Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden

Kommisjonen evaluerer digitalmarkedsforordningen (DMA)

Kommisjonen må i henhold til DMA-forordningen gjennomføre en evaluering av hvordan rettsakten har blitt anvendt så langt og hvilken innvirkning den har hatt på markedsdynamikk og brukere. Initiativet skal munne ut i en rapport til Europaparlamentet, Rådet og Den europeiske økonomiske og sosiale komite, innen annet kvartal 2026. Rettsakten ble vedtatt i 2022 og ligger fortsatt til vurdering for innlemmelse i EØS på EØS/EFTA-siden.

Kommisjonen ber nå om innspill til forordningen om digitale markeder (Digital Markets Act – DMA). Rettsakten skal bidra til en mer åpen og rettferdig plattformøkonomi, og hindre adferd på nett som er skadelig for konkurransen og sluttbrukerne. Bakgrunnen for konsultasjonen, som er åpen til 23. september, ligger i selve forordningen, som sier at Kommisjonen må gjennomføre en gjennomgang av reglene innen 3. mai 2026, og hvert tredje år etter det, for å vurdere hvordan reglene bidrar til målet om å sikre konkurransedyktige og rettferdige markeder, samt deres påvirkning på næringslivsbrukere og sluttbrukere. Gjennomgangen skal også vurdere om det er behov for å iverksette ytterligere tiltak og skal munne ut i en rapport til Europaparlamentet, Rådet og Den europeiske økonomiske og sosiale komite. Rapporten forventes fremlagt annet kvartal 2026 (før 3. mai 2026).  Rettsakten ble vedtatt i EU i 2022, og ligger til vurdering på EØS/EFTA-siden for innlemmelse i EØS.

Kommisjonens notat om saken («Call for evidence») (må lastes ned) omtaler bakgrunn for konsultasjonen nærmere: Formålet med evalueringen er å vurdere hvordan forordningen bidrar til målet om å sikre åpne og rettferdige markeder, og å vurdere dens innvirkning på bedriftsbrukere (særlig SMB-er), når hindringer for markedsadgang og -ekspansjon er fjernet, og sluttbrukere (f.eks. i form av tjenester av høyere kvalitet til mer konkurransedyktige priser). Evalueringen bør også vurdere om det er behov for å iverksette ytterligere tiltak, også i lys av nye utfordringer som utrulling av KI-baserte tjenester (se egen konsultasjon her). Evalueringen bør gi kvalitative og kvantitative bevis på i hvilken grad forordningen muliggjør hovedmålet med rettsakten. Evalueringen skal analysere hvordan rettsakten har blitt anvendt så langt og hvilken innvirkning den har hatt på markedsdynamikk og brukere. Evalueringen bør fastslå om rettsakten fortsatt er egnet til formålet, relevant, og på rett spor for å løse problemene den var utformet for å løse.

EØS-innlemmelse: Status

I EØS-notatet (oppdatert 19. november 2024) om forordningen fremgår det at forordningen anses EØS-relevant, og at det formelle arbeidet med å vurdere akseptabilitet og behov for eventuell tilpasningstekst har startet. Det fremgår i EØS-notatet at det er opprettet en egen arbeidsgruppe på DSA og DMA ledet av Kommunal- og distriktsdepartementet og med representanter fra Nærings- og fiskeridepartementet, Kultur- og likestillingsdepartementet, Utenriksdepartementet, Justisdepartementet og Barne- og familiedepartementet, samt underliggende etater som Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom), Konkurransetilsynet, Medietilsynet, Forbrukertilsynet og Datatilsynet. Arbeidsgruppen har vurdert de to forordningsforslagene, og sammen med Island og Liechtenstein ble det i fjor høst utarbeidet EFTA-posisjoner på de to forslagene. Arbeidsgruppen har begynt å se på behovet for eventuell tilpasningstekst og på hvordan to-pilar utfordringene i DMA bør adressere. På oppfordring fra Norge er det etablert en egen task-force for DMA under EFTAs arbeidsgruppe for elektronisk kommunikasjon, audiovisuelle tjenester og informasjonssamfunns­tjenester som ser på spørsmål knyttet til to-pilarutfordringer i DMA.

For øvrig setter regjeringen nå i gang arbeidet med en ny lov som skal gi bedre konkurransevilkår på internett i møte med de globale tek-gigantene. Regelverket er en gjennomføring av EUs forordning om digitale markeder (Digital Markets Act (DMA). Loven vil gi norske forbrukere større valgfrihet i bruken av digitale tjenester, sier digitaliserings- og forvaltningsminister Karianne Tung. Som omtalt i EU/EØS-nytt 20. februar 2024, reiser håndhevelse av digitalmarkedsforordningen i EFTA-pilaren særlige problemstillinger ved innlemmelse i EØS-avtalen.

Regulering av «Big Tech»

DMA er sammen med forordningen om digitale tjenester i det indre marked (DSA), såkalte «flaggskipsinitiativ» i digital tjenestepakke 2020. Sistnevnte har til formål å bidra til å styrke det indre marked ved å modernisere og presisere internettbaserte plattformers plikter når det gjelder å fjerne ulovlig innhold, og adressere nye problemsstillinger som har fremkommet i forbindelse med plattformøkonomien. USAs president Donald Trump nylige utspill, blant annet omtalt på Europaportalen.se («Trump hotar med nya tullar – kräver ändring av EU-lag») får motsvar fra Kommisjonens nestleder, visepresident Terese Ribera, i Financial Times 29. august 2025. I artikkelen fremkommer det at hun mener EU må være forberedt på å «walk away from trade deal with US if it retaliates against Brussels’ digital laws

EU/EØS-nytt har omtalt DSA og DMA i en rekke artikler, se et utvalg lenker for videre lesning:
EU/EØS-nytt 2. mai 2023 | EU/EØS-nytt 10. april 2025 | EU/EØS-nytt 20. februar 2024 | EU/EØS-nytt 25. mars 2025

Ytterligere informasjon:
Review of the Digital Markets Act | EUSurvey - Survey

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 01.09.2025 12:22
: