Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Skipsfartspakken 2023

Rådet vedtok 18. november fire av de fem rettsaktene i skipsfartspakken 2023. Etter publisering i EUR-Lex vil medlemsstatene ha 30 måneder etter ikrafttredelsen til å gjennomføre bestemmelsene i nasjonal lovgivning. EØS-notatene som omtaler de fire direktivene som nå er vedtatt påpeker behov for tilpasninger ved innlemmelse i EØS.

Rådet vedtok 18. november fire rettsakter i skipsfartspakken 2023. Lovforslagene ble lagt frem 1. juni 2023 og ble omtalt i EU/EØS-nytt 9. juni 2023. Lovpakken inneholder fire direktiv og en forordning, og er merket EØS-relevant fra Kommisjonens side. Regelverket omhandler havnestatskontroll, flaggstatsforpliktelser, undersøkelser av ulykker til sjøs, tiltak for å bekjempe marin forurensning og et revidert mandat for Det europeiske sjøsikkerhetsbyrået (EMSA). Skipsfartspakkens formål er å harmonisere EUs regler med eksisterende internasjonalt lovverk, og fremme en renere og mer moderne skipsfart. Håndheving av regelverket skal forbedres ved digitalisering og samarbeid. EMSA vil spille en fremtredende rolle i gjennomføringen.

EØS EFTA-statenes felles kommentar til skipsfartspakken fra 8. november 2023 ble omtalt i EU/EØS-nytt 21. november 2023. Kommentaren hilser forslagene velkommen, samtidig som man uttrykker bekymring over mangel på fleksibilitet. EØS EFTA-statene støtter forslaget om å justere EMSAs mandat, og fremmer ønske om deltakelse i styret.

De fire direktivene som Rådet nå har gitt sin tilslutning til vil bli publisert i EUR-Lex i løpet av de kommende ukene og tre i kraft tjue dager etter publiseringen. Medlemsstatene vil ha 30 måneder etter ikrafttredelsen til å gjennomføre bestemmelsene nasjonalt. Når det gjelder EØS-tilpasning kan det ifølge EØS-notatene være ulike behov her, jf. omtale:

Skipsforurensningsdirektivet (forslag 2023) (se under punktet «straffesanksjonering»)
Havnestatskontrolldirektivet (forslag 2023) (se under punktet «Behov for EØS-tilpasning»)
Direktiv om undersøkelser av ulykker til sjøs (forslag 2023) (se under punktet «Vurdering»)
Flaggstatsdirektivet (forslag 2023) (se under punktet «Behov for EØS-tilpasning»)

Når det gjelder forordningsforslaget om Det europeiske sjøsikkerhetsbyrå (EMSA) (forslag 2023), behandlet Europaparlamentet saken i plenum i mars 2024, mens Rådets forhandlingsposisjon ble klart i juni 2024.Forhandlingene er ikke sluttført, ifølge Europalov.no. I EØS-notatet fremgår det at «Ved innlemmelsen av den opprinnelige EMSA-forordningen 1406/2002 og endringsforordning 1891/2006 er det gjort en rekke tilpasninger for å tilpasse forordningen til to-pilar-systemet. Tilsvarende tilpasninger er nødvendige for dette forslaget, eksempelvis må EØS/EFTA-landene sikres deltakelse i EMSAs styre, EØS/EFTA-borgere må gis mulighet til å bli ansatt i EMSA, og EMSA-besøk må i EØS/EFTA-landene utføres på vegne av EFTAs overvåkningsorgan (ESA).» Det fremgår videre at det kan være behov for tilpasningstekster knyttet til EØS-avtalens geografiske anvendelsesområde, og EMSA oppgaver i henhold til revidert forordning, som går ut over EØS-avtalens saklige virkeområde.

For mer informasjon, se:
Maritime safety: Council adopts new laws to support safe, clean and modern shipping in the EU

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 22.11.2024 07:59
: