Skipsfartspakken 2023
Rådet vedtok 18. november fire av de fem rettsaktene i skipsfartspakken 2023. Etter publisering i EUR-Lex vil medlemsstatene ha 30 måneder etter ikrafttredelsen til å gjennomføre bestemmelsene i nasjonal lovgivning. EØS-notatene som omtaler de fire direktivene som nå er vedtatt påpeker behov for tilpasninger ved innlemmelse i EØS.
Rådet vedtok 18. november fire rettsakter i skipsfartspakken 2023. Lovforslagene ble lagt frem 1. juni 2023 og ble omtalt i EU/EØS-nytt 9. juni 2023. Lovpakken inneholder fire direktiv og en forordning, og er merket EØS-relevant fra Kommisjonens side. Regelverket omhandler havnestatskontroll, flaggstatsforpliktelser, undersøkelser av ulykker til sjøs, tiltak for å bekjempe marin forurensning og et revidert mandat for Det europeiske sjøsikkerhetsbyrået (EMSA). Skipsfartspakkens formål er å harmonisere EUs regler med eksisterende internasjonalt lovverk, og fremme en renere og mer moderne skipsfart. Håndheving av regelverket skal forbedres ved digitalisering og samarbeid. EMSA vil spille en fremtredende rolle i gjennomføringen.
EØS EFTA-statenes felles kommentar til skipsfartspakken fra 8. november 2023 ble omtalt i EU/EØS-nytt 21. november 2023. Kommentaren hilser forslagene velkommen, samtidig som man uttrykker bekymring over mangel på fleksibilitet. EØS EFTA-statene støtter forslaget om å justere EMSAs mandat, og fremmer ønske om deltakelse i styret.
De fire direktivene som Rådet nå har gitt sin tilslutning til vil bli publisert i EUR-Lex i løpet av de kommende ukene og tre i kraft tjue dager etter publiseringen. Medlemsstatene vil ha 30 måneder etter ikrafttredelsen til å gjennomføre bestemmelsene nasjonalt. Når det gjelder EØS-tilpasning kan det ifølge EØS-notatene være ulike behov her, jf. omtale:
Skipsforurensningsdirektivet (forslag 2023) (se under punktet «straffesanksjonering»)
Havnestatskontrolldirektivet (forslag 2023) (se under punktet «Behov for EØS-tilpasning»)
Direktiv om undersøkelser av ulykker til sjøs (forslag 2023) (se under punktet «Vurdering»)
Flaggstatsdirektivet (forslag 2023) (se under punktet «Behov for EØS-tilpasning»)
Når det gjelder forordningsforslaget om Det europeiske sjøsikkerhetsbyrå (EMSA) (forslag 2023), behandlet Europaparlamentet saken i plenum i mars 2024, mens Rådets forhandlingsposisjon ble klart i juni 2024.Forhandlingene er ikke sluttført, ifølge Europalov.no. I EØS-notatet fremgår det at «Ved innlemmelsen av den opprinnelige EMSA-forordningen 1406/2002 og endringsforordning 1891/2006 er det gjort en rekke tilpasninger for å tilpasse forordningen til to-pilar-systemet. Tilsvarende tilpasninger er nødvendige for dette forslaget, eksempelvis må EØS/EFTA-landene sikres deltakelse i EMSAs styre, EØS/EFTA-borgere må gis mulighet til å bli ansatt i EMSA, og EMSA-besøk må i EØS/EFTA-landene utføres på vegne av EFTAs overvåkningsorgan (ESA).» Det fremgår videre at det kan være behov for tilpasningstekster knyttet til EØS-avtalens geografiske anvendelsesområde, og EMSA oppgaver i henhold til revidert forordning, som går ut over EØS-avtalens saklige virkeområde.
For mer informasjon, se:
Maritime safety: Council adopts new laws to support safe, clean and modern shipping in the EU
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg