Du bruker en gammel nettleser. For å kunne bruke all funksjonalitet i nettsidene må du bytte til en nyere og oppdatert nettleser. Se oversikt over støttede nettlesere.

Stortinget.no

logo
Hopp til innholdet
Til forsiden
Til forsiden

Kommisjonen ber Apple om å stoppe visse geoblokkeringspraksiser

Etter en koordinert undersøkelse på europeisk nivå varslet Consumer Protection Cooperation Network og Europakommisjonen Apple om flere potensielt forbudte geoblokkeringspraksiser man har identifisert på visse Apple Media Services. Begrensningene gjelder nettilgang, betalingsmetoder og nedlastning. Apple har nå en måned på seg til å svare. Hvis Apple ikke avhjelper bekymringene kan nasjonale myndigheter iverksette håndhevelsestiltak.

I henhold til forbrukersamarbeidsforordningen 2017 danner de nasjonale forbrukermyndighetene i EUs medlemsstater, Norge og Island et nettverk («Consumer Protection Cooperation (CPC) Network») for å undersøke og iverksette håndhevelsestiltak mot grensekryssende brudd på EUs forbrukerbeskyttelseslover. Kommisjonen legger til rette for, og under visse omstendigheter koordinerer også, felles etterforskninger og håndhevelsestiltak.

Etter en koordinert undersøkelse på europeisk nivå varslet CPC-nettverket og Europakommisjonen Apple om flere potensielt forbudte geoblokkeringspraksiser man har identifisert på visse Apple Media Services, nemlig App Store, Apple Arcade, Music, iTunes Store, Books og Podcaster. Apple anmodes nå om å tilpasse sin praksis til EUs antigeoblokkeringsregler. CPC-nettverket fant en rekke begrensninger på Apple Media Services som, ifølge nettverkets vurdering, ulovlig diskriminerer europeiske forbrukere basert på deres bosted. Forbrukere møter begrensninger når det gjelder:

  • Netttilgang: Apple Media Services har ulikt grensesnitt for forskjellige land i EU/EØS. I appversjonen av disse tjenestene får forbrukere kun tilgang til grensesnittet laget for landet der de har registrert sin Apple-konto og står overfor betydelige utfordringer når de forsøker å endre dette, noe som ikke er tillatt i henhold til EUs antigeoblokkeringsregler.
  • Betalingsmetoder: Når du foretar betalte kjøp på Apple Media Services, har forbrukere kun lov til å bruke betalingsmidler (som et kreditt-/debetkort) utstedt i landet der de registrerte Apple-kontoen sin.
  • Nedlasting: Siden App Store ikke tillater forbrukere å få tilgang til versjonen i et annet EU/EØS-land, har forbrukere ikke lov til å laste ned appene som tilbys i andre land. Forbrukere bør kunne laste ned apper som tilbys i andre EU/EØS-land når de reiser til eller midlertidig oppholder seg i det landet.

CPC-nettverkets juridiske forpliktelser finnes i geoblokkeringsforordningen mot geografisk blokkering ved e-handel og i tjenestedirektivet. Geoblokkeringsforordningen forbyr uberettiget diskriminering mellom EU-kunder på grunnlag av nasjonalitet, bosted eller etableringssted når de ønsker å kjøpe varer og tjenester fra næringsdrivende i et annet medlemsland. Tjenestedirektivet krever at generelle vilkår for tilgang til en tjeneste ikke inneholder diskriminerende bestemmelser knyttet til tjenestemottakerens nasjonalitet eller bosted, med mindre det er direkte begrunnet i objektive kriterier. Begge rettsaktene er innlemmet i EØS-avtalen.

I juli publiserte Kommisjonen resultatene av en øvelse (stock-taking-exercise) om virkningen av geoblokkeringsforordningen og fremskritt som er gjort. Analysen fant at forordningen effektivt har redusert geoblokkeringspraksis i regulerte områder, men fremhevet samtidig andre barrierer som fortsetter å hindre grensekryssende tilgang til varer og tjenester, for eksempel gjenværende divergerende nasjonale regler, visse skattekrav og kostnader ved pakkeleveringstjenester.

I tillegg til geoblokkeringsforordningen inneholder Digital Markets Act (DMA) og Digital Services Act (DSA) også bestemmelser som er relevante for appbutikker. Kommisjonen håndhever dette regelverket og sikrer at eksempelvis både Google Play og App Store, som utpekte gatekeepers (under DMA) og leverandører av Very Large Online Platforms (under DSA), overholder sine forpliktelser.

Apple har nå en måned på seg til å svare på anmodningen og foreslå hvordan de vil håndtere identifiserte utfordringer. Hvis Apple ikke avhjelper bekymringene, kan nasjonale myndigheter iverksette håndhevelsestiltak. Dette berører ikke nasjonale myndigheters myndighet til å treffe håndhevingstiltak i pågående nasjonale rettssaker.

For ytterligere informasjon, se pressemelding fra Kommisjonen.

Kontaktinfo

Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg

Sist oppdatert: 15.11.2024 11:17
: