Single European Sky - vedtak i Europaparlamentet
Europaparlamentet har nå gitt sin tilslutning til gjennomføringsregelverk til Single European Sky (SES 2+). Med vedtaket avsluttes en over 10 år lang lovgivningsprosess. Kommisjonens opprinnelige forslag om å gi Performance Review Body reguleringsmyndighet er endret, og i stedet blir organet rådgivende. Rettsakten vil tre i kraft 20 dager etter publisering i Official Journal.
Rådet vedtok sin holdning til implementeringen av Single European Sky (SES 2+) den 26. september, jf. pressemelding. Vi omtalte den foreløpige enigheten mellom Rådet og Europaparlamentet og foreløpige reaksjoner på enigheten i EU/EØS-nytt 14. mars 2024. Nyhetsbrevet omtalte her nærmere innholdet i forordningen om gjennomføringen av SES 2+ og forordning (…) vedrørende rollen til det europeiske flysikkerhetsbyrået (EASA) som Performance Review Body. Formålet med reformen er å forbedre forvaltningen av europeisk luftrom og tilbudet av flynavigasjonstjenester, for å øke kapasiteten og systemets tilpasningsevne, samtidig som man søker å redusere luftfartens påvirkning på klima og miljø. Europaparlamentet har nå gitt sin tilslutning til regelverket, jf. pressemelding fra 23. oktober. Med vedtaket avsluttes en mer enn 10 år lang lovgivningsprosess, siden det første forslaget fra 2013 ble lagt frem og omarbeidingen fra 2020 (jf. oversikt på Europalov).
Performance Review Body (PRB)
I departementets EØS-notat om PRB under EASA (oppdatert 2021) står det at «Forslaget (…) gjør tilpasninger i EASA-forordningen (2018/1139) for at EASA på permanent basis skal kunne utføre oppgaven som PRB (Performance Review Body) innenfor ytelseststyringen av flysikringstjenestene slik dette fremgår av regelverket for Det felles europeiske luftrom.» Videre: «Det medfører formelt sett overføring av myndighet fra norske myndigheter til EASA (PRB) knyttet til ytelsesstyringen og prosessen for godkjennelse av ytelsesplan for en-routesegmentet av flysikringstjenestene. Forslaget er formelt en endring av EASA basisforordning (EU) 1139/2018.» Sistnevnte rettsakt er innlemmet i EØS-avtalen. Vi har ikke sett noen oppdatert vurdering av disse spørsmålene etter de siste endringene, som innebærer at PRB bare blir rådgivende.
Politico skriver «The agreed text watered down the Commission’s original proposal to give the Performance Review Body — an existing body in the European Commission that assesses air traffic performance — some regulatory powers and allow it to set binding EU-wide efficiency targets for air navigation service providers. Instead, the body will remain advisory.» Parlamentets pressemelding legger her vekt på at «An independent advisory Performance Review Board would be set up to help the Commission and EU member states in taking decisions on implementing these plans.»
Her er utdrag av den vedtatte teksten: «A Performance Review Board (PRB) should be established to advise and assist the Commission in the implementation of the performance and charging schemes. The set up of the PRB should guarantee that its tasks are carried out with the required expertise and independence from public or private interests, and is able to rely on dedicated resources. The PRB should replace and succeed to the Performance Review Body established under Article 11(2) of Regulation (EC) No 549/2004.»
Rettsakten vil tre i kraft 20 dager etter publisering i Official Journal. Når det gjelder ikrafttredelse fremhever Europaparlamentet at mens de fleste av bestemmelsene vil gjelde fra den datoen, vil andre bestemmelser (f.eks. straff for brudd på de nye reglene) først tre i kraft to år senere.
For ytterligere informasjon, se:
Single European Sky 2+ package (briefing fra EPRS) | At a Glance | EU/EØS-nytt 14. mars 2024
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg