Nye regler for ikke-veigående mobile maskiner i trafikken
Europaparlamentet og Rådet oppnådde 21. februar en foreløpig enighet om nytt regelverk for ikke-veigående mobile maskiner, som kraner, traktorgressklippere og anleggsmaskiner. Forordningsforslaget vil etablere en forenklet godkjennelsesprosedyre som skal gjelde for alle EU-landene, og harmonisere trafikksikkerhetskrav for denne typen maskiner. Det innføres en ny kjøretøykategori (kategori U), og etableres et mer effektivt markedstilsyn som blant annet skal sørge for sikkerhetstiltak mot maskiner som ikke overholder kravene. Lovforslaget er merket EØS-relevant.
«With this regulation, we complete the single market for non-road mobile machinery, making it easier for producers and users to enlarge their business across Europe, saving time, money and red tape. At the same, we ensure that the drivers of this machinery and other vehicles have a high level of safety while travelling on public roads», uttaler Pierre-Yves Dermagne, Belgias visestatsminister og minister for økonomi og sysselsetting, i Rådets pressemelding.
Forordningsforslaget ble lagt frem av Kommisjonen 30. mars 2023 for å harmonisere kravene til såkalte ikke-veigående mobile maskiner (non-road mobile machinery) i trafikk på offentlige veier. Det omfatter for eksempel bygg- og anleggsmaskiner, traktorgressklippere, skurtreskere, gaffeltrucker og andre maskinprodukter som normalt ikke ferdes i vanlig trafikk. Det finnes i dag ikke noe felles regelverk for bruk av slike maskiner i EU, og ulike nasjonale regler innebærer forsinkelser og økte kostnader for produsentene, samtidig som det kan være utfordrende for sluttbrukere å benytte maskinene i et annet medlemsland.
Med avtalen innføres det en enklere godkjenningsprosess som vil gjelde for alle EU-landene. Produsenter og distributører av ikke-veigående mobile maskiner vil kun trenge en veigodkjennelse fra et EU-land, for at maskinen skal bli akseptert for bruk på veier i hele EU. Forordningen harmoniserer også regelverket for førere av maskinene, for å sikre en høy standard for trafikksikkerhet på EU-nivå.
Det etableres et mer effektivt markedstilsyn som skal sørge for klare prosedyrer, inkludert sikkerhetstiltak for maskiner som ikke overholder kravene. Det opprettes en ny kjøretøykategori (kategori U) for ikke-veigående mobile maskiner, som vil bli lagt til de eksisterende kjøretøykategoriene. Teksten klargjør også de forskjellige variantene og typene som vil falle inn under denne nye kategorien, avhengig av kriterier som essensielle konstruksjons- og designegenskaper.
Forhandlingsresultatet åpner for at nasjonale myndigheter kan begrense sirkulasjonen av helautomatiserte ikke-veigående mobile maskiner (maskiner uten sjåfør som fjernstyres), samt muligheter til å legge begrensninger for maskiner som har så store dimensjoner at det hindrer deres evne til å manøvrere i trafikken, eller er så tunge at de kan skade veier og annen infrastruktur. Produsenter av ikke-veigående mobile maskiner kan få et unntak for EU-godkjenning, slik at maskinen kun godkjennes etter nasjonal lovgivning, når de produserer serier på mindre enn 70 enheter i året i hvert medlemsland.
Den foreløpige enigheten skal nå godkjennes og formelt vedtas av både Parlamentet og Rådet.
Regjeringen skriver i EØS-notat (oppdatert 10. desember 2023) at lovforslaget er «svært omfattende, og dette notatet omhandler bare de endringer som er aller viktigst og mest relevant for Norge […] Det bør fastsettes ny forskrift som gjennomfører forordningen i norsk rett, utpeker ansvarlige godkjennings- og markedstilsynsmyndigheter, samt fastsette bestemmelser om håndheving og straff».
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg