Forbrukerrettigheter: Evaluering identifiserer behov for målrettede tiltak
Europakommisjonen foretar såkalte Fitness Checks av eksisterende lovgivning som del av sin «Better Regulation agenda» for å vurdere om EUs regelverk bidrar til å nå overordnede mål. Kommisjonen publiserte den 3. oktober en slik evaluering av hvorvidt EUs gjeldende forbrukerlover er tilstrekkelig for å sikre et høyt beskyttelsesnivå i et digitalt miljø. Rapporten identifiserer en rekke utfordringer som det bør gjøres noe med, herunder «dark patterns», vanedannende design og personlig målretting. I oppdragsbrevet til tiltredende EU-kommissær Michael McGrath inngår utvikling av en «Digital Fairness Act». Det antas at evalueringen som er lagt frem vil utgjøre et grunnlag knyttet til Kommisjonens videre arbeid her.
Kommisjonen publiserte den 3. oktober the Digital Fairness Fitness Check som evaluerer hvorvidt EUs gjeldende forbrukerlover er tilstrekkelig egnet til å sikre et høyt beskyttelsesnivå i et digitalt miljø. Dokumentet «Commission Staff Working Document Fitness Check on EU consumer law on digital fairness» omhandler tre direktiv: (i) handelspraksisdirektivet om urimelig handelspraksis overfor forbrukere fra 2005, (ii) forbrukerrettighetsdirektivet fra 2011 og (iii) rådsdirektiv 93/13/EØF av 5. april 1993 om urimelige vilkår i forbrukeravtaler. Evalueringen, som er basert på ulike høringsinnspill (her og her), viser at regelverket er relevant og nødvendig for å sikre et høyt forbrukerbeskyttelsesnivå i EU. Samtidig viser rapporten at forbrukere oppfører seg annerledes online enn offline. Teknologisk utvikling og sporing av nettadferd gjør det mulig for virksomheter å overtale forbrukere online enda mer effektivt.
Det var IMCO-komiteen i Europaparlamentet som tok initiativet til en resolusjon om vanedannende design av nettjenester og forbrukerbeskyttelse i EUs indre marked. Resolusjonen ble vedtatt 12. desember 2023, jf. pressemelding og EPs vedtak. Innspillet fra EP er tatt med i evalueringen som nå er lagt frem. Blant utfordringene som identifiseres er:
(i) «dark patterns» som kan påvirke forbrukerne, for eksempel ved å legge unødvendig press gjennom falske hastepåstander
(ii) vanedannende design som påvirker forbrukerne til fortsette å bruke tjenesten eller mer penger, for eksempel gambling-lignende funksjoner i videospill
(iii) personlig målretting som utnytter forbrukernes sårbarheter, for eksempel å vise målrettet reklame som utnytter personlige problemer
(iv) vanskeligheter med å administrere digitale abonnementer, for eksempel når det gjøres svært vanskelig å melde seg ut
(v) problematiske kommersielle praksiser for SoMe-influensere
(Se omtale av øvrige utfordringer fra s. 176 i evalueringen.)
Dette medfører behov for nye regler som er bedre tilpasset de utfordringene som forbrukere møter på nettet, fremhever Kommisjonen. Evalueringen viser at EU bør ta ytterligere grep for å sikre forbrukerne online. Dette inkluderer å håndtere skadelig praksis, slik som «dark patterns». Det er rom for å forenkle eksisterende regler, samtidig som det er fundamentalt å sikre enhetlig håndheving av EUs forbrukerlovgivning. DSA, DMA, dataforordningen og KI-forordningen om europeisk regelverk for kunstig intelligens regulerer risiko forbrukere møter på nettplattformer, og håndhevelse av regelverket er en prioritet for Kommisjonen. Evalueringen har vurdert samspillet mellom disse reglene og EUs forbrukerlovgivning, og peker på behovet for å iverksette ytterligere tiltak for å sikre en konsekvent anvendelse av forbrukerlovgivningen. Det vil være opp til tiltredende Kommisjon (2024-2029) å foreslå spesifikke tiltak som adresserer de nevnte utfordringene knyttet til det digitale miljøet.
Oppdragsbrevet til tiltredende kommissær Michael McGrath (Irland) omhandler blant annet anmodning om å utvikle et felles rammeverk for forbrukeragendaen for perioden 2025-2030. I porteføljen inngår utvikling av en «Digital Fairness Act to tackle unethical techniques and commercial practices related to dark patterns (…).» Det antas at evalueringen som nå foreligger vil utgjøre et grunnlag for Kommisjonens videre arbeid her.
For ytterligere informasjon, se Memo (Q and A) og lenkehenvisninger nederst på Kommisjonens pressemelding.
Kontaktinfo
Stortingsbiblioteket: bibl@stortinget.no
Ansvarlig: Vilde Høvik Røberg