUs datakapasitet de neste 5-7 årene, fremme investeringer og forskning på bærekraftig infrastruktur. Initiativet er sendt på høring med frist 4. juni. Rettsakten omtales nærmere på s. 10 i meddelelsen. Kommisjonen planlegger også å legge frem et veikart for digitalisering og KI i energisektoren (i 2026).
Når det gjelder punkt 2 (Økt tilgang til store mengder data av høy kvalitet) redegjør Kommisjonen for en kommende Data Union Strategy (s. 12), som blant annet vil utforske utviklingen av datalaboratorier som integrerte komponenter i KI-fabrikkene, for å muliggjøre sikker deling av data av høy kvalitet. Tilgang til pålitelige data er avgjørende hvis EU skal frigjøre KIs potensial, påpeker Kommisjonen.
Når det gjelder punkt 3 (Utvikling av KI-algoritmer og bruk i strategiske sektorer) vil den kommende «Apply AI Strategy» lansere konkrete tiltak for å fremme effektiv KI-bruk innen en rekke nøkkelsektorer og innen offentlige tjenester. Det fremgår i meddelelsen at strategien: «will target the key European industrial sectors where the EU has a strong leadership. These sectors hold the largest untapped potential regarding AI adoption and include, amongst others, advanced manufacturing; aerospace; security and defence; agri-food; energy and fusion research; environment and climate; mobility and automotive; pharmaceutical; biotechnology; advanced materials design; robotics; electronic communications; cultural and creative industries and science. Furthermore, the public sector will be a leading strategic driver of the Apply AI Strategy. The Strategy will ensure that AI is used to improve the quality and the efficiency of public services, in areas such as healthcare, justice, education and public administration.» (Se illustrasjon på s. 14). Kommisjonen ber om innspill når det gjelder prioriteringer, og initiativet er sendt på høring med frist 4. juni. Det fremgår blant annet også at Kommisjonen sikter mot å vedta et program under Horisont Europa 2026-2027 «further boosting development and deployment of AI/generative AI in strategic sectors».
Når det gjelder punkt 4 (Styrkede KI-ferdigheter og talenter) påpeker Kommisjonen at KI-ferdigheter, inkludert grunnleggende kunnskaper, må styrkes. «To complement existing educational programmes and prepare the next generation of AI experts in Europe, the Commission will support the increase in the overall provision of EU bachelors and masters degrees and PhD programmes in key technologies, including AI.» Et «AI Skills Academy» skal etableres. Økt bevissthet i det bredere lag av samfunnet og i offentlig administrasjon er også sentralt, samt behov for å tiltrekke og beholde KI-talent i EU (gjennom stipendordninger m.m.).
Når det gjelder punkt 5 (Regulatorisk forenkling) påpeker Kommisjonen at EUs indre marked er et fortrinn, med en KI-forordning som hindrer markedsfragmentering og fremmer sikker teknologibruk. «Nevertheless, there is a need to facilitate compliance with the AI Act, particularly for smaller innovators», påpeker Kommisjonen. Visepresident Virkkunen sa da handlingsplanen ble annonsert at man ikke må glemme at omtrent 85 % av alle KI-systemer forblir uregulerte i henhold til EUs KI-forordning: «We want these companies to know that they are not subject to any rules under the AI Act. And for the remaining 15% we want to achieve a maximum of simplicity.»
KI-forordningen og utfyllende retningslinjer
EUs KI-forordning om europeisk regelverk for kunstig intelligens ble vedtatt i juni 2024 og trådte i kraft i august i fjor. Rettsakten innfases gradvis frem mot august 2027. KI-forordningen følger en risikobasert tilnærming, og stiller krav til KI-applikasjoner med høy risiko. Kommisjonen har også publisert et sett tilhørende retningslinjer for forbudt KI-praksis (februar 2025). KI-forordningen ligger til vurdering for innlemmelse i EØS.
Arbeidet med å utforme såkalte «General-Purpose AI Code of Practice» til forordningen har pågått lenge, jf. omtalene i EU/EØS-nytt fra september i fjor «Høring om utfyllende regler for KI til generelle formål og «KI-forordningen: Høring om fremtidige retningslinjer» fra november i fjor. I en felles uttalelse fra aktører innen kreativ sektor stiller man seg nå svært kritisk til det tredje utkastet av disse. I stedet for å gi et robust rammeverk for å etterleve regelverket, settes standarden så lavt at det ikke gir noen veiledning: «No Code would be better than the fundamentally flawed third draft.»
Også Reporters Without Borders (RSF) fremhever at tredjeutkastet «remains largely insufficient. After having participated unsuccessfully in negotiations for six months, Reporters Without Borders (RSF) condemns the absence of safeguards for the right to information and the tech industry’s overwhelming influence in the process. The organisation is ending its contribution to drafting the text and withdrawing from the negotiating table.»
Kommisjonen skriver i handlingsplanen at «The AI Act’s success will primarily depend on how workable its rules are in practice. The current preparatory phase is crucial to achieving a successful implementation.» Kommisjonen vil etablere en servicedesk, som skal være et informasjonssenter der man kan få skreddersydde svar om gjennomføring av forordningen. Kommisjonen vil også identifisere ytterligere tiltak for å fremme smidig gjennomføring, jf. hva som står om høringen av den kommende strategien for anvendt KI: «(…) where regulatory uncertainty is hindering the development and adoption of AI and ascertain how the Commission and Member States can support stakeholders better in the implementation of the AI Act.» Under hovedtiltak på forenklingsområdet står det at Kommisjonen i lys av konsultasjonsrunden vil informere om mulige «further measures to facilitate compliance and possible simplification of the AI Act.»
Politico skriver at «The EU executive has taken on board tech industry complaints that its cornerstone artificial intelligence law, the AI Act, has become a regulatory burden. Big Tech firms and AI pioneers have expressed concerns that the law is holding back companies from competing with the U.S. and China because it imposes restrictions that firms don’t face in other regions.»
Kilder
Commission sets course for Europe's AI leadership with an ambitious AI Continent Action Plan | Fakta-ark | Q and A | Meddelelsen AI Continent Action Plan | Remarks by Executive Vice-President Virkkunen on the AI Continent Action Plan
Høringer og Call for interest
Apply AI strategy public consultation
Cloud and AI Development Act public consultation
Call for Interest for Gigafactories
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg